Firefox gaat deze zomer advertenties op basis van het surfgedrag van de gebruiker tonen. De browser zal dan bij het openen van een nieuwe tab "Suggested Tiles" laten zien. Het gaat hier om advertenties die op het surfgedrag van de gebruiker zijn gebaseerd. Hierbij zou wel rekening met de privacy van gebruikers worden gehouden. Om de advertenties relevant te maken wordt er een beperkte hoeveelheid data naar Mozilla gestuurd.
Daar wordt het vervolgens geanalyseerd en gedeeld met de partners van Mozilla. Volgens de browserontwikkelaar is het via Suggested Tiles mogelijk om relevante advertenties te tonen waarbij de privacy van gebruikers wordt gerespecteerd en hij of zij de controle over de data houdt. "We vinden dat gebruikers in staat moeten zijn om eenvoudig te begrijpen welke content wordt gepromoot, van wie die is en waarom ze die zien", stelt Mozilla's Darren Herman.
"Het is de gebruiker die de eigenaar van het profiel is. Alleen een Firefoxgebruiker kan zijn eigen surfgeschiedenis wijzigen", merkt hij op. Daarnaast kunnen gebruikers zich via twee muisklikken voor Suggested Tiles afmelden. Volgens Herman zal de advertentiefunctie ervoor zorgen dat adverteerders met miljoenen Firefoxgebruikers in contact kunnen komen. Suggested Tiles zal binnenkort aan de bètaversie van Firefox worden toegevoegd en ergens deze zomer in de uiteindelijke versie van Firefox terechtkomen. Hierbij zal de functie eerst onder Amerikaanse Firefoxgebruikers worden uitgerold.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.