Advertentiebedrijf Superfish, dat begin dit jaar in het middelpunt stond van een storm van kritiek, heeft de deuren gesloten. Superfish leverde aan Lenovo een programma dat op allerlei laptopmodellen SSL-verbindingen onderschepte om advertenties te injecteren.
De adware gebruikte hiervoor een eigen rootcertificaat. Onderzoekers slaagden erin om het wachtwoord te kraken dat de privésleutel van het Superfish-certificaat gebruikt. Daardoor is het in bepaalde gevallen mogelijk om Man-in-the-Middle-aanvallen tegen systemen uit te voeren waarop Superfish en het certificaat geïnstalleerd zijn. Vanwege het incident besloot Lenovo Superfish niet meer met laptops te leveren en bood een verwijdertool aan. Daarnaast volgden er allerlei rechtszaken.
Medeoprichter Adi Pinhas heeft nu besloten Superfish te sluiten en de technologie van het bedrijf via een nieuw bedrijf, JustVisual, te gebruiken. In plaats van het injecteren van advertenties werkt JustVisual aan smartphone-apps die foto's kunnen herkennen en naar soortgelijke afbeeldingen kunnen zoeken, zonder dat er tekstlabels vereist zijn. Volgens Pinhas was de overstap naar deze "visuele zoeksoftware" al gaande, maar werd die versneld door alle kritiek die na het beveiligingslek losbarstte.
Dat wil niet zeggen dat JustVisual niks meer met advertenties te maken zal hebben. De visuele zoekmachine is namelijk gericht op het zoeken naar bepaalde voorwerpen via de telefoon. De zoekmachine kan vervolgens advertenties van soortgelijke producten laten zien. Daarnaast hoopt het bedrijf geld aan licenties voor het gebruik van de technologie te verdienen. Wel zal JustVisual de industriestandaarden voor veiligheid en privacy volgen, zo laat Chief Product Officer Keven Lee tegenover de Associated Press weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.