Consumenten kiezen er liever voor om hun data op een eigen NAS (Network-attached storage) te plaatsen dan in de cloud te bewaren, omdat er dan geen zorgen zijn over privacy, veiligheid en bandbreedte, zo stelt marktvorser IDC. Toch nam het aantal verkochte NAS-systemen in het eerste kwartaal van 2015 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder af.
Van januari tot april dit jaar werden 6,7 miljoen persoonlijke en "entry-level" NAS-systemen verkocht. Een persoonlijke NAS biedt volgens de omschrijving van IDC ruimte aan één of twee harde schijven, terwijl een entry-level NAS drie tot twaalfde harde schijven kan herbergen. In het persoonlijke opslagsegment zijn het vooral harde schijffabrikanten die hun marktaandeel wisten te vergroten en de markt met een aandeel van 73% domineren. Het zijn vooral NAS-systemen van 1TB tot en met 3TB die met een aandeel van 70,3% het populairst zijn onder persoonlijke gebruikers.
"De betaalbaarheid van persoonlijke opslag en de mogelijkheid om data op te slaan zonder zorgen over privacy, datalekken of bandbreedte die gebruikers bij sommige publieke clouddiensten hebben maakt persoonlijke opslagapparaten de voornaamste bron voor consumenten om hun data op te slaan en te beheren", aldus analist Jimena Sisa.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.