KPN heeft in december 2013 een boete van 364.000 euro van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gekregen wegens het onvoldoende beveiligen van klantgegevens, zo is nu pas bekend geworden. Nadat er begin 2012 op een server van de telecomaanbieder was ingebroken deed de ACM (voorheen OPTA) onderzoek naar de manier waarop KPN klantgegevens beveiligde.
Uit het onderzoek bleek dat in de periode voorafgaand aan de hack de beveiliging van deze gegevens van KPN-klanten en de wijze waarop het veiligheidsbeleid in de organisatie was geborgd onvoldoende was. Het boetebesluit van ACM wordt nu pas openbaar gemaakt omdat KPN zich tegen eerdere openbaarmaking heeft verzet bij de voorzieningenrechters van de rechtbank Rotterdam en het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).
De voorzieningenrechter van het CBb heeft zich op 1 juni 2015 uitgesproken over de zaak. Deze uitspraak maakt het nu mogelijk het boetebesluit en de beslissing op het beroep te publiceren. "Klanten stellen hun persoonsgegevens beschikbaar aan telecombedrijven om van hun diensten gebruik te kunnen maken. Zij doen dit in het vertrouwen dat deze bedrijven zorgvuldig met hun gegevens omgaan en goed beschermen. Gebeurt dat onvoldoende, zoals in dit geval bij KPN, dan schaadt dat het vertrouwen van consumenten in de telecommarkt", zegt ACM-bestuurslid Anita Vegter.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.