image

Nederlander koopt vooral online via laptop

vrijdag 12 juni 2015, 10:01 door Redactie, 0 reacties

Het aantal online aankopen in Nederland is in het eerste kwartaal van dit jaar met 19% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waarbij Nederlanders vooral hun laptop gebruiken om online te shoppen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org.

Nederlandse consumenten gaven in het eerste kwartaal van dit jaar 4,4 miljard euro uit online. Dezelfde periode in 2014 was goed voor een online omzet van 3,8 miljard euro. Ook het aantal online kopers neemt toe. In het eerste kwartaal van dit jaar kocht 78% van de Nederlanders (15 jaar en ouder), oftewel 10,9 miljoen mensen, één of meerdere aankopen online. Een stijging van 4% ten opzichte van een jaar eerder.

De online markt kan worden uitgesplitst in aankopen van producten, zoals kleding, elektronica en speelgoed, en diensten, waaronder pakketreizen en nieuw afgesloten verzekeringen. Producten zijn goed voor bijna 80% van de aankopen. De overige 7,6 miljoen online aankopen betreft aankopen van diensten. In deze verhoudingen zijn geen verschillen waarneembaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Hoewel productaankopen dus nog de boventoon voeren als het gaat om aantal absolute online aankopen, is de grootste groei zichtbaar binnen aankopen van diensten. Ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014 is het aantal online aankopen van diensten met maar liefst 28% gegroeid. Dit in vergelijking tot het aantal aankopen van producten dat met 16% groeide.

Devices

De onderzoekers keken ook naar de devices die Nederlanders gebruiken om online te shoppen. Dan blijkt dat 47% van de online bestedingen via de laptop wordt gedaan, gevolgd door de desktopcomputer met 38%. De tablet volgt op afstand met 11%, terwijl smartphone (2%) en online bestedingen in de winkel (1%) niet echt in trek zijn.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.