Door Anoniem: Helaas duurt het lang voordat je een gerechterlijk bevel hebt om een kwaadaardige site (kan ook om een gehackte site gaan) definitief uit de lucht te halen, en dat feit pleit voor deze maatregel.
Net zoals dat de politie in Nederland niet "even mag vragen" om informatie die ze hebben wil maar
moet vorderen, haalt ze hiervoor maar mooi een papiertje van de dichtstbijzijnde tekenbevoegde rechter. Als dat te lang duurt zorg je maar dat de boel intern een beetje op orde gebracht wordt. Dat is een taak van de overheid. In plaats daarvan zeg jij dat intern falen "pleit" voor het afzwakken van de rechtsbescherming, want politie kan per informeel een-tweetje met jouw hoster jouw vrijheid van publiceren inperken.
Daar ga ik niet in mee.
Het gaat hier, naar verluidt, niet om bedrijven die spullen verkopen die bij misdaden zouden kunnen worden gebruikt, maar om Nederlandse bedrijven die daadwerkelijk internationale misdaad faciliteren en daar, soms willens en wetens, de ogen voor sluiten maar wel geld mee verdienen - waarbij de daders zich buiten het bereik van de Nederlandse justitie bevinden.
Dat klinkt heel ernstig maar een willekeurige klant die netjes betaalt voor bijvoorbeeld een website en daar dan malware op zet maakt de hoster ook al supercrimineel want willens en wetens dienstverlener aan wat uiteindelijk een crimineel blijkt te zijn. Want ja de hosters willen wel graag betaald worden voor de diensten die ze leveren.
Jij zegt dus impliciet dat hosters alle inhoud vooraf moeten controleren op mogelijke criminele intenties. Zo werkt ons rechtsbestel gewoon niet. Nog niet. Hoort het niet te doen.
Of ben je soms een van de vele film/muziek downloaders die zich zogenaamd zorgen maakt om de algemene vrijheid van meningsuiting omdat zij/hij bang is dat een downloadsite uit de lucht gehaald wordt? Lekker egoïstisch dan: omdat jij films en muziek "te duur" vindt, moeten phishing pagina's en sites met drive-by/trojan malware maar in de lucht blijven?
Eh, wat een drogreden. Wat een conflatie ook. Dat laatste laat ik maar voor de goedkope onder-de-gordel taktiek die het is.
Dat eerste is overigens nog steeds het mantra van de industrie zelf maar elders ondertussen redelijk definitief in discrediet gebracht. Het is overduidelijk de muziekindustrie zelf geweest die (letterlijk in eigen woorden) "last to market"
wilde zijn en daarna nog steeds niet naar de klant wilde luisteren en al helemaal niet wilde leveren waar de klant voor wilde (en wil) betalen, maar vond dat de klant maar mooi moest betalen voor wat zij nodig vonden om te leveren.
Dat werkt in de markt voor spullen en diensten niet, dat werkt in de markt voor cultuurgoed nog minder.
We hadden uiteindelijk apple nodig om dit open te breken en hebben daarmee pure onwil tot leveren van wat uiteindelijk cultureel erfgoed van allemaal is (na, op dit moment, een 70 jaar na de dood van de artiest) voor een "ommuurde tuin" van een grootbedrijf verruild.
Jouw "egoïstisch" zit er net pijnlijk naast, overigens: De truuk is dat auteursrechten "product-gelijkende" rechten toekennen aan een immaterieel iets om de samenleving te helpen cultuurgoedcreatie te faciliteren. Dat is ondertussen zo ontzettend uit z'n verband gerukt dat we een beetje vergeten zijn waar het allemaal om begon en we zelfs het gedram van verongelijkte zakkenvullers van de industrie zijn gaan geloven. Ga maar eens kijken wat de platenbazen nou helemaal aan de artiesten betalen en wat ze nou helemaal zelf presteren voor het geld dat ze van de artiesteninkomsten voor zichzelf achterhouden.
http://torrentfreak.com/revisiting-the-purpose-of-the-copyright-monopoly-science-and-the-useful-arts-121202/http://entertainment.howstuffworks.com/music-royalties.htm/printableNog een leuk puntje uit de tweede link:
Recording artists don't earn royalties on public performances (when their music is played on the radio, on TV, or in bars and restaurants). This is a long-standing practice that's based on copyright law and the fact that when radio stations play the songs, more CDs and tapes are sold.
In Nederland betalen we wel voor zulk afspelen "naburige rechten" aan een of ander onduidelijke geldharkstichting waarvan we er best wel een berg hebben en die niet erg uitblinken in duidelijk maken waar al dat geld allemaal blijft.
Je zou kunnen zeggen dat "downloaden" een soort van, of tenminste redelijk in de buurt komt van, dat "publiekelijk afspelen". Er zijn ook (niet door de industrie betaalde) studies die effecten meten die daarop wijzen: Mensen die veel muzien downloaden komen met meer muziek in aanraking en geven uiteindelijk meer aan muziek uit.
Wat dan weer de "schade-aanname" van bijvoorbeeld de thuiskopieheffing op losse schroeven zet--maar die wel in de wet verankerd is. We hebben dus een aanname en schadeschatting waarvan als je er goed naar gaat kijken de schade wel eens negatief zou kunnen zijn--heeft blijken te zijn.
Maar zulke veelluisteraars geven dan geld uit aan muziek die ze zelf echt leuk vinden, en dat zijn vaak niet de artiesten uit de geforceerd-populaire stal van de grote platenbonzen. Die overigens al meer dan tien jaar weten dat hun eigen strategiën op lange termijn destructief zijn.
Er is best wel veel mis in dat wereldje, maar het enige waar we ons druk over lijken te maken is gehobby van enthousiaste muziekluisteraars. Een beetje scheef, niet?