De kentekenchip is onderdeel van een veel groter plan om alle wegen in Nederland uit te rusten met zogenaamde "portals" met meetapparatuur. Deze portals registreren 24 uur per dag alle auto's en daarmee de bewegingen van alle 17 miljoen burgers in de openbare ruimte, zo meldt Privacy First.
De privacyorganisatie maakt zich ernstig zorgen over het optuigen van een dergelijk landelijk controlesysteem en stelt dat de "spionagechip" disproportioneel is en niet past in een fatsoenlijke democratische rechtsstaat. Volgens Privacy First wordt het project voorlopig "verkocht" als oplossing voor identiteitsfraude en criminaliteit met kentekens. De organisatie ziet het systeem echter als de "zoveelste poging op rij" om de burger volledig te kunnen registreren in de openbare ruimte, hetzij via de OV-chipkaart hetzij via het kenteken of auto. "Het kenteken als elektronische enkelband voor iedere burger is een hardnekkig principe binnen het huidige controledenken bij de overheid."
Privacy First besloot navraag te doen over de veronderstelde "40.000 gevallen" van kentekenfraude, maar navraag levert bij geen enkele instantie duidelijkheid op. Het cijfer kan niet worden bevestigd, waardoor de werkelijke omvang van het probleem onbekend blijft. De privacyorganisatie stelt dat zelfs bij een schatting van 40.000 kentekens (0,5 promille van het totaal) de vraag moet worden gesteld in hoeverre "de privacy van de gehele samenleving hiervoor opgeofferd dient te worden."
Ook is onduidelijk wat de kosten van een dergelijk systeem gaan worden en wat de opbrengsten zijn ten opzichte van de huidige vermeende kosten van identiteitsfraude en criminaliteit. Verder is het de vraag of er geen alternatieve oplossingen zijn. Uit een recente brief van minister Van der Steur blijkt juist dat kentekenfraude steeds minder voorkomt door andere maatregelen zoals het systeem Gecontroleerde Afgifte en Inname Kentekenplaten (GAIK) en eisen aan erkende fabrikanten en lamineerders (lamineercode) alsmede de meldingsplicht voor gestolen/vermiste blanco platen of nog niet toegekende kentekenplaten.
Als het aan Privacy First ligt wordt de "controle-infrastructuur" dan ook niet ingevoerd, aangezien het permanent registreren van burgers in de openbare ruimte volgens de organisatie zal leiden tot zelfscensuur en een excuusmaatschappij, waarin iedere burger als het ware continu een alibi moet hebben wat hij op welk moment op een locatie deed en waarom hij daar was. Daarnaast zou op deze manier de democratische rechtsstaat worden aangetast, door een omkering van het rechtsprincipe dat een burger met rede verdacht moet zijn voor een strafbaar feit om gevolgd te kunnen worden te worden, door iedere burger als potentiële verdachte continu te bespioneren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.