In de eerste zes maanden van dit jaar zijn al meer dan 3 miljoen mensen getroffen door telefoonscammers die zich voordoen als werknemers van grote techbedrijven en proberen om mensen telefonisch op te lichten, zo heeft Microsoft laten weten. Vaak gaat het om oplichters die zich als Microsoftmedewerker voordoen. Ze bellen consumenten thuis dat er problemen op de computer zijn aangetroffen.
Voor het oplossen ervan moeten gebruikers de oplichters toegang tot hun computer geven en moet er vervolgens worden betaald. Er zijn ook varianten actief waarbij pop-ups en advertenties worden gebruikt die voor computerproblemen waarschuwen of zich als de helpdesk van een techbedrijf voordoen en op die manier consumenten proberen te misleiden om de telefoonscammers zelf te bellen. Volgens Microsoft gaat het voornamelijk om Amerikaanse bedrijven die buitenlandse callcenters inzetten.
Over iets minder dan een half uur organiseert Microsoft in Washington D.C. een paneldiscussie waar trends in telefoonscams worden besproken. Ook zal worden gekeken hoe consumenten zich tegen de oplichters kunnen wapenen en welke maatregelen men moet nemen als de oplichters toegang tot de computer hebben gekregen. De paneldiscussie is live via deze pagina te volgen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.