Bijna 9% van de Firefoxgebruikers heeft de browseruitbreiding Adblock Plus geïnstalleerd en blokkeert daarmee advertenties op websites, wat neerkomt op ruim 22 miljoen gebruikers. Dat blijkt uit cijfers van Mozilla. Adblock Plus is daarmee de populairste add-on voor Firefox.
Op de twee plek volgt de McAfee Security Scan Plus detection extension, die wordt meegeleverd bij de installatie van Adobe Flash Player en is bij ruim 16 miljoen mensen (5,5%) geïnstalleerd. Andere add-ons die bescherming tegen trackers bieden, zoals NoScript en Ghostery, hebben met respectievelijk 2,3 miljoen (0,79%) en 1,5 miljoen (0,5%) gebruikers een veel kleiner aandeel. Met name het gebruik van Adblock Plus baart uitgevers en websites zorgen, aangezien die in veel gevallen van advertentie-inkomsten afhankelijk zijn.
De Duitse mediagroep ProSiebenSat.1 liet eerder weten dat ablocking het bedrijf vorig jaar 9,2 miljoen euro kostte, zo meldt de Economist. Met name websites die zich op mannelijke technofiele bezoekers richten hebben het zwaar te verduren. Zo verklaarde de hoofdredacteur van de Nederlandse techsite Tweakers.net onlangs dat zo'n 30% van de bezoekers advertenties blokkeert.
Sommige websites, zoals online videodienst Hulu, blokkeren daarop weer bezoekers met een adblocker. Andere websites tonen bezoekers een melding of ze de adblocker willen uitschakelen of de bezochte website willen whitelisten. Weer andere uitgevers proberen het probleem via andere verdienmodellen aan te pakken, zoals gesponsorde content. Volgens sommige onderzoekers zal het gebruik van adblockers de komende jaren echter blijven groeien.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.