image

22 miljoen Firefoxgebruikers hebben Adblock Plus geïnstalleerd

donderdag 18 juni 2015, 10:47 door Redactie, 10 reacties

Bijna 9% van de Firefoxgebruikers heeft de browseruitbreiding Adblock Plus geïnstalleerd en blokkeert daarmee advertenties op websites, wat neerkomt op ruim 22 miljoen gebruikers. Dat blijkt uit cijfers van Mozilla. Adblock Plus is daarmee de populairste add-on voor Firefox.

Op de twee plek volgt de McAfee Security Scan Plus detection extension, die wordt meegeleverd bij de installatie van Adobe Flash Player en is bij ruim 16 miljoen mensen (5,5%) geïnstalleerd. Andere add-ons die bescherming tegen trackers bieden, zoals NoScript en Ghostery, hebben met respectievelijk 2,3 miljoen (0,79%) en 1,5 miljoen (0,5%) gebruikers een veel kleiner aandeel. Met name het gebruik van Adblock Plus baart uitgevers en websites zorgen, aangezien die in veel gevallen van advertentie-inkomsten afhankelijk zijn.

De Duitse mediagroep ProSiebenSat.1 liet eerder weten dat ablocking het bedrijf vorig jaar 9,2 miljoen euro kostte, zo meldt de Economist. Met name websites die zich op mannelijke technofiele bezoekers richten hebben het zwaar te verduren. Zo verklaarde de hoofdredacteur van de Nederlandse techsite Tweakers.net onlangs dat zo'n 30% van de bezoekers advertenties blokkeert.

Sommige websites, zoals online videodienst Hulu, blokkeren daarop weer bezoekers met een adblocker. Andere websites tonen bezoekers een melding of ze de adblocker willen uitschakelen of de bezochte website willen whitelisten. Weer andere uitgevers proberen het probleem via andere verdienmodellen aan te pakken, zoals gesponsorde content. Volgens sommige onderzoekers zal het gebruik van adblockers de komende jaren echter blijven groeien.

Reacties (10)
18-06-2015, 11:41 door Anoniem
Als er reclamen op de TV is zap Ik gelijk door, hoeveel geld zal dat niet kosten .
Maar ja ze zenden nog steeds uit mischien valt het wel mee.
18-06-2015, 11:51 door Anoniem
AD-blockers blijven groeien zolang reclame irritant is, de site teveel vertraagt, niet door de websites zelf gehost worden, en reklame voorziern is van virussen.
18-06-2015, 12:44 door Anoniem
Precies, want anders kan men ook wel gaan zeuren over , hoeveel mensen een sticker op de brievenbus hebben, tegen ongewenste reclame.

Dat dat soort bulk reclame nog steeds wordt gedaan, is dat het nog steeds meer oplevert dan kost.
Oke , het kost grondstoffen en energie , maar dat boeit niet , winsten zijn vele malen belangrijker dan welk behoud of beter maken van de samenleving.

Deze ongewenste reclame kost ook energie en zeker dataverkeer breedte Plus wat soms die troep met mensen hun apparaten doen, zal wel bij het hogere economisch verdienmodel behoren.
18-06-2015, 13:50 door Anoniem
Door Anoniem: Als er reclamen op de TV is zap Ik gelijk door, hoeveel geld zal dat niet kosten .
Maar ja ze zenden nog steeds uit mischien valt het wel mee.

Ja, meestal is er bijna overal reclame. Ik ga dan wat anders doen voor die 7 of 8 minutes.
Op SBS 6 duurt die reclame denk ik wel 9 minuten.

Ik doe gewoon wat anders.
18-06-2015, 13:59 door Anoniem
Tja dan moeten die advertenties maar niet zo irritant zijn en gewoon veilig. De laatste tijd zijn er al minstens 2 sites geweest die ik dagelijks bezoek waarbij de ads malware waren gaan verspreiden. Gaan die bedrijven de schade vergoeden als ik door het bezoeken van de site malware krijg? Volgens mij niet.

Jaren gedaan zonder adblock maar toen kwamen de ads met geluid die je amper tot niet weg kon klikken.
18-06-2015, 14:57 door Vandy

De Duitse mediagroep ProSiebenSat.1 liet eerder weten dat ablocking het bedrijf vorig jaar 9,2 miljoen euro kostte
Inkomsten mislopen is iets anders dan dat er actief geld wegvloeit.

Net zo'n manke vergelijking als wanneer mensen zeggen dat ze een euro hebben verdiend omdat dat de korting deze week was op de diepvriespizza die ze hebben gekocht.

Overigens heeft het artikel van The Economist het over 200 miljoen mensen die "een" adblocker gebruiken.
18-06-2015, 17:38 door Anoniem
Websites/bedrijven zijn het zelf schuld dat men adblock gebruikt, websites volplakken met afleidenden knipperende advertenties dat je niet eens weet op welke site je zit. En dan niet beginnen over autoplay van audio/video clipjes. om deze reden heb ik de speakers altijd hardwarematig uit staan.
19-06-2015, 01:41 door CrioWria
Zo verklaarde de hoofdredacteur van de Nederlandse techsite Tweakers.net onlangs dat zo'n 30% van de bezoekers advertenties blokkeert.
Dat is nu exact het hele probleem; Tweakers meet dit -en nog veel meer- wat de privacy van hun bezoekers aantast. Waarbij je geen zich op hebt wat ze ermee doen en hoelang ze dit bewaren. Gewoon stoppen met het gebruik van spyware, je kunt prima advertenties tonen zonder dit soort rommel.
19-06-2015, 11:29 door windroid
als er een film/serie/docu opo een bepaald hoogtepunt komt ratteketakketak reclame van 12.5 min
hoogst onplasant,irritant
19-06-2015, 17:51 door Anoniem
Ik koop nooit zooi door het zien van de reclame. Niet of TV, radio, internet of wat dan ook, omdat ik inmiddels een adblocker in me hoofd heb, dankzij de vloedgolf aan reclame die in ieder dag weer voorgeschoteld krijg.

De enige reden waarom ik adblocker op me apparaten gebruik is omdat het internet dan nog bruikbaar is. Zonder loopt het gewoon een stuk langzamer door die mega veel aanverwante trackers die op de achtergrond allerlei shit aan het doen zijn waar ik geen voordeel uit heb anders dan mij apparaten vertragen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.