Vandaag is er een nieuw Amerikaans bedrijf gelanceerd dat 10 miljoen dollar aan investeringen heeft binnengehaald om onder andere technologie te ontwikkelen waarmee websites adblockers kunnen blokkeren. Sourcepoint is opgericht door Ben Barokas, die in 2011 zijn advertentiebedrijf AdMeld nog voor 400 miljoen dollar aan Google verkocht.
"De afgelopen drie jaar hebben we van veel uitgevers gehoord dat ze door drie verstorende krachten zijn getroffen", aldus Barokas. Het gaat om lagere advertentieprijzen, een verschuiving van contentverbruik naar mobiele apparaten, waar het lastiger is om geld te verdienen en als laatste de opkomst van adblockers die advertenties blokkeren. Op de website van Sourcepoint worden websites gewaarschuwd dat in 2017 mogelijk de helft van alle advertenties in Europa zullen worden geblokkeerd.
In het persbericht laat Barokas weten dat het probleem verder gaat dan adblockers, ook al zijn die een eenvoudig doelwit. "De kern van het probleem bevindt zich in de relatie tussen uitgever en consumenten. Er is sprake van een waarde-uitwisseling, ofwel in aandacht of dollars, om te betalen voor de content die mensen willen. Adblockers ondermijnen die uitwisseling, waardoor uitgevers worden gedwongen om hun compensatiestrategie te heroverwegen."
Tegenover AdExchanger vertelt de CEO dat zijn bedrijf uitgevers allerlei opties zal geven, waarbij de gebruiker een "andere boodschap" krijgt om de uitgever te compenseren. Het product van Sourcepoint wordt op het moment gratis aangeboden en zal later als een "software-as-a-service-model" worden geëxploiteerd, waarbij Sourcepoint een deel van de inkomsten krijgt of wat uitgevers verdienen aan abonnementen of advertentie-inkomsten van gebruikers die voorheen advertenties blokkeerden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.