Duizenden klanten van ING zijn gisteren en vandaag op phishingsites terechtgekomen nadat ze een link in een phishingmail hadden geopend. Rik van Duijn, onderzoeker van het Nederlandse beveiligingsbedrijf DearBytes, liet gisteren via Twitter weten dat de phishingsites waar de links in de phishingmails naar wezen door 14.000 personen waren bezocht en er minstens 3.000 keer de gevraagde gegevens zoals wachtwoord, rekeningnummer, geboortedatum, pasnummer en telefoonnummer waren ingevuld.
Het is echter onbekend of deze gegevens ook correct zijn en of deze personen ook de laatste stap hebben uitgevoerd. Nadat alle gegevens waren ingevuld werd er geprobeerd om de gebruiker een kwaadaardige Android-app te laten installeren. Deze app kan mobiele tancodes onderscheppen. Daarnaast kan de app tijdelijk het geluid en de vibratie van binnenkomende sms-berichten uitschakelen.
Op deze manier kan de malware de mobiele tancode stelen zonder dat gebruikers doorhebben dat er een sms-bericht is binnengekomen. Na ontvangst van de code wordt het geluid weer ingeschakeld. Aangezien de aanvallers ook al over het wachtwoord van gebruikers beschikken kunnen ze op deze manier frauduleuze transacties uitvoeren.
Hoeveel mensen de app hebben geïnstalleerd is onbekend, zo benadrukt Van Duijn tegenover Security.NL. De onderzoeker stelt dat de phishingmails sinds gisterenochtend op grote schaal worden verstuurd. Het gaat om verschillende mails die naar verschillende phishingsites wijzen. Gegevens die mensen op deze phishingsites invullen worden naar een centrale server doorgestuurd. Van Duijn wist geen toegang tot deze server te krijgen, maar wel tot de logbestanden van de gebruikte phishingsites.
Aan de hand daarvan kon het aantal bezoekers worden vastgesteld. Ook wordt in de logbestanden bijgehouden waar bezoekers zich precies op de pagina bevinden en welke stappen ze hebben doorlopen. "Ze loggen heel secuur", stelt Van Duijn. Op deze manier kon de onderzoeker ook het aantal mensen bepalen dat alle gevraagde gegevens had ingevuld. In het geval niet alle gegevens worden ingevuld krijgen gebruikers namelijk een foutmelding te zien.
Aangezien de inhoud van de ingevulde gegevens onbekend is blijft onduidelijk hoeveel mensen er echt in de phishingmail zijn getrapt. De gegevens wat betreft bezoekers en mensen die de gegevens invulden zouden wel in de buurt van de eerder genoemde getallen komen. "Het lijkt erop dat de data aardig kloppen en dat mensen de gegevens daadwerlijk hebben ingevuld", aldus Van Duijn. Waar de bezoekers precies vandaan komen is niet achterhaald. Sinds gisteren is het aantal bezoekers van de phishingsites verder toegenomen.
Door de cijfers van gisteren aan te houden kunnen buitenlandse bezoekers en lolbroeken die verkeerde gegevens invullen worden weggecijferd en zouden de aantallen van 14.000 en 3.000 overeenkomen met Nederlanders die de websites echt hebben bezocht en hun gegevens ook hebben ingevuld, aldus Van Duijn. Het blijft echter onduidelijk hoeveel mensen de gegevens correct hebben ingevuld én de kwaadaardige app hebben geïnstalleerd. Pas als al die zaken kloppen kunnen de criminelen achter de phishingmails namelijk de transactie uitvoeren. Het is dan ook onduidelijk of er via de phishingaanval geld is gestolen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.