Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Ouderen internetbankieren?

05-07-2015, 10:30 door Erik van Straten, 52 reacties
Uit http://www.uniekbo.nl/nieuws/default.asp?page=detail&id=1329 (bron: http://www.nu.nl/internet/4081683/ruim-miljoen-senioren-bankiert-nog-niet-online.html):
Volgens de Unie KBO en ABN AMRO is het belangrijk dat het aantal ouderen dat gebruik maakt van internetbankieren snel toeneemt.

Manon Vanderkaa, directeur Unie KBO: “Wanneer alle contact met de banken volledig digitaal wordt, zou ruim de helft van de 1,2 miljoen internetloze senioren gewoon geen betalingen meer kunnen verrichten.
En nog eens een kwart zegt dat ze dat wel zouden kunnen, maar alleen wanneer anderen hen daarbij zouden helpen. Dat vind ik erg zorgelijk. Want als je als oudere je geldzaken door iemand anders moet laten doen, is er altijd de kans en de angst dat die ander misbruik maakt van de situatie.
Financieel misbruik van ouderen komt regelmatig voor. Daarom willen wij eraan bijdragen dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig hun geldzaken kunnen doen.”
Kennelijk hebben 1,2 miljoen senioren geen internet. En hebben daarnaast 0.4 miljoen senioren wel internet, maar maken geen gebruik van internetbankieren. Dus 1,6 miljoen mensen, en dat is nog exclusief niet-senioren, die niet zelf willen of kunnen internetbankieren.

Mevrouw Vanderkaa (en haar bond?) hebben kennelijk twee zorgen:
A) 1,6 miljoen senioren, die hulp inroepen bij internetbankieren, zouden kunnen worden beroofd door die hulp;
B) dat banken stoppen met niet-internetbankieren.

Mijn zorgen hierbij zijn:
1) dat de meeste van die 1,6 miljoen senioren die nu nog niet internetbankieren, na zo'n workshop (stel dat je al die senioren aan tafel krijgt), hulp nodig zullen hebben en dus door die hulp bestolen kunnen worden. Het leervermogen van veel senioren is gewoon te laag. Ik vind het merkwaardig dat een ouderenbond dat niet weet;
2) dat veel senioren slachtoffer zullen worden van cybercrime, een risico dat mevrouw Vandekaa gemakshalve vergeet te noemen. Papierbankieren is zo gek nog niet...

Gratis workshops
ABN AMRO en Unie KBO gaan verspreid over het land gratis workshops internetbankieren voor senioren geven. Tijdens de workshops oefenen de deelnemers inloggen, het doen van overboekingen en het bekijken van bij- en afschrijvingen.
Meer info over die workshop: http://www.uniekbo.nl/bank/ en https://www.abnamro.nl/nl/prive/senioren/uniekbo/index.html?pos=uniekbo.

Die workshop lijkt gericht op de 0,4 miljoen mensen die al internet hebben, niet op de 1,2 miljoen senioren die nog geen PC of tablet hebben, laat staan hoe je een betaalbaar apparaat kiest dat niet stijf staat van de ad- en spyware, en hoe je zo'n apparaat veilig houdt.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de KBO zich hier voor het karretje van een bank heeft laten spannen. Mijn advies aan de KBO: maak je er sterk voor dat banken, als zij van niet-internetbankieren afwillen, dedicated tablets gaan verstrekken (d.w.z. waarmee je uitsluitend kunt bankieren bij die specifieke bank), en dat die bank zelf voor 100% verantwoordelijk is en blijft voor de beveiliging daarvan; voor de huidige prijzen van hardware hoef je dat niet meer te laten (een financiële bijdrage is ook denkbaar). En zet er een SIM-kaart in zodat senioren geen internetaansluiting hoeven te nemen. Ik heb nog wel meer ideëen hierover, maar deze bijdrage is al veel te lang.

Wat vinden jullie van de zorgen van Unie KBO en de workshops voor senioren?
Reacties (52)
05-07-2015, 11:28 door ben987
wat schuift dat nou Manon Vanderkaa zo een dealtje met de abn?

tis weer duidelijk, rupsje nooitgenoeg de abn kan niet fatsoenlijk 10 tot 20 jaar het geduld opbrengen tot al die lastige oudjes gestorven zijn, nee, moet nu !! zo snel mogelijk, tijd is geld en weg met contant geld !!!


kga ook maar een bank beginnen, volledig digitaal, hoef ik niks te doen, alleen maar 1tjes en nullen.
en zorgen dat ik too big to fail word, kan ik leuk gokken, word ik altijd weer gered door de belastingslaaf.
05-07-2015, 11:33 door Fwiffo
Ik lees dat ABN Amro kennelijk snel af wil van de acceptgiro. De bank is nog steeds eigendom van de staat, dus die zullen het hier mee eens zijn.

Verder vind ik de inlog pagina van de ABN Amro druk en onoverzichtelijk, dus minder geschikt voor oudere mensen.

Ook concludeer ik dat het risico op fraude door bekenden van de ouderen groter wordt geacht als het risico op banking trojans (die in opkomst zijn, zie bijvoorbeeld recent bericht hier over SMS stelende App voor de ING bank).

Concluderend denk ik dat 0,6 miljoen ouderen beter af zijn bij een andere bank als de ABN Amro. Ouderen hechten aan persoonlijk contact en een loket waar ze naar toe kunnen gaan. Geef hun dat dan ook! Deze mensen hebben ons land na de oorlog opgebouwd, ze verdienen meer respect als in dit bericht op nu.nl!
05-07-2015, 12:08 door Anoniem
Een voordeel zo komen de belastingontduikers boven water die jaren lang geen contant geld hebben op gegeven bij de belastingdienst dus hoe sneller het contant geld eruit is hoe meer de belastingdienst kan innen.

En dan bedoel ik contant geld meer dan 524 euro waar de belastingdienst niet vanaf weet wat de consumenten en bedrijven onder de pet houden en nooit eerlijk zijn tegen de belastingdienst om zo minder of zelfs geen vermogensbelasting te betalen en wat dacht je van huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderbijslag dat ze allemaal ontvangen waar ze eigenlijk geen recht op hebben en maar denken dat ze geen geld meer hebben dan ze opgeven hebben.

Als contant geld eruit is dan laten de consumenten en bedrijven weer geld rollen en zijn we sneller uit de crisis.
05-07-2015, 12:11 door Anoniem
"ABN AMRO en Unie KBO gaan zich inzetten voor het vergroten van de digitale zelfredzaamheid van senioren."

Ik ben zo iemand die senioren helpt met het onderhouden van hun computersysteem.

Het echtpaar (80+) welke ik (momenteel) bij sta, hebben een cursus "computer en internet voor senioren" gehad. Wanneer ik het e.e.a. aan hen uitleg dan flapperen hun oren bij wijze van spreken en (heel) soms herkennen ze 'iets' wat op die cursus is behandeld. Het meeste zijn ze inmiddels vergeten. En dan heb ik het met hen eigenlijk enkel nog maar over wat door velen hier als 'basiskennis' wordt gezien. Veel stappen die ik zet, leg ik lichtjes in de breedte uit maar zeker niet in de diepte. Sommige dingen leg ik niet eens meer uit, omdat ik vanuit ervaring weet dat ik daar niet eens over hoef te beginnen.

Regelmatig bellen ze mij, als ze er weer eens niet uitkomen. Dit voor uiteenlopende zaken, maar meestal omdat ze weer ergens op hebben geklikt wat eigenlijk niet de bedoeling was. Prima verder, ik fiks dat wel én met enorm veel plezier.

Oh, en de betaling in pepermuntjes voor mijn "werkzaamheden" telt ook. Dubbele portie als ik 's weekends moet komen opdraven! Win-win! ;-]

De eerste keer dat ik bij hen kwam ben ik twee dagen bezig geweest om hun pc grondig uit te mesten en allerlei verschillende lagen ter protectie op/ in het systeem aan te brengen. Alsook een ronde gemaakt om hun wachtwoorden te versterken. Enkel initialen en ander makkelijk te onthouden wachtwoorden is niet de bedoeling. Zoals menig weet, dan wel behoort te weten.

De sterkte van wachtwoorden is op die cursus behandeld, maar deze sterke(re) wachtwoorden zijn te complex voor hen om te onthouden. Wij hebben toevallig een m.i. prima middenweg gevonden. Opschrijven complex wachtwoord in een boekje en deze op een door mij aangewezen plek bewaren. En nee, dat is niet in de boekenkast of wat ook.

Het kost mij niet veel moeite om situaties te bedenken waar men niet over iemand beschikt die met een telefoontje z.s.m. naar hen toegaat om het ontstane probleem aan te pakken. Teveel senioren die -helaas- in een isolement leven, bijvoorbeeld.

Hoewel ik ieder initiatief toejuich, waarbij senioren betere kennis verkrijgen, zie ik dit project enkel maar falen.

Aan het ouder worden kleven meerdere (gezondheids-)risico's. Mocht er bij iemand Alzheimer optreden en ze klikken op *ware en raken hun (spaar)geld kwijt..dat wil je geen van onze senioren aandoen. Ook al brengt "papier" tevens zekere risico's met zich mee, het digitale doolhof is voor velen gewoon veel te complex.

Het echtpaar welke ik bijsta, maakt gebruik van internet bankieren. En ook al hebben ze de hierboven genoemde cursus met succes afgesloten, heeft het mij (zoals ik al aangaf) twee dagen gekost om hun pc ook *ware vrij te maken. Ook al stonden de meeste auto-updates etc. aan.


Ik houd mijn hart nu al vast, mocht één van hen bijvoorbeeld Alzheimer krijgen. Niet omdat het voor mij "extra werk" zal opleveren, maar vooral de impact die het op het individu en zijn/ haar geliefde kan hebben. In tijden van extreme verwarring (door Alzheimer), geeft dit m.i. enkel maar meer problemen. Eerste zorg gaat naar hun geliefde, niet om allerlei lastige stappen te zetten omdat een aantal bankiers/ politici van het papier af willen om "kosten te besparen".

Voor het overdrachtelijke karretje laten spannen, inderdaad, Erik.

Hameren op digitale zelfredzaamheid zal allemaal best hip en modern klinken binnen het neo-liberale Nederland, maar zal in de praktijk desastreus uitpakken. En dat is voor mij eigenlijk al voldoende motivatie om zowel KBO alsook ABN AMRO de **** toe te wensen.
05-07-2015, 12:26 door Spiff has left the building
Door Erik van Straten, 10:30 uur:
[...]
Wat vinden jullie van de zorgen van Unie KBO en de workshops voor senioren?

Ik weet niet wat de plannen voor de nabije toekomst van ABN Amro zijn en wat Unie KBO daarvan precies weet.
Ik weet niet hoeveel banken van plan zijn papieren bankieren in de nabije toekomst te gaan stoppen. Van ten minste één bank weet ik dat die al geruime tijd voor nieuwe cliënten geen papieren bankieren aanbiedt, dat is ASN Bank. Ik weet niet of er inmiddels al meer banken zijn die voor nieuwe cliënten geen papieren bankieren meer aanbieden, of dat serieus overwegen voor de nabije toekomst, tevens voor bestaande klanten.

Wat door Unie KBO en ABN Amro wordt voorgesteld vind ik schokkend.
Veel beter is het om papieren bankieren te blijven ondersteunen, in plaats van internetbankieren te gaan forceren.
Indien noodzakelijk geacht zou eventueel de eigen bijdrage voor papieren bankieren verhoogd kunnen worden. Voor wie slechts enkele papieren overschrijvingskaarten per jaar hoeft te gebruiken (naast automatische incasso voor de betalingen waarvoor dat mogelijk is en wenselijk is), zal een extra eigen bijdrage voor papieren bankieren waarschijnlijk geen onoverkomelijk probleem hoeven te zijn.
Een andere optie is dat wat Erik van Straten voorstelde, het door banken die per se af willen van internetbankieren verstrekken van dedicated tablets voor internetbankieren, met 100% verantwoordelijkheid van de bank voor de beveiliging daarvan.

Ik onderschrijf volledig het betoog door Erik van Straten en de daarin weergegeven zorgen en aandachtspunten.

Ten slotte -
Ikzelf ben nog geen oudere, maar ook ik internetbankier niet.
Ik internetbankier bewust niet.
Ik zie voor mij niet de de noodzaak tot internetbankieren, terwijl ik wel de bezwaren en de potentiële risico's ken.
05-07-2015, 13:04 door Anoniem
Binnenkort probleem opgelost, je krijgt een chippie, want de geldloze samenleving komt eraan, of u het nu wilt of niet.
Chippie zeer handig, kan je alles in kwijt en is altijd opvraagbaar, de NWO zal je tot een hersenloze slaaf maken.


Tenzij wij de "gewone "man / vrouw opstaan, tegen die soort terreur en dictatuur opgelegd door The Power That Be.
Denk zo , dat men dat niet zal doen, want de Roverheid heeft altijd gelijk , Banken / megabedrijven, zie oa TTIP.

Altijd gezellig , een open gevangenis , waar je niet eens van weet dat ie er is.
En zo als vaak , dat wat men niet weet , bestaat eenvoudig niet of is weer een raar verzinsel van de een of andere aluhoedje.

My 2 cents.

BTW, ik ben zo'n oudere( 60jr) , ik doe wel internetbankieren , alleen omdat ik dat voor bepaalde zaken handig vind, wat mij wel verbaasd, is dat gezeur van de bank ( ING ) dat ik hun een mailadress moet geven, aan mehoela, oppleuren,
Reden van de bank, dat zij mij dan een beter service kunnen geven, O ja , en als ik die "service "nu niet wil!!!!????
Banken horen een dienst te verlenen , niet eisen stellen , die zij zelf niet waar kunnen maken.

Geen mailadress bekend bij de bank, ook geen risico dat ik in mijn mail gevist wordt.
Maar dat schijnt men dan weer niet te willen "begrijpen".
Plus ik heb geen zin , dat er nog meer sporen voor welke willekeurige "dienst, overheid , bedrijven enz" op de digitale snelwegen rondzwerven.

Veiligheid begint bij je zelf.

Groet Hot Burmees
05-07-2015, 13:05 door Anoniem
Ik heb i.v.m. mijn werk te maken met ouderen en bij de meeste van die ouderen denk ik dat internet bankieren geen slim idee is. Ze zijn vergeet achtig/dementerend, snappen soms de meest simpele dingen niet meer en voor sommigen is naar de bank gaan een uitje op zich. Laat die mensen toch! In sommige gevallen doet zoon/dochter/ een bewind de financieen voor ze maar dan nog Ik ben nog jong en ik vind zelfs dat de digitalisering van alles soms veel te snel gaat en probeer sommige dingen zo lang mogelijk uit te stellen want op sommige punten vind ik dat digitale maar niks. Jaren geleden werd er geroepen dat je niet zomaar alles op internet moet doen want dan kon wel eens gevaarlijk zijn, nu moet bijna alles over het internet met alle beveiligingsrisico's van dien.
05-07-2015, 13:47 door Anoniem
Het is niet alleen de ABNAMRO die af wil van acceptgiroos.
De DNB heeft in haar "onmetelijk wijsheid" bepaald dat uiterlijk 1 januari 2019 de acceptgiro geheel moet verdwijnen.
(http://www.acceptgiro.nl/incassant/de-acceptgiro/)
Je ziet dan ook dat betalen per acceptgiro door sommige bedrijven al wordt ontmoedigd door het schreeuwend duur te maken. Wat ik hier niet eerlijk aan vind, is dat het bedrijf meestal geen enkel ander alternatief biedt dan alles maar uit handen te geven aan "automatische incasso". Waarom kunnen ze niet gratis een briefje sturen zónder incassokaart,
maar mét een een kenmerk en rekeningnummer, zodat het bijv. met een gewone overschrijvingskaart zélf kan worden overgemaakt?! (en wie internetbankieren onder de knie heeft, zou het met internetbankieren kunnen doen)

Als DNB de plannen niet wijzigt, dan moet er dus vanaf 1-1-2019 op alternatieve wijze worden betaald, en zal men er niet aan ontkomen om één of andere digitale tegenhander te gebruiken.
Bijvoorbeeld bestaande alternatieven, of nieuwe sytemen, zoals FinBox of Europese incasso.
Maar dit wordt een probleem als ouderen dit niet kunnen bijbenen, en er dan geen enkel alternatief meer zou bestaan.
(vergelijk "verplicht pinnen" voor blinden, iets wat ook "not done" is, omdat men een blinde hiermee aantast in zijn/haar zelfstandigheid en menswaardigheid en eergevoelens!!! Zoiets zou ook voor ouderen moeten gelden.

Verder vind ik dat men het hele betalingssysteem op deze manier wel "vervaarlijk kwetsbaar" maakt.
Hopelijk krijgt DNB nog nieuwe inzichten, en blijft er toch een (gratis!) papieren alternatief bestaan waar ouderen beter mee uit te voeten kunnen. (en dat tevens ingezet kan worden in bepaalde digitale rampscenario's)
05-07-2015, 14:02 door Anoniem
Gratis workshops?
Ergens zullen die toch betaald moeten worden, neem ik aan?
En hoe en waar worden die workshops dan geregeld?
Die zullen toch regelmatig op heel veel plaatsen herhaaldelijk gehouden moeten worden, anders is het alleen maar een doekje voor het bloeden.

In de praktijk zal dat dus niet werken, wat betekent dat mensen die moeite hebben om met computers om te gaan, veel geld gaan betalen voor begeleiding om nog te kunnen bankieren -- zij zullen dus deze bezuiniging van de banken betalen!
05-07-2015, 14:05 door Anoniem
Briljant plan weer van de bankiers.
Er zijn er veel die de afstandsbediening van hun nieuwe flatscreen tv niet eens begrijpen.
Dit plan zal die suffe ouwe kliek wel eens even leren!
05-07-2015, 14:25 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 05-07-2015, 14:28
[Verwijderd]
05-07-2015, 14:39 door Anoniem
Vooral voor die ouderen die nog geen computer hebben is het m.i. geen slecht idee om ze een Chromebook aan te raden.
Een Chromebook is relatief goedkoop, maar wat belangrijker is is dat de beveiliging geheel buiten de (on)kunde van de gebruiker om wordt geregeld.

Het zal wel nodig en misschien lastig zijn die ouderen het gebruik aan te leren maar dat geldt ook voor computers met een ander OS.

Zelf (71 jr) gebruik ik Windows en Linux voor alles behalve voor zaken op het internet waarbij een wachtwoord nodig is. Linux voor internetbankieren gaat ook heel goed. Maar gaat het mis dan kan er discussie met de bank ontstaan over de veiligheid van de computer. Bij een Chromebook er er v.w.b. de veiligheid nauwelijks of geen discussie mogelijk.

Door een Chromebook alleen of voornamelijk te gebruiken voor zaken waarvoor een wachtwoord nodig is en apps en de cloud te negeren verwacht ik dat ook de privacy redelijk is gewaarborgd. Bovendien is een Chromebook nauwelijks duurder dan een goed beveiligspakket voor Windows maar wel veel effectiever.
05-07-2015, 15:12 door [Account Verwijderd]
Mijn grootmoeder wil absoluut geen PC in huis. Mijn grootmoeder ziet het niet meer zitten om op haar leeftijd nog een router en PC te moeten aanschaffen en vervolgens nog moeten leren hoe alles werkt, en ik geef haar groot gelijk. Heb gewoon respect voor deze ouderen zoals mijn grootmoeder die geen interesse in een PC hebben en gewoon van hun welverdiende pensioen willen genieten. Behoud gewoon de mogelijkheid papierbankieren is dan ook mijn mening.
05-07-2015, 17:14 door Anoniem
Ik denk dat het goedbedoeld maar uiteindelijk futiel gaat zijn. Maar hee, je hebt toch weer je best gedaan, nietwaar?

Er zijn wat grootschalige problemen. Te beginnen is dit het proberen op te lappen van een probleem geschapen door alles maar te willen "digitaliseren" omwille van het digitaliseren zelf. Dat doen we met verve met z'n allen maar die inslag is precies waarom het zo weinig oplevert en we met allerlei brakke systemen blijven zitten die op de keper beschouwd helemaal niet beter blijken dan wat we voorheen hadden. (*kuch* ov-chipkaart, epd/lsp/... gehannes, dienstverlening gemeenten, ... *kuch*)

Toch willen we zo vreselijk graag "modern" zijn en de vruchten van het digitaal najagen dat met de gebakken digitale peren blijven zitten als acceptabel, zelfs wenselijk wordt gezien.

Je kan dat ook zien aan het simpele feit dat onze desktopkompjoetertjes gewoon niet robuust genoeg zijn voor "gewone mensen". Voor je vraagt, op kantoor wordt "het netwerk" met kunst-en-vliegwerk in de lucht gehouden, inclusief de "helpdesk" waar de "gewone gebruiker" zonder gene kan vragen hoe zijn werk te doen. Dat met dat intuitief is toch kennelijk niet zo intuitief. Dus niet gek dat het voor de gewone gebruiker thuis ook best lastig is zonder hulp, maar daar is de drempel om te vragen vaak toch wat hoger.

En dat is dan alleen nog maar het gebruiksgemak. De beveiliging, waar het beste wat we kunnen leveren bestaat uit ranzige oplapsoftware (van derde partijen, de fabrikant heeft dus broddelwerk geleverd) en allerlei aanmaningen toch vooral niet te klikken op vanalles, terwijl de kompjoeter z'n uiterste best doet om toch vooral zoveel mogelijk linkjes, moeilijk te missen want lekker grote knoppen, en andere opklikdingen voor je neus neer te zetten.

En dat is dan alleen nog maar wat je ziet gebeuren: Achter je rug om doet het nog meer rare dingen. Daar is zelfs voor doorgewinterde gebruikers nauwlijks meer aan te doen dan moedeloos schouders over ophalen. "Zwakke" gebruikers als ouderen? Dat is ze gewoon niet uit te leggen. Je kan het proberen, maar het gaat geen effect hebben en als je eerlijk bent ligt het probleem ook niet bij hen. Het ligt bij de verwachtingen die we bij ze neerleggen over de resultaten die ze moeten behalen met nodeloos ingewikkelde software.

Het is diep ironisch dat een hele hoop van de "disabling complexity" in het geheel precies voortkomt uit pogingen de onhaalbare "onze software is intuitief, geen training nodig, echt waar" marketeeringbeloftes in te lossen. Maar dat is wel de staat van de kunst.

Ik zeg, hier moet je oudjes, of wie dan ook, niet lastig mee vallen. Dat is wat ik zeg. Zorg maar gewoon dat bankieren voorlopig nog per papieren opdracht kan. Wat mij betreft nog minstens vijftig jaar, want betere desktopsoftware zie ik nog niet zo snel op de horizon. Papier is echt de veiligste want begrijpbaarste oplossing voor velen, en scheelt een hoop gepensioneerden de hopeloze moeite om de rommel te leren beheersen waar de huidige generatie kantoorslaafjes mee onder de duim gehouden wordt. Laat die oudjes lekker hun oude dag, zeg.

1GYYopciYLMZB1mUTgZta7WpgMa78Smwt3
05-07-2015, 17:32 door Anoniem
Dit is toch helemaal niet in het belang van die mensen?

Ik wacht t.z.t. wel op de ouderenbond-bank.
05-07-2015, 17:55 door Anoniem
Ouderen laten internetbankieren of welke andere dienst laten doen is gewoon werkvolk uitschakelen.

U werkt voor de bank en verdient er niets aan, zij gooien personeel buiten.

Niet alleen banken doen dat. U werkt gratis voor veel bedrijven.

Oudere mensen die nog nooit met een PC gewerkt hebben dat allemaal laten doen, gaat dat wel goedkomen?

Ok, dan zal men ze verwijzen om lessen te gaan volgen zeker?
05-07-2015, 18:03 door Anoniem
Mijn oma wilde voor haar 87ste verjaardag per se een mobiele telefoon want een vriendin had er eentje en dat was toch wel heel handig om zo de deeltaxi te bellen etc. We zagen de bui al hangen natuurlijk maar goed we zochten een goedkoop toestel met extra grote knoppen en scherm (was nog voor de smartphone tijd gelukkig). Ze heeft er net 3x mee gebeld waarvan 2x op de dag dat ze hem kreeg. Oma snapte niet dat ze niemand hoorde praten als ze de telefoon oppakte. "Je moet nog op een knopje drukken oma" na een tijdje maar de moed opgegeven dat ze het ooit zou snappen, en die zou nu 10 jaar later moeten gaan internet bankieren?! Nee toch?
05-07-2015, 22:50 door Anoniem
Door Anoniem: Het is niet alleen de ABNAMRO die af wil van acceptgiroos.
De DNB heeft in haar "onmetelijk wijsheid" bepaald dat uiterlijk 1 januari 2019 de acceptgiro geheel moet verdwijnen.
(http://www.acceptgiro.nl/incassant/de-acceptgiro/)
Je ziet dan ook dat betalen per acceptgiro door sommige bedrijven al wordt ontmoedigd door het schreeuwend duur te maken. Wat ik hier niet eerlijk aan vind, is dat het bedrijf meestal geen enkel ander alternatief biedt dan alles maar uit handen te geven aan "automatische incasso". Waarom kunnen ze niet gratis een briefje sturen zónder incassokaart,
maar mét een een kenmerk en rekeningnummer, zodat het bijv. met een gewone overschrijvingskaart zélf kan worden overgemaakt?! (en wie internetbankieren onder de knie heeft, zou het met internetbankieren kunnen doen)

Als DNB de plannen niet wijzigt, dan moet er dus vanaf 1-1-2019 op alternatieve wijze worden betaald, en zal men er niet aan ontkomen om één of andere digitale tegenhander te gebruiken.
Bijvoorbeeld bestaande alternatieven, of nieuwe sytemen, zoals FinBox of Europese incasso.
Maar dit wordt een probleem als ouderen dit niet kunnen bijbenen, en er dan geen enkel alternatief meer zou bestaan.
(vergelijk "verplicht pinnen" voor blinden, iets wat ook "not done" is, omdat men een blinde hiermee aantast in zijn/haar zelfstandigheid en menswaardigheid en eergevoelens!!! Zoiets zou ook voor ouderen moeten gelden.

Verder vind ik dat men het hele betalingssysteem op deze manier wel "vervaarlijk kwetsbaar" maakt.
Hopelijk krijgt DNB nog nieuwe inzichten, en blijft er toch een (gratis!) papieren alternatief bestaan waar ouderen beter mee uit te voeten kunnen. (en dat tevens ingezet kan worden in bepaalde digitale rampscenario's)

Bestaan acceptgiro's dan nog ?

Ik heb in geen jaren een acceptgiro gezien (ING).
06-07-2015, 10:04 door Anoniem
Door Erik van Straten: Kennelijk hebben 1,2 miljoen senioren geen internet. En hebben daarnaast 0.4 miljoen senioren wel internet, maar maken geen gebruik van internetbankieren. Dus 1,6 miljoen mensen, en dat is nog exclusief niet-senioren, die niet zelf willen of kunnen internetbankieren.

En er is nog een club Nederlanders, die ze aan de kompjoeter moeten krijgen, maar die daar nog veel meer moeite mee hebben: http://www.groene.nl/artikel/de-nieuwe-onderklasse
Succes ermee, dit gaat nooit werken.
06-07-2015, 10:11 door Anoniem
Door Anoniem:

[..]
Bestaan acceptgiro's dan nog ?

Ik heb in geen jaren een acceptgiro gezien (ING).

Dat heeft niks met je bank te maken, en alles met degenen waar je zaken mee doet en je afspraak daarmee.
Waarschijnlijk gaan jouw abonnementen allemaal via automatische afschrijvingen of via ideal.
06-07-2015, 10:15 door Dick99999 - Bijgewerkt: 06-07-2015, 10:24
Door Erik van Straten:
[....]
Wat vinden jullie van de zorgen van Unie KBO en de workshops voor senioren?
KBO stelt ouderen gelijk aan 65+ terwijl we binnenkort werken tot 67? Laat de statistieken nu een s bij 70 (75?) beginnen. Als insider ben ik overtuigd dat het probleem dan veel duidelijker wordt.

De problemen en oplossing die ik zie:
- Een Windows PC voor de groep 70+ niet computer gebruikers acht ik onhaalbaar. (Zelf verkies ik Windows ver boven IOS voor vele zaken)

- Een tablet is ook onhaalbaar, misschien haalbaarder als de initiële aanmelding voor mobiel bankieren geheel via het tablet kan. Maar juist die aanmelding via andere apparatuur is in de huidige oplossing een belangrijk deel van de veiligheid van mobiel bankieren.

- Veel beter: Bankwereld maak een oplossing voor ouderen als jullie zoveel waarde aan het digitaal bankieren hechten. Het geld daarvoor moet er zijn, anders zouden jullie dit 'probleem' niet willen oplossen. En pas daarna een workshop! De huidige oplossing is het probleem, niet de oudere!

Ik steun Erik dan ook geheel (en dank dat je dit aangeaart hebt): een decicated tablet van de bankwereld. Knab, is dit niet een mooie grote nieuwe markt?
06-07-2015, 10:40 door Anoniem
Ouderen en internet bankieren???? E 25,- per maand voor een internet abonnement E 5.- voor een goede virus scanner
en een paar honderd Euro voor een apparaat dat na een paar jaar al is versleten???? nee geef mij dan maar een
acceptgiro. invullen, bij de lokale (rabo) bank binnengooien en klaar. gratis !! Bij een tablet denk een oudere aan die kleine dingen die je in een doosje op kunt halen bij de apotheek. ik zou het zelfde reageren als die man in deze hier onder:

https://www.youtube.com/watch?v=TtXWWRyJLPw

Nee als de acceptgiro verdwijnt zeg ik die dingen op die ik normaal niet meer kan betalen. Ik ga geen tientallen euro's per maand betalen voor het geval ik misschien ooit eens een keer een acceptgiro moet betalen.
06-07-2015, 11:32 door Anoniem
Ik geef ook computer instructie. Een veel gehoorde klacht over die workshops is, dat ze mensen achter een computer zetten, een boekje geven en ze laten aanmodderen. "Als u er niet uitkomt, kunt u mij vragen!" En vervolgens zijn er een lokaal vol mensen die allemaal geen meter opschieten, want die gast heeft de hele tijd nodig bij de eerste paar aanwezigen. Of nog erger, zit gewoon te OH-en met iemand en ziet niet dat er vragen zijn.

Bij mij stellen mensen gerichte vragen, die ik dan voor de groep uitleg. Daarvoor heb ik een beamer, zodat iedereen mee kan kijken. Bovendien heeft ieder zijn eigen systeem (laptop van thuis of leen van de groep) om zelf te proberen. Na de uitleg loop ik rond. Bij vragen die voor iedereen nuttig zijn, leg ik het centraal uit, anders alleen voor die persoon. En inderdaad, de aantekenschriftjes zijn meestal aanwezig, zodat ze het thuis na kunnen kijken.
06-07-2015, 12:08 door Dick99999 - Bijgewerkt: 06-07-2015, 12:16
Door Anoniem: Ouderen en internet bankieren???? E 25,- per maand voor een internet abonnement E 5.- voor een goede virus scanner
en een paar honderd Euro voor een apparaat dat na een paar jaar al is versleten???? nee geef mij dan maar een
acceptgiro.
[...................]
Natuurlijk moet de bank de investering betalen van de besparingen die het digitaliseren van ouderen opleveren. Voor de bank een eenmalige investering, die jaar op jaar terugverdiend wordt met de besparingen. Dat is een gezond business model. Als dat niet kan dan is de bank bezig ouderen op kosten te jagen en heb je helemaal gelijk.

En de kosten van een Internet verbinding? TomTom heeft voor 'traffic' ook een oplossing gevonden, met weinig data verkeer (zoals bankieren) kunnen de kosten gewoon in een aankoopprijs (investering) zijn verwerkt.
06-07-2015, 14:45 door Anoniem
Heerlijke discussie, kom niet aan onze digibeten, of: de banken zijn de schuldige en leren het noooit.
Het volgende topic "Firefox 39.0 nog steeds kwetsbaar voor Logjam aanval" gaf me een eerste idee; maar hier werd het me echt duidelijk.
De digitalisering groeit ons boven het hoofd. De bank kan aantonen dat een app veiliger werkt dan de PC . maar wij willen niet van onze mogelijkheden af. Want zeg zelf: op de PC kan je combineren / aan elkaar plakken. Zit je niet in het keurslijf van de Applicatiebouwer i.c. Google of facebook et all. Bij dat FF veiligheidstopic leerde ik weer van alles om op te letten of te schakelen., maar ieder jaar neemt die complexiteit toe. Het lijkt alsof de wet van Moore hier ook gaat gelden.
Dus de pc is eigenlijk een onding aan het worden. Een smartphone is makkelijker en veiliger.

Wat ook belangrijk is dat we ons zo veel meer met ouderen en hulpelozen bezighouden; De sociale functie van vernieuwing laten we maar zeggen.
06-07-2015, 19:34 door Anoniem
Door Anoniem: Heerlijke discussie, kom niet aan onze digibeten, of: de banken zijn de schuldige en leren het noooit.
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt. Het is namelijk een valide punt om te zeggen dat "met de tijd meegaan", bijvoorbeeld door diep in "de digitaal" te duiken, een duidelijk functioneel doel moet dienen en niet gewoon naarbinnen gegooid wordt omwille van het idee van al dat mooie digitaal zelf. Dat laatste is wensdenken, dat eerste is verwachten dat de oplossing ook een bestaand probleem oplost, en dat ook nog eens tegen redelijke kosten.

Veeleisend? Nou, ik zie eigenlijk niet waarom we moeite moeten doen iets in de vingers te krijgen dat veel kost om op te zetten en te onderhouden maar niet beter is dan de goedkope, minder technische, bekende en vertrouwde en daardoor veiligere oplossing.

Vergelijk: Waarom heeft niet iedereen een volautomatische broodsnijmachine in huis? Omdat een broodmes het ook best goed doet voor die paar keer dat je 'm nodig hebt. Niettegenstaande dat een broodsnijmachine toch best een belangrijke uitvinding bleek te zijn.

Dus ook hier: Je kan er niet blind vanuitgaan dat iedereen wel "aan de digitaal"* zal willen en dat je dat eventjes oplost met een al dan niet gesubsidieerd cursusje. Zelfs als dat 100% succesvol verloopt heb je als automatiseerder broddelwerk geleverd.

Daarnaast is er het punt dat de aanpak gewoon verkeerdenom is, en daarom ook al broddelwerk. En dan kan je zeggen, "ja maar iedereen doet het zo", en dan zeg ik, ja, en de meeste leuke verdigitaliseringsprojectjes blijken uiteindelijk nog steeds mislukt. De historie hier is bekend bedroevend.

De digitalisering groeit ons boven het hoofd.
Meer dat we nog steeds aan het "digitaliseren" zijn zonder dat we nagedacht hebben waarom dan. Het merendeel van de vernieuwingen zijn oplossingen op zoek naar problemen, maar hee, ze zijn in ieder geval "digitaal". Toppie man.


De bank kan aantonen dat een app veiliger werkt dan de PC . maar wij willen niet van onze mogelijkheden af. Want zeg zelf: op de PC kan je combineren / aan elkaar plakken. Zit je niet in het keurslijf van de Applicatiebouwer i.c. Google of facebook et all. Bij dat FF veiligheidstopic leerde ik weer van alles om op te letten of te schakelen., maar ieder jaar neemt die complexiteit toe. Het lijkt alsof de wet van Moore hier ook gaat gelden.
Dus de pc is eigenlijk een onding aan het worden. Een smartphone is makkelijker en veiliger.
Je logica laat wat te wensen over, en je overtuigt me dan ook niet echt. Probeer het nog eens.

Maar op zich zou ik er geen bezwaar tegen hebben als de bank een "bankierappliance" levert, zeg een tablet met eigen (3g)verbinding en die alleen met de bank verbinding kan maken. Oh en met mijn printer zodat ik zelf overzichten kan printen.

Ik krijg dus zo'n ding van de bank, kost mij niets extra, en daar kan ik alles mee doen. Dat schuift de kosten en het bijwerken van de software en zo verder weer netjes terug naar de bank. Eens kijken of ze "ga aan de digitaal" nog steeds goedkoper vinden dan af en toe een papieren overschrijving te verwerken en een rekeningoverzicht te sturen.

Wat ook belangrijk is dat we ons zo veel meer met ouderen en hulpelozen bezighouden; De sociale functie van vernieuwing laten we maar zeggen.
Voorlopig vooral omdat voor die mensen en hun ondersteuners deze "verbeteringen" helemaal geen betere situatie opleveren.

Daarmee kijken we weer tegen klassieke miskleunen van de automatisering aan. Kunnen we dat echt nog steeds niet beter?

* Lees: "website" of tegenwoordig, "een app". Gebrek aan verdere opties levert mij als klant ook ernstige beperkingen op.
06-07-2015, 19:54 door Anoniem
06-07-2015 14:45 door Anoniem: [........]Dus de pc is eigenlijk een onding aan het worden. Een smartphone is makkelijker en veiliger.
Het is je misschien ontgaan, maar:
https://www.security.nl/posting/434220/Consumentenbond%3A+veel+Android-smartphones+onveilig

"van de regen in de drup" en zo...
06-07-2015, 22:00 door karma4
Door Anoniem:
06-07-2015 14:45 door Anoniem: [........]Dus de pc is eigenlijk een onding aan het worden. Een smartphone is makkelijker en veiliger.
Het is je misschien ontgaan, maar: .... "van de regen in de drup" en zo...

Wat daarbij ook ontgaan is dat die push naar smartphones vanuit banken/bestaalinstanties komt. Het is zo cool om dat te doen. Zie mastercard met gezichtsherkenning en ING met een reeks die startte met een manager dat hackers er toch geen belangstelling in hebben. Redenering: veel te lastig want de aps zijn allemaal uniek per bank.

Het rare is dat:
1 veiligheid ondergeschikt is aan het "cool"/ "vet" zijn.
2 kosten en risico-s op de gebruiker afgwenteld worden. De bonus daarvoor gaat risicoloos naar de manager die daar het meeste in bereikt. Service en klantgerichtheid kun je beter in de newspeak begripscategorie plaatsen.
06-07-2015, 22:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

[..]
Bestaan acceptgiro's dan nog ?

Ik heb in geen jaren een acceptgiro gezien (ING).

Dat heeft niks met je bank te maken, en alles met degenen waar je zaken mee doet en je afspraak daarmee.
Waarschijnlijk gaan jouw abonnementen allemaal via automatische afschrijvingen of via ideal.

Ik heb wel eens wat rekeningen/facturen ontvangen, met het bedrag dat ik dan zelf over moet maken. Óf via internetbankieren, of via een ouderwetse papieren overschrijvingskaart.

Maar een acceptgiro ? In geen jaren gezien. Mijn ervaring.
07-07-2015, 00:51 door CrioWria
Nederland wordt toch steeds veiliger, althans volgens de NOS, dus de digitale-thuis-overvallen gaan vast hiermee niet toenemen, echt niet.

En aangezien de kans op een veroordeling net de 1% haalt gaan criminelen het nog makkelijker krijgen, oudje bedreigen op eigen rekening laten storten en klaar is 'Kees'. En voor vergoeding kom je dan bij de ABN echt niet in aanmerking; je hebt het tenslotte toch echt zelf overgemaakt.
07-07-2015, 01:39 door Anoniem
Als je een paar meter zonder ongelukken met een auto hebt gereden, wil dat zeggen dat je veilig kunt autorijden?
Nee natuurlijk niet. Je moet meestal een stuk of 40 lessen nemen en slagen voor een rijexamen.
En kun je dan wél veilig autorijden? Eigenlijk nog steeds niet. Je mist nog een heel stuk ervaring.
Pas na drie tot vijf jaar dagelijks autorijden hebben de meeste chauffeurs die "de drie O's" niet zijn vergeten het behoorlijk onder de knie. Maar op oudere leeftijd nog autorijden leren wordt steeds moeilijker. Sommigen zullen het nooit meer leren.

En als je in een computersimulatie een paar keer een geldtransactie hebt bekeken of zelf een bedrag hebt overgemaakt met je computer, kun je dan al veilig internetbankieren?...

Hier zit vaak de denkfout: men meent dat dit voldoende is, en kent vaak zelf niet eens de gevaren die kunnen opdoemen met een apparaat verbonden aan internet. En als men de gevaren wel kent, dan worden ze in de les bewust verzwegen.
Of men vertelt dat Antivirus software alle gevaren buiten de deur houdt, en that's it. Maar dit klopt beslist niet.
Niet alles wordt tegengehouden, en verder vergroot Antivirus software het aanvalsoppervlak van de computer voor hackers,
zodat hackers juist mede dankzij die Antivirus software meer kans van slagen hebben om op uw computer in te breken,
en er van alles op uit kunnen spoken. Lees maar eens deze post van Security.nl:
https://www.security.nl/posting/396770/Onderzoeker%3A+virusscanner+maakt+computer+kwetsbaarder
Een Antivirus programma kan dus wel wat helpen, maar verwacht er niet teveel van.

Maar als opa of oma zouden horen dat internet in sommige situaties ook wel eens gevaarlijk kan zijn, dan gaan opa en oma natuurlijk NOOIT aan internetbankieren beginnen... Dus banken en hun gewillige consorten liegen (soms onbewust, vanuit een eigen overtuiging, maar niet gebaseerd op enig wetenschappelijk feit) opa en oma maar wat voor, om ze maar zover te krijgen dat ze internetbankieren gaan accepteren, en de noodzaak voelen dat ook zij dit moeten kunnen.

Bepaal nu verder zelf maar of het wel zuivere koffie is dat ABNAMRO en Unie KBO ouderen die geen ervaring met computers hebben aan het internetbankieren willen krijgen. Wat mij betreft is dit een SLECHT PLAN, en ik vraag me voor de zoveelste keer af: ben ik nou zo slim, of zijn zij (die dit allemaal toch hadden moeten weten) nou zo dom?...
Het hele initiatief zal daarom ergens wel weer berusten op het bekende gezegde: "geld wat stom is, maakt recht wat krom is." Zoiets als: "ja eigenlijk is het ook niet zo best en niet zo netjes, maar het levert bedrijven geld op."
Want dat DNB officieel over uiterlijk 3½ jaar al de acceptgiro uit de wereld wil hebben, snap ik ook geen bal van.
Veel te snel. Sleep ze maar voor de rechter wegens discriminerende ontwrichting van de maatschappij o.i.d.

Ik zie in gedachten al de koppen van Security.nl: "Alweer bejaarde vrouw beroofd van €40.000 met internetbankieren".
Ach, ze leek op zich het internetbankieren al redelijk onder de knie te hebben, alleen: https://www.security.nl/posting/37930/Vrouw+steelt+40_000+euro+via+internetbankieren
(om maar eens één van de vele mogelijkheden te noemen)
07-07-2015, 10:26 door Anoniem
Hoe lang moet de ouderwetse manier beschikbaar blijven en wie moet dat betalen. Ouderen die nu met pensioen gaan kunnen nog vele decenia blijven leven. Wachten tot ze allemaal dood zijn betekend nog zeker 60-70 jaar doorgaan. Waar leggen we de grens?
07-07-2015, 11:55 door Anoniem
Zucht, gaan we weer,


Mijn ouders internet bankieren. En dat is even veilig als met nitwits hierboven.
Mijn moeder programmeert bovendien kleine database appicaties beter dan menig professional.

Mijn moeder is 84, mijn vader 88, in september en oktober worden ze beiden 85, resp. 89.
Stop met dat paternalisme. Voed je ouders op.

Dat hadden de idioten hierboven zelf kunnen bedenken.

Thaddy de Koning
07-07-2015, 12:40 door Briolet - Bijgewerkt: 07-07-2015, 13:17
Door Erik van Straten: Wat vinden jullie van de zorgen van Unie KBO en de workshops voor senioren?

Cursussen goed, maar niet voor de doelgroep die ze voor ogen hebben.

Je hebt gewoon mensen die nooit goed met een computer overweg zullen kunnen. Die moet je zeker niet geforceerd aan het internetbankieren zetten. Cursussen hebben alleen zin voor de groep die toch al internet bankiert, om hun veiliger te laten omgaan met internetbankieren. Of op zijn minst moet de cursusgroep al flinke computerervaring hebben.

Er zal altijd een groep mensen blijven die moeite met computers heeft en dat zijn niet alleen de ouderen. Daarvoor zul je een alternatief moeten blijven aanbieden. De papieren opdracht kost de banken geld. Voor bedrijven gaan die tarieven steeds omhoog. Bij de ABN betaal je per Januari 2015 maar liefst € 3.00 voor een standaard papieren SEPA overboeking* of acceptgiro tegen € 0,07 voor een digitale overboeking. Voor zo'n bedrag van € 3,00 wil de bank het papier vast nog wel in de lucht houden.

De banken durven de kosten echter niet bij de consument te activeren. Lang geleden was er een bank die dat probeerde, maar daar liepen de klanten weg en is de beslissing snel teruggedraaid. De consument heeft liever iets minder rente dan dat ze betalen voor de die diensten. Het gevolg is dat de banken van alle overschrijvingsmethoden af willen die duurder zijn dan internetbankieren. Maar dit is de doodsteek voor hen die op de papieren manier wil doorgaan.

* Edit: Ik zie in de tarievenlijst dat de ABN dit jaar ook nog eens € 8,80 voor een boekje met 22 overschrijvingskaarten rekent bij een zakelijke rekening. Dat maakt een overboeking nog eens 40 cent duurder. Wat mij betreft is dat wel de toekomst: Gewoon de kosten van papieren overboekingen doorberekenen, maar wel in stand houden voor de digibeten. Dat is altijd nog goedkoper dan een computer kopen en jaarlijks goed onderhouden.
07-07-2015, 13:30 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe lang moet de ouderwetse manier beschikbaar blijven en wie moet dat betalen. Ouderen die nu met pensioen gaan kunnen nog vele decenia blijven leven. Wachten tot ze allemaal dood zijn betekend nog zeker 60-70 jaar doorgaan. Waar leggen we de grens?

Bij uw manier van berekenen dienen de 20-jarigen al tot de bejaarden te worden gerekend. Ouderen die nu met pensioen gaan hebben immers niet meer 60-70 jaar voor zich. Maar ik laat me natuurlijk gráág van het tegendeel overtuigen, dat wel :)
07-07-2015, 13:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

[..]
Bestaan acceptgiro's dan nog ?

Ik heb in geen jaren een acceptgiro gezien (ING).

Dat heeft niks met je bank te maken, en alles met degenen waar je zaken mee doet en je afspraak daarmee.
Waarschijnlijk gaan jouw abonnementen allemaal via automatische afschrijvingen of via ideal.

Ik heb wel eens wat rekeningen/facturen ontvangen, met het bedrag dat ik dan zelf over moet maken. Óf via internetbankieren, of via een ouderwetse papieren overschrijvingskaart.

Maar een acceptgiro ? In geen jaren gezien. Mijn ervaring.

Elke twee maanden, van KPN. (die lijn staat toevallig niet op automatisch overschrijven).
Belastingdienst, +- 2 per jaar. (rest aanslag vorig jaar, voorlopige aanslag lopend jaar ).
En nog wat lidmaatschappen/abonnementen, elk jaar.

Kortom - mijn ervaring is dat acceptgiro's nog bestaan.
07-07-2015, 13:54 door Anoniem
Het heeft helemaal niets met ouderen of digibeten of sociaal kansarmen te maken.

Toen het gebruik van de auto explosief toenam, werd gezegd de fiets bestaat straks niet meer. Echter er zijn nu meer fietsen dan ooit. Of zoals hierboven reeds gemeld het broodmes verdween niet door de komst van de broodsnijmachine. Of met de komst van de tv zou de radio verdwijnen. Of door de CD zou de vinyle plaat verdwijen, maar zie het vinyl is weer sterk in opmars.

Sinds de introductie van de PC wordt gesproken over paperless office, maar die discussie duurt al meer dan veertig jaar, en er wordt juist door de PC en de printer meer papier verbruikt dan voorheen. Met de OV chipkaart zou het papierenkaartje verdwijnen, kaartautomaten overbodig zijn.....nou daar is de NS al op teruggekomen .....en inmiddels is de verkoop van e-readers ingezakt terwijl de verkoop van het papierenboek weer aantrekt.

En tenslotte: paar weken terug riep iedereen nog contant geld gaat verdwijnen, maar kijk naar Griekenland, daar wil men alleen contant geld, geen digital geld meer. Wat nu Griekenland is, kan morgen Italie, Spanje, Portugal en wie weet Nederland zijn.

Kortom, ook papier zal overleven....en de banken hebben al vaker iets geroepen waar ze achteraf op terug moesten komen (denk maar eens aan de IBAN calculator).
07-07-2015, 13:56 door Anoniem
Door Briolet:

[..]
De banken durven de kosten echter niet bij de consument te activeren. Lang geleden was er een bank die dat probeerde, maar daar liepen de klanten weg en is de beslissing snel teruggedraaid. De consument heeft liever iets minder rente dan dat ze betalen voor de die diensten. Het gevolg is dat de banken van alle overschrijvingsmethoden af willen die duurder zijn dan internetbankieren. Maar dit is de doodsteek voor hen die op de papieren manier wil doorgaan.

* Edit: Ik zie in de tarievenlijst dat de ABN dit jaar ook nog eens € 8,80 voor een boekje met 22 overschrijvingskaarten rekent bij een zakelijke rekening. Dat maakt een overboeking nog eens 40 cent duurder. Wat mij betreft is dat wel de toekomst: Gewoon de kosten van papieren overboekingen doorberekenen, maar wel in stand houden voor de digibeten. Dat is altijd nog goedkoper dan een computer kopen en jaarlijks goed onderhouden.

Vroeger of later komt het moment waarop de tarieven om papieren verwerking kostendekkend in stand te houden excessief hoog worden.
Zo'n lees/verwerk centrale heeft hoge vaste kosten (gebouw, apparatuur, ploegen bemanning), en daarna erg lage variabele kosten per stuk verwerkt papier.
Als je de vaste kosten moet uitsmeren over een heel kleine gebruikersbasis wordt dat extreem duur.

Op moment zijn de opbrengsten van 'iets minder rente' natuurlijk ook nihil. De bank leent tegen 0 tarief van de ECB, dus hoeft niet eens van consumenten te lenen tegen hoger tarief.

De bank kan besluiten uit maatschappelijke druk of imago om toe te leggen op papier, maar de push naar digitaal zal wel blijven.
07-07-2015, 14:26 door Anoniem
@ Erik van Straten

In je OP schreef je het volgende:

"Ik heb nog wel meer ideëen hierover, maar deze bijdrage is al veel te lang."

Welke? TL;DR is irrelevant.

Dat deze actie van alle kanten lek geschoten kan worden, blijkt wel uit de bovenstaande reacties, w.o. die van mij op 05-07-2015,12:11.

Aangezien afkraken makkelijker is dan opbouwen, verneem ik graag je verdere ideeën hierover.


Is er trouwens al contact met KBO gelegd hierover? Heeft iemand een ingang?
07-07-2015, 14:44 door Anoniem
Door Anoniem: Zucht, gaan we weer,


Mijn ouders internet bankieren. En dat is even veilig als met nitwits hierboven.
Mijn moeder programmeert bovendien kleine database appicaties beter dan menig professional.

Mijn moeder is 84, mijn vader 88, in september en oktober worden ze beiden 85, resp. 89.
Stop met dat paternalisme. Voed je ouders op.

Dat hadden de idioten hierboven zelf kunnen bedenken.

Thaddy de Koning
Dat is natuurlijk helemaal geweldig Thaddy de Koning, dat jij zulke leergierige slimme ouders hebt.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben, is wanneer hun allereerste kennismaking met de computer was,
en hoe lang zij er ongeveer over hebben gedaan om helemaal vertrouwd te raken met internetbankieren,
en hoeveel kosten er zijn gemaakt om aan de systeemeisen van de bank te blijven voldoen.

En heb je ze behalve internetbankieren en databases ook nog andere dingen weten te leren met de computer,
en is je vader er net zo goed in als je moeder of zit daar best nog wel verschil tussen?
07-07-2015, 15:06 door Briolet
Door Anoniem: Vroeger of later komt het moment waarop de tarieven om papieren verwerking kostendekkend in stand te houden excessief hoog worden.
Zo'n lees/verwerk centrale heeft hoge vaste kosten (gebouw, apparatuur, ploegen bemanning), en daarna erg lage variabele kosten per stuk verwerkt papier.
Als je de vaste kosten moet uitsmeren over een heel kleine gebruikersbasis wordt dat extreem duur.

Dat had ik me al gerealiseerd maar wilder daar niet dieper op uitweiden. Op het moment dat de groep papieren gebruikers te klein wordt, loont automatisering inderdaad niet meer en kan de bank de kaarten beter handmatig verwerken.
Als ik naar de huidige zakelijke tarieven bij de ABN kijk, denk ik dat je de overschrijvingskaarten ook bij kleine oplage voor 8,80 per boekje van 22 kaarten kunt drukken. En voor 3,00 euro per overboeking kan een laagopgeleide bankmedewerker de getallen van de papieren kaart zelf in digitale vorm omzetten en op het betalingsysteem van de bank invoeren. Daarom verwacht ik niet dat het bij kleine aantallen nog heel veel duurder moet worden dan deze tarieven.

Dan is er nog een telefonisch alternatief. Vóór de introductie van het internetbankieren had ik een telefonische rekening waarmee ik alleen via een voice response systeem geld kon overmaken. En mijn vader van 85 jaar gebruikt nu nog een voice response systeem van de ABN voor het aan- en verkopen van aandelen. Hij wil ook niets met computers te maken hebben, alhoewel ik dit persoonlijk via internetbankieren toch gemakkelijker vind.
08-07-2015, 09:56 door Dick99999 - Bijgewerkt: 08-07-2015, 10:23
Door Anoniem:
@ Erik van Straten. In je OP schreef je het volgende:
"Ik heb nog wel meer ideëen hierover, maar deze bijdrage is al veel te lang."
Welke? TL;DR is irrelevant.
Dat deze actie van alle kanten lek geschoten kan worden, blijkt wel uit de bovenstaande reacties, w.o. die van mij op 05-07-2015,12:11.
[....]
Volgens mij is er veel steun voor het idee van Erik en wel veel schoten met hagel, dan raak je altijd wel iets. Jouw gerefereerde post gaat grotendeels over PC's en wachtwoorden. Die kant moet het juist niet op, zie ook de suggestie/oplossing van Erik van Straten.

Voor de supporters:
We hebben steun van de (financiële) Telegraaf. Steun wat betreft de gratis tablet, de definitie van ouderen (bij hun 75), de gratis sim kaart en uiterst eenvoudig (dus dedicated en dus geen phishing). zie Fin. Telegraaf http://www.telegraaf.nl/telegraaf-i/7Js, pag T27 kolom 'Acceptgiro"
08-07-2015, 10:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet: * Edit: Ik zie in de tarievenlijst dat de ABN dit jaar ook nog eens € 8,80 voor een boekje met 22 overschrijvingskaarten rekent bij een zakelijke rekening. Dat maakt een overboeking nog eens 40 cent duurder. Wat mij betreft is dat wel de toekomst: Gewoon de kosten van papieren overboekingen doorberekenen, maar wel in stand houden voor de digibeten. Dat is altijd nog goedkoper dan een computer kopen en jaarlijks goed onderhouden.
Veel zulke tarieven zijn puur voor de show. Zo kost een SMS inkoop iets van 10 cent per... 10000 stuks en dat was al zo rond 2000. Je betaalde toen 20 cent per stuk en vijftien jaar later is er van die prijs niet eens een enkel nulletje afgegaan. Dat noemen ze "perceived value", maar stiekem is het georganiseerde oplichterij. Zo ook de bank: Ze willen je van papier wegpesten dus gaan ze op het punt zitten waar je zoveel mogelijk gaat doen wat zij willen en maar nog niet naar een andere bank wegloopt.

Vroeger of later komt het moment waarop de tarieven om papieren verwerking kostendekkend in stand te houden excessief hoog worden.
Zo'n lees/verwerk centrale heeft hoge vaste kosten (gebouw, apparatuur, ploegen bemanning), en daarna erg lage variabele kosten per stuk verwerkt papier.
Als je de vaste kosten moet uitsmeren over een heel kleine gebruikersbasis wordt dat extreem duur.
Als je het op de aloude manier blijft doen. Ik zie niet waarom je niet een kleine club die formulieren door een scanner kan laten halen en vervolgens de verdere verwerking geheel digitaal kan uitsmeren over een stapel mensen die ook andere zaken kunnen afhandelen als er te weinig overschrijvingen zijn om de hele poel bezig te houden.

Het is al jaren mogelijk om je organisatie vrijwel geheel digitaal af te handelen: Al het papier komt op een punt binnen, gaat door de scanner (en wordt gearchiveerd), en vervolgens kan iedereen die iets met al die communicatie moet daar dan electronisch bij; zo kun je prima telewerken of zelfs niet meer dan een klein secretariaat hebben en alle andere medewerkers werken vanuit hun thuiskantoor waar dan ook ter wereld.

Maar zo'n aanpak vereist dat je meer en slimmere dingen doet dan wat we vooralsnog doen, een beetje digitale standaardsaus over de organisatie uitgieten en concluderen dat we daarmee weer bij de tijd zijn.

Op moment zijn de opbrengsten van 'iets minder rente' natuurlijk ook nihil. De bank leent tegen 0 tarief van de ECB, dus hoeft niet eens van consumenten te lenen tegen hoger tarief.
Ik heb al in geen twintig jaar rente op mijn betaalrekeningen gekregen, en toch wordt dat geld ook uitgeleend tegen het tarief dat de banken de consument laten betalen.

De bank kan besluiten uit maatschappelijke druk of imago om toe te leggen op papier, maar de push naar digitaal zal wel blijven.
De push is vooralsnog door "we moeten met de tijd mee" gedreven, niet door een begrip van de materie en de wens die zoveel mogelijk in te zetten voor efficiente uitvoering van door de klant gewenste dienstverlening.
08-07-2015, 10:49 door Anoniem
Door Erik van Straten:

Wat vinden jullie van de zorgen van Unie KBO en de workshops voor senioren?


Fout & Hypocriet

Cursussen aanbieden is een doorzichtige actie van een bank om klanten te dwingen geheel voor eigen risico digitaal te laten gaan bankieren.

Unie KBO en kennelijk ook de telegraaf laten zich voor het commerciële eigenbelang karretje spannen van een bank onder het mom van och, ach en wee wat zielig terwijl er eigenlijk geen probleem bestaat.

Het met tamtam publiek gemaakte probleem is bewust gecreëerd door de bank.
Er wordt een discussie geïnitieerd omtrent niet bestaande zorgen van een probleem dat er nog niet is, met behulp van Unie KBO wordt er op doorzichtige wijze een maatschappelijk sociaal tintje aan gegeven.

Het aanbieden van cursussen is niet meer dan het vooraf verkapt legitimeren van iets dat je al van plan bent, achteraf kan de bank dan zonder schaamrood beweren dat zij haar best had gedaan.
De publieke discussie is niet meer dan een georganiseerde peiling, wanneer het draagvlak voor de oplossing van het nog niet bestaande probleem groot genoeg is, kan de bank zonder klanten- en gezichtsverlies de eigen commerciële agenda doorvoeren.

Wie aan deze zorgvuldig voorbereide commerciële variant op de postbus 51 hulp actie meewerkt, werkt mee aan de vastgestelde agenda van een bank met als resultaat het versneld afschaffen voor bankieren zoals ouderen dat gewend zijn.
Dat meewerken aan zo'n agenda is inclusief de gedane technische voorstellen in dit topic om dat niet bestaande maatschappelijke probleem op te lossen.

Omdat het allemaal zo doorzichtig is kan je je afvragen hoe onafhankelijk en onbezoldigd de motivatie en hulp van meewerkende marktpartijen eigenlijk is.

Banken komen er alleen mee weg als we er allemaal aan meewerken, familie kan ook eenmalig meehelpen bij het overstappen naar een bank die wel oprechter in haar dienstverlening is.
We laten het echter elke keer weer gebeuren, gaan er slaafs in mee, als brave schaapjes naar hoeken gedirigeerd door menig dirigerende marketing afdeling die bij elk behaald succes terecht weer gierend de champagne opentrekt.

Wat dat betreft kan je je beter afvragen wie er eigenlijk van wie hulp nodig heeft.
08-07-2015, 12:09 door Anoniem
Wat vinden jullie van de zorgen van Unie KBO en de workshops voor senioren?

Gevolg van een sterk staaltje van "social engineering" wellicht? ;-)

Het probleem hoeft helemaal niet te zijn dat alle ouderen aan het internetbankieren moeten.
Het probleem kan ook heel goed zijn dat de bankenwereld het "papieren bankieren" koste wat het kost wil uitbannen.
En het lijkt er vooralsnog op dat het volk in haar onnozelheid wederom stilletjes de rekening van de winst voor de bank
wel weer braaf zal betalen. Zowel in termen van geld als in termen van inspanning en risico's.

Mvg, cluc-cluc

P.S.: en zou de top van ABNAMRO misschien nog wat hebben in te halen?...
08-07-2015, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem:Mvg, cluc-cluc

P.S.: en zou de top van ABNAMRO misschien nog wat hebben in te halen?...

Ze dreigden naar het buitenland te gaan. Zijn ze nu nóg niet vertrokken?
08-07-2015, 15:15 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Vroeger of later komt het moment waarop de tarieven om papieren verwerking kostendekkend in stand te houden excessief hoog worden.
Zo'n lees/verwerk centrale heeft hoge vaste kosten (gebouw, apparatuur, ploegen bemanning), en daarna erg lage variabele kosten per stuk verwerkt papier.
Als je de vaste kosten moet uitsmeren over een heel kleine gebruikersbasis wordt dat extreem duur.

Dat had ik me al gerealiseerd maar wilder daar niet dieper op uitweiden. Op het moment dat de groep papieren gebruikers te klein wordt, loont automatisering inderdaad niet meer en kan de bank de kaarten beter handmatig verwerken.
Als ik naar de huidige zakelijke tarieven bij de ABN kijk, denk ik dat je de overschrijvingskaarten ook bij kleine oplage voor 8,80 per boekje van 22 kaarten kunt drukken. En voor 3,00 euro per overboeking kan een laagopgeleide bankmedewerker de getallen van de papieren kaart zelf in digitale vorm omzetten en op het betalingsysteem van de bank invoeren. Daarom verwacht ik niet dat het bij kleine aantallen nog heel veel duurder moet worden dan deze tarieven.

Dan is er nog een telefonisch alternatief. Vóór de introductie van het internetbankieren had ik een telefonische rekening waarmee ik alleen via een voice response systeem geld kon overmaken. En mijn vader van 85 jaar gebruikt nu nog een voice response systeem van de ABN voor het aan- en verkopen van aandelen. Hij wil ook niets met computers te maken hebben, alhoewel ik dit persoonlijk via internetbankieren toch gemakkelijker vind.

Sinds begin jaren 70 (fortran testen vader, ivm mogelijk ander beroep) en de eerste PC's in de jaren 80 (moeder). Het heeft nix met leeftijd te maken, maar met opleiding en interesse. Vader doet er nix meer aan, voor de goede orde.
09-07-2015, 12:41 door Erik van Straten
Dank voor alle reacties! Prima discussie wat mij betreft.

07-07-2015, 13:54 door Anoniem: Kortom, ook papier zal overleven....en de banken hebben al vaker iets geroepen waar ze achteraf op terug moesten komen (denk maar eens aan de IBAN calculator).
Wat dacht je van de Chipknip? Weet iemand wat de echte redenen zijn dat dit betaalmiddel, veiliger dan NFC, is gestopt?

07-07-2015, 13:56 door Anoniem: Vroeger of later komt het moment waarop de tarieven om papieren verwerking kostendekkend in stand te houden excessief hoog worden.
[...]
Als je de vaste kosten moet uitsmeren over een heel kleine gebruikersbasis wordt dat extreem duur.
Een heel kleine gebruikersbasis? We hebben het over meer dan 1 miljoen klanten. En die kosten zijn, sinds we ponskaarten gebruikten als acceptgiro's, alleen maar gedaald; apparatuur en OCR software zijn enorm veel goedkoper en sneller geworden, terwijl het aantal gebruikers van deze technologie juist is afgenomen doordat steeds meer mensen, die het wel aandurven, zijn gaan internetbankieren. Destijds was dat een enorme kostenpost; nu zijn dat emolumenten, afboekingen op "tegenvallende" investeringen en "tegemoetkomingen" bijv. in het kader van woekerpolisclaims. Het sluiten van bankfilialen, verwijderen van geldautomaten en afschaffen van "papier" zijn ordinaire bezuiningingen door organisaties die, weloverwogen, "vergeten" dat zij ook een maatschappelijke functie vervullen.

Als je zo denkt kunnen schoenenfabrikanten ook wel ophouden met het produceren van herenschoenen in andere maten dan 43. De reden dat dit niet gebeurt is niet dat schoenenfabrikanten een maatschappelijke functie hebben, maar dat er voldoende concurrentie bestaat om het fabriceren van andere maten lucratief te houden. Gelukkig spelen schoenenfabrikanten niet samen onder één hoedje met een overkoepelende, kortzichtige, "DNB voor de schoeiselindustrie" en worden zij niet geholpen door zogenaamde "schoendragerbelangenvertegenwoordigers" waaronder een idiote ouderenbond.

07-07-2015, 14:26 door Anoniem: @ Erik van Straten
In je OP schreef je het volgende:
"Ik heb nog wel meer ideëen hierover, maar deze bijdrage is al veel te lang."
Welke? TL;DR is irrelevant.
- Zorg voor HDMI out zodat slechtzienden het device op hun TV kunnen aansluiten
- Zorg voor een duidelijke cursor ("muispijl") als een beeldscherm is aangesloten
- Een optioneel USB toetsenbord kan plezierig zijn, maar zo'n aansluiting brengt ook risico's met zich mee
- Toon na aanzetten tips voor veilig gebruik, wat je beslist niet moet doen en hoe gecommuniceerd wordt bij problemen
- Zorg ervoor dat het device ontgrendeld moet worden met een instelbare pincode, naar keuze dezelfde als de pinpas
- Zorg voor account-lockout na een aantal mislukte inlogpogingen
- Zorg ervoor dat de invoer van de pin-code niet via de TV plaatsvindt (getoonde toetsaanslagen kunnen simpel door derden worden meegekeken). Zorg voor een goed leesbaar numeriek keyboard op het tablet en projecteer de 10 cijfers steeds op een andere plaats.
- Lockout vereist een gang naar de bank met een geldig ID bewijs
- Zorg voor een ingebouwde paslezer zodat, gebruik makend van de bankpas, 2FA mogelijk is
- Maak elke keer duidelijk dat de pinpas niet bij het device bewaard mag worden
- Maak het device redelijk tamper-proof en dat het openen ervan duidelijke braaksporen achterlaat
- Zorg voor een "hulp" account dat uitsluitend overboekingen naar "veilige rekeningen" mag doen
- Zorg dat, voor het hulpaccount, ook bankpassen van andere banken worden geaccepteerd ter authenticatie
- Een hulp kan een account uitsluitend activeren door met het device, banpkas van de oudere, eigen bankpas en ID-bewijs naar de bank te gaan (de eigenaar kan zo ziek zijn dat deze niet mee kan)
- Vertraag alle overboekingen naar andere dan "veilige rekeningen" met bijv. 5 dagen, zodat deze te herroepen zijn (de oudere kan onder druk of onbedoeld geld hebben overgemaakt)

"Veilige rekeningen" zijn rekeningen waar eerder geld naar overgemaakt is, voor zover zij van Nederlandse organisaties zijn waarbij misbruik door het hulp account zoveel mogelijk wordt uitgesloten, zoals gas en licht, huur en lopende abonnementen. Uitdrukkelijk niet privé accounts, webshops, reisbureaus etc. (dit om misbruik door hulpen zoveel mogelijk uit te sluiten).

Het bovenstaande is een korte braindump. Er valt vast wel meer te verzinnen, en ik heb hierbij geen rekening gehouden met gebreken als blindheid, Parkinson etc.
23-07-2015, 18:34 door Anoniem
23-07-2015, 20:51 door karma4
Door Erik van Straten: Dank voor alle reacties! Prima discussie wat mij betreft.
Wat dacht je van de Chipknip? Weet iemand wat de echte redenen zijn dat dit betaalmiddel, veiliger dan NFC, is gestopt?
Kijk eens achter op de verificatieapparatuur die je van de bank krijgt. "made in china" en wat andere namen.
Vasco is een grote speler. Ze hebben cronto van de raboscanner opgekocht. zoek je model:
https://www.vasco.com/products/client_products/card_reader_digipass/unconnected-card-reader-digipass.aspx
https://www.vasco.com/products/client_products/esignature_digipass/esign.aspx
Wat banken brengen asl uniek en door hun bedacht is in werkelijkheid ingekocht. Zoiets wordt wereldwijd gebruikt.
Dan is een echt zelf verzonnen iets als de chipknip uiteindelijk ten dode opgeschreven. Zelfde verhaal als Video2000.
24-07-2015, 15:41 door Anoniem
Wat dacht je van de Chipknip? Weet iemand wat de echte redenen zijn dat dit betaalmiddel, veiliger dan NFC, is gestopt?
Waarom zou je twijfelen aan de opgegeven redenen in https://nl.wikipedia.org/wiki/Chipknip?
"Het nieuwe pinnen" killed the Chipknip: chipknip bood toen nauwelijks nog voordelen, maar had wel de overhead van een extra cashbook: "wat staat er nog op mijn Chipknip?", en daarbij het gedoe met uitlezen/opladen bij een automaat,
plus dat de ondersteuning van Chipknip in grote winkelketens afnam.
Het idee dat je je geld kwijt kon zijn als de chip stuk is of als je de betaalpas verliest kan ook een reden zijn geweest
dat mensen vonden dat ze dan misschien maar beter gewoon wat contant geld in de beurs konden houden.

Oorspronkelijk was Chipknip voor de consument alleen maar voordelig omdat je kleine bedragen elektronisch kon afrekenen zonder die toeslag voor kleine bedragen voor het pinnen te hoeven betalen. Maar de toeslag verdween.
En het gemak om geen pincode te hoeven intoetsen gaf de Chipknip onvoldoende bestaansrecht voor de lange termijn.
Toch bleef hij wel handig voor plekken waar contant geld niet wenselijk was in verband met risico's zoals parkeerautomaten, en in bedrijfsrestaurants die vooral baat hadden bij de hoogst mogelijke accuratesse en doorstroomsnelheid zonder zich er over te hoeven bekommeren dat iemand een greep in de kassa zou doen.

Maar er is ook nog het punt van slijtage/vervuiling van de apparatuur: Chipknip werkt niet contactloos.
Daarom slijten op den duur de contacten en raken ze vervuild, waardoor storingen ontstaan.
De apparatuur moet daarom van tijd tot tijd onderhouden of zelfs vervangen worden.

Verder draait het nu eenmaal niet hoofdzakelijk om "maximale veiligheid" maar om betaalgemak en kosten, en wellicht controleerbaarheid. Een "iets minder veilig betaalmiddel" hoeft niet te betekenen dat het betaalmiddel onveilig is.
Als je er goed over nadenkt dan is het meest onveilige betaalmiddel misschien wel contant geld...

Tel daar nog bij op: contactloos betalen is ook niet spiksplinternieuw: het was al enigszins beproefd in andere landen.
En mede door Europa is het wel handig dat er compatibele betaalsystemen komen die ook in andere landen werken.

Alles bij elkaar genomen, vind ik het dan niet vreemd dat onze banken meer heil gingen zien in contactloos betalen.
Of contactloos betalen werkelijk voldoende veilig is en een succes zal worden?...
We gaan het de komende tijd met zijn allen ondervinden.

Mvg, cluc-cluc
19-08-2015, 13:11 door Anoniem
Ja hoor, laat al die ouderen maar rustig internetbankieren... Dat is zo makkelijk, dat kunnen ze best.
Dat ze extra kwetsbaar zijn, en dat dit ook regelmatig wordt bewezen bijv. doordat ze alle mogelijke ontfutseltruukjes niet zo snel door hebben, daar hebben we het gemakshalve maar even niet teveel over...

Nou, dan doe ik dat hier nog maar eens. ;-)
https://www.security.nl/posting/440260/Bende+haalde+simkaarten+op+voor+fraude+met+internetbankieren
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.