Poll
image

Bankieren zonder internet:

maandag 6 juli 2015, 11:15 door Redactie, 11 reacties
Moet altijd mogelijk blijven
86.72%
Mag wat mij betreft verdwijnen
10.73%
Geen mening
2.55%
Reacties (11)
06-07-2015, 11:29 door Spiff has left the building - Bijgewerkt: 09-07-2015, 16:45
Aan wie antwoordt "Mag wat mij betreft verdwijnen",
Ikke ikke ikke en de rest kan stikken?
Nooit stilgestaan bij andere mensen?
Geen hart?
Tip: Lees de bijdragen in deze twee threads eens:
https://www.security.nl/posting/434535/Ouderen+internetbankieren%3F
https://www.security.nl/posting/434553/Ruim+miljoen+senioren+doet+niet+aan+internetbankieren

[Edit 09-07, 16:45 uur: correctie van fout in toegepaste URL BBcode]
06-07-2015, 11:30 door Tubamaniak
Internetbankieren is inherent onveilig. Daarom maak ik er geen gebruik van, maar gebruik nog steeds, ook niet super veilig, maar wettelijk beter beschreven, overschrijvingsformulieren.
In de kleine lettertjes van de banken staat dat klanten zelf verantwoordelijk zijn voor zaken die misgaan met internetbankieren.
Hacking, phishing, virussen en zo. Dat risico is mij te groot.
Het is tot nu toe nog steeds coulance dat banken via internet gestolen geld vergoeden. Heeft iets te maken met reputatie of zo.
Maar hoe lang zal dat nog duren ?

Nog steeds is er geen hardware bank-apparaatje voor thuisgebruik dat bijvoorbeeld via een lan to lan vpn tunnel betalingen mogelijk maakt. Bizar, want de dienstverlening aan de klanten is door de banken volledig uitgekleed.
Zo zijn er geen echt veilige overschrijvingsmethoden meer voorhanden voor thuisgebruik, terwijl bijna alle loketten zijn gesloten.
En echt geld van je rekening halen kan meestal aan een tappunt in de buitenlucht waar je maar af moet wachten of de volgende in de rij je niet een klap op je hersens geeft en je je geld afpakt. Erg bijzonder.

Wat dat betreft is het in Duitsland beter geregeld. Daar zit de automaat meestal achter schuifdeuren, die je met je bankpas kunt openen. Er wordt dus grotendeels geregistreerd wie er binnenwandelt. Bovendien sta je mooi beschut wanneer je je geld uit de automaat haalt.
Nederlandse en Engelse banken kunnen daar nog wat van leren.
06-07-2015, 13:50 door Vandy
Door Tubamaniak:
Wat dat betreft is het in Duitsland beter geregeld. Daar zit de automaat meestal achter schuifdeuren, die je met je bankpas kunt openen. Er wordt dus grotendeels geregistreerd wie er binnenwandelt. Bovendien sta je mooi beschut wanneer je je geld uit de automaat haalt.
Nederlandse en Engelse banken kunnen daar nog wat van leren.
Ervaringsdeskundige hier: alle passen met magneetstrip openen de deuren van Duitse bankfilialen, dus ook je frequent flyer pasje of je toegangspas van het Holland Casino, of dat onduidelijke pasje met magneetstrip dat je ooit eens op straat vond maar waaraan je geen eigenaar kon koppelen. Ik vraag me dus af of daadwerkelijk wordt geregistreerd wie er allemaal binnenkomen. Wel is het voordeel van zo'n bankfoyer, dat je er beter licht hebt, en dus in potentie duidelijkere camerabeelden. (in potentie, want kijk eens naar Opsporing Verzocht en constateer dat er ook in 2015 nog regelmatig camerabeelden beschikbaar zijn uit de categorie "waarom hang je een camera op, als je er dit soort waardeloze beelden uit krijgt?")
06-07-2015, 14:20 door Anoniem
Ik ben voorstander dat bankieren zonder internet mogelijk moet blijven bestaan. Internetbankieren is niet zo veilig als wordt voorgeschoteld, dat gebruikers een verantwoordelijke taak hebben is uiteraard duidelijk, maar banken moeten hun verantwoording nemen t.o.v. beveiliging en betrouwbaarheid. De banken zijn het die ons tot electronisch bankieren verplichten, zij zijn degenen die ook hun verantwoordelijkheid dienen te nemen als klanten worden benadeeld, niet iedere gebruiker is ICT'er en heeft verstand security of heeft hulp van deskundigen.

Hoevaak lees je niet van beveiligingslekken in operatingsystemen, browsers en etc...! Tegenwoordig moet je wel van goede huize komen je tegen dit soort onheil te bewapenen. Laat staan wat er verder nog negatiefs te bedenken valt zoals, phishing, spam, hacking en etc...! Tuurlijk men wordt via media gewaarschuwd wat ik toejuich, maar hoe wil men verwachten van non techneuten, (oudere) mensen die al apathisch worden bij het zien van een computerbeeldscherm, dat ze zich er tegen kunnen bewapenen?

De banken moeten er zijn voor de klant, zonder klant geen bank zo simpel is het. Banken moeten klanten weer centraal stellen. Banken moeten het vertrouwen weer terugvinden die ze in de afgelopen jaren behoorlijk hebben afgezwakt.
Een van de grootste veroorzakers van de economische malaise, zijn toch zeker wel de banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Dit is nog maar een kleine greep die nog meerdere sectoren bevat.
06-07-2015, 22:57 door Anoniem
Een algemene tendens is dat burgers worden gedwongen om digitaal te gaan, ook wanneer het helemaal niet nodig is. De keuzevrijheid wordt burgers ontnomen, bij de bank maar ook bij de overheid. Zo wordt volgend jaar digitale communicatie met de belastingdienst verplicht, ook voor die 1 miljoen bejaarden die niets van computers snappen.
Het is tijd voor een grondrecht op niet-digitale communicatie, als het gaat om essentiële zaken, zoals overheid, energielevering, enzovoorts. Bij niet-noodzakelijke dingen kan je besluiten om niet mee te doen. Alles waar dat niet voor geldt, hoort ook niet-digitaal te kunnen.
07-07-2015, 12:06 door Anoniem
We hebben het alleen maar over veiligheid lijkt. Maar wat voor al die mensen die om wat voor reden niet gebruik kunnen of willen gebruik maken van Internet? Wij zijn klanten van de bank, wij betalen er dik voor om gebruik te maken van hun systemen en organisatie om ONS duur verdiende geld in bewaring te nemen. Het kan toch niet zo zijn dat de bank ons naast de al onfortuinlijk lage rentes, dure service kosten ook nog eens de keuze gaan ontnemen om alleen maar electronisch te bankieren?

De beschikbaarheid ligt nog steeds op een zodanig niveau dat (niet alleen voor electronisch maar ook voor simpel geld opnemen bij een ATM) wij nooit gegarandeerd geld kunnen opnemen.

Een leveringsverantwoordelijk lijkt te ontbreken maar wij als burger en organisaties die overgeleverd zijn aan de banken om diensten af te nemen hebben eigenlijk niets te willen, althans zo lijkt het wel.
07-07-2015, 17:20 door Rien12
Zo lang er telebankieren bestaat werk ik er al mee, en is er bij mij tot op heden voor nog geen cent fout gegaan of gestolen.

Veilig bankieren licht voor een groot deel bij de mensen zelf vind ik, onder andere gemak zucht of uit gierigheid,
je moet je wel verdiepen in het systeem veilig en schoon te houden.

Ouderen zouden iets moeten hebben als een simpel tablet met basis functies en een verbinding die absoluut veilig is.
08-07-2015, 11:54 door Anoniem
Door Rinus15: Ouderen zouden iets moeten hebben als een simpel tablet met basis functies en een verbinding die absoluut veilig is.

"Absoluut veilig". Dat ik zo'n naive houding op een security-forum tegenkom voorspelt weinig goeds voor de toekomst.
08-07-2015, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Rinus15: Ouderen zouden iets moeten hebben als een simpel tablet met basis functies en een verbinding die absoluut veilig is.

"Absoluut veilig". Dat ik zo'n naive houding op een security-forum tegenkom voorspelt weinig goeds voor de toekomst.

Ik ben het wel ergens met Rinus eens.
Kijk dat 100% veiligheid op internet niet bestaat weten we inmiddels wel.
Internetbankieren is ook best aardig veilig te noemen, maar is ook afhankelijk
van de consument zelf. De meeste mensen weten niet eens hoe hun virusscanner heet
of installeren soms of te laat flash of java updates. Terwijl ze wel op Twitter,
en Facebook nog wat gaan posten of gaan emailen youtube bezoeken enz.
Laat staan die personen die cracks van spellen gaan runnen, en dat op de machine waarmee je je
geld beheerd.

Zo gaan mensen met computers om, eerst de fun, maar veiligheid ho maar.
Mocht er iets gebeuren dan vergoed de bank het toch.

De bank maakt reclame genoeg van malware tot fishing tot het slotje controleren en weet ik veel.
We rijden bijna allemaal dagelijk auto, en gebruiken een smarthone.

Ook die smarthone, en auto zijn niet 100% veilig, maar zeiken wel als het
over internetbankieren gaat.

Naar mijn idee is dat niet helemaal eerlijk.

In hoeveel gevallen van de dagelijkse transacties gaat er iets mis?
Juist maar een heel heel heel heel klein percentage, dus niet gelijk de zaak
gaan opblazen.

Je kunt immmers nog altijd naar de bank zelfs gaan, en per acceptgiro betalen.
De meeste Nederlanders maken er immers wel gebruik van, als we het allemaal zo onveilig vinden
dan moeten we het allemaal ook niet gebruiken, eens kijken waar de bank dan blijft.
Maar we zijn met te veel poppetjes, dan veel poppetjes zijn te laks, of schijnbaar te dom.
En hoe meer poppetjes, hoe lastiger het allemaal word want iedereen ziet het net iets anders dan die ander.


Waar ik wel iets tegen heb is het goed opgezette syteem, heel heel heel lang
geleden zijn banken in het leven te roepen. Je kunt niet meer zonder bank, en
in feite word je wel ergens verplicht om er gebruik van te moeten maken.

Als ik al mijn geld van de bank zou halen en thuis in een kluis zou leggen
dan kan ik mijn autoverzekering niet betalen e.d.

Maar banken zijn meer in het leven geroepen voor controle van belasting e.d.
Maar goed dat even terzijde los van het topic onderwerp.
08-07-2015, 23:42 door Anoniem
Er zijn veel uitzonderingen waarvoor gewoon naar een loket gaan moet blijven bestaan. Het nut van banken buiten beschouwing gelaten wordt er sowieso teveel aangenomen dat je de hele dag overal bereikbaar bent en altijd en overal beschikt over geld. Ik heb persoonlijke redenen om voor bepaalde dingen toch liever iemand te zien als ik er tegen praat en zeker niet via tekstberichtjes of telefoon.
Ik vertrouw mijn verstand en geheugen, mis je 1 of beide dan moet je toch indien je afhankelijk bent van een bank, je zaken kunnen doen door persoonlijk contact.
11-07-2015, 17:04 door A.J. - Bijgewerkt: 12-07-2015, 00:42
Door Spiff: Aan wie antwoordt "Mag wat mij betreft verdwijnen",
Ikke ikke ikke en de rest kan stikken?
Nooit stilgestaan bij andere mensen?
Geen hart?
Tip: Lees de bijdragen in deze twee threads eens:
https://www.security.nl/posting/434535/Ouderen+internetbankieren%3F
https://www.security.nl/posting/434553/Ruim+miljoen+senioren+doet+niet+aan+internetbankieren

[Edit 09-07, 16:45 uur: correctie van fout in toegepaste URL BBcode]
Tjonge jonge, maak je niet zo druk. Ga eens lekker met de blote kont achterhuis zitten, het is mooi weer.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.