Het op grote schaal uitrollen van Adblock Plus binnen organisaties, bedrijven en instellingen kan veel bandbreedte besparen, zo hebben studenten ontdekt. Adblock Plus (ABP) is de populairste add-on voor browsers en wordt door tientallen miljoenen mensen gebruikt om advertenties te blokkeren.
De ontwikkelaars van Adblock Plus zijn al enige tijd bezig met een project dat ze gekscherend Large Scale Deployment (LSD) hebben genoemd. Het idee is om ABP gereed voor ondernemingen te maken die hun netwerk tegen besmette advertenties willen beschermen en bandbreedte willen besparen. Studenten van de Simon Fraser Universiteit in British Columbia besloten de browserextensie op een deel van het universiteitsnetwerk uit te rollen.
Vervolgens werd het netwerkverkeer van de computers met Adblock Plus en van de computers zonder Adblock Plus gemeten, waarbij studenten die aan het onderzoek deelnamen instructies kregen om een aantal websites te bezoeken. De websites moesten voor een periode van 5 tot 15 minuten worden bezocht. Vervolgens werd de hoeveelheid verbruikt dataverkeer in kaart gebracht. Door het gebruik van Adblock Plus werd 25% tot 40% aan dataverkeer bespaard.
Daarnaast helpt het ook om computers tegen besmette advertenties te beschermen en zou het voorkomen dat studenten en werknemers worden afgeleid. "We gingen er altijd al vanuit dat Adblock Plus je netwerk sneller maakt, en nu hebben we het bewijs dat dit het geval is", zegt ABP-ontwikkelaar Ben Williams. De versie van Adblock Plus voor Google Chrome beschikt inmiddels al over een feature om een grootschalige uitrol te vereenvoudigen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.