Google heeft door optreden van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) de informatie in het privacybeleid aangepast en is een privacycampagne gestart. Het CBP had de internetgigant een last onder dwangsom opgelegd wegens het nieuwe privacybeleid, die kon oplopen tot 15 miljoen euro.
Uit eerder gepubliceerd onderzoek van het CBP bleek dat Google persoonsgegevens van internetgebruikers combineert, onder meer voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Dit gebeurde zonder dat Google internetgebruikers hierover vooraf goed informeerde en zonder dat het bedrijf hiervoor toestemming vroeg. Dat is in strijd met de wet.
Het gaat niet alleen om mensen die zijn ingelogd op een Google-account, maar ook om mensen die de zoekmachine gebruiken en mensen die een website bezoeken waarop cookies van Google worden geplaatst en gelezen. Gegevens over bijvoorbeeld zoekopdrachten, locatiedata, bekeken video’s en e-mails kunnen met elkaar worden gecombineerd, terwijl dat bovendien diensten en gegevens zijn die heel verschillende doelen dienen.
Het CBP legde Google eerder een last onder dwangsom op die kon oplopen tot 15 miljoen euro. Google heeft inmiddels een aantal van de vereiste maatregelen getroffen. Zo heeft Google de informatie in zijn privacybeleid aangepast en maakt Google duidelijk dat YouTube een Google-dienst is. Verder vraagt Google nieuwe gebruikers die een Google-account aanmaken nu om toestemming voor het combineren van hun persoonsgegevens.
Google maakte wel bezwaar tegen de dwangsom, wat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat het CBP de termijn heeft verlengd waarbinnen Google ondubbelzinnige toestemming van al zijn gebruikers moet krijgen voor het combineren van hun persoonsgegevens. De internetgigant heeft nu tot eind december de tijd om dit regelen. In het geval dit niet gebeurt kan het CBP een dwangsom van maximaal 5 miljoen euro opleggen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.