Met ingang van 1 augustus krijgen advocaten die zich met eenvoudige strafzaken bezighouden strafdossiers voortaan digitaal aangeboden. Op enkele uitzonderingen na zal daarmee het papieren dossier volledig verdwijnen, zo hebben verschillende organisaties, waaronder het OM en de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA), na een pilot besloten.
De nieuwe werkwijze beperkt zich vooralsnog tot zogeheten GPS-zaken (Geïntegreerd Processysteem Strafrecht) die worden aangebracht bij de politie- kanton- of kinderrechter. Advocaten krijgen in die zaken dossiers digitaal aangeboden via een eigen advocatenportaal. Advocaten kunnen met hun advocatenpas en kaartlezer op deze beveiligde omgeving inloggen. Daarna kunnen ze het door hen aangevraagde dossier downloaden.
Intussen wordt al gewerkt aan een uitbreiding van het systeem, waardoor ook dossiers in strafzaken die het OM zonder tussenkomst van de rechter afdoet digitaal beschikbaar komen. Die mogelijkheid wordt op zijn vroegst in december verwacht.
Als er zich vanaf 1 augustus technische problemen voordoen, bijvoorbeeld met het downloaden of de leesbaarheid van dossiers, kunnen advocaten bij het Rechtspraak Servicecentrum (RSC) terecht. In het geval het probleem niet is op te lossen zal er alsnog een papieren dossier worden verstrekt. Dat gebeurt ook als een advocaat daar om andere redenen expliciet om vraagt. De bedoeling is echter wel dat dat een uitzondering wordt. Tijdens de pilot zijn 2.200 digitale dossiers verstrekt aan advocaten. De rechtbanken kregen 26 keer een melding over een technisch probleem.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.