Op deze manier kunnen bedrijven het aantal klanten meten dat de winkel betreedt, hoe ze zich door de winkel bewegen en hoeveel mensen langs de winkel lopen zonder binnen te gaan. Ook kan er worden gemeten of bezoekers al eerder in de winkel zijn geweest. Sommige Nederlandse winkels die wifi-tracking toepassen waarschuwen klanten hiervoor via een sticker of bordje. Volgens de Belgische privacycommissie is het waarschuwen van mensen voor wifi-tracking echter onvoldoende, zo meldt De Tijd.
Winkels zouden op z'n minst een opt-outmogelijkheid moeten bieden om niet gevolgd te worden, zo laat de privacycommissie aan CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh weten. In het geval winkels de gegevens gebruiken om reclameboodschappen naar de klant te versturen, moet de klant daar zelf vooraf zijn toestemming voor geven. Willem Debeuckelaere, voorzitter van de privacycommissie, is bang dat veel winkels echter geen toestemming vragen. "De ervaring leert dat mensen dan weigeren om gevolgd te worden."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.