image

Nederlanders stappen massaal over op Windows 10

vrijdag 14 augustus 2015, 11:38 door Redactie, 66 reacties

In twee weken tijd is Windows 10 er wereldwijd in geslaagd om vier procent van de markt te veroveren, maar in Nederland is de nieuwe Windows-versie echt een succes, zo blijkt uit cijfers van StatCounter. Wereldwijd gezien zijn er nu meer mensen die Windows 10 gebruiken dan Windows 8, dat op 3,5% zit.

Microsoft lanceerde de nieuwe Windows-versie op 29 juli. Een dag later maakte de softwaregigant bekend dat Windows 10 de 14 miljoen downloads had gepasseerd. Sindsdien heeft Microsoft geen nieuwe cijfers over het aantal downloads gepubliceerd, maar Windows Central liet op 31 juli weten dat Windows 10 al op 67 miljoen computers was geïnstalleerd. Nu blijkt ook uit cijfers van marktvorser StatCounter dat het aandeel snel stijgt en wereldwijd inmiddels een aandeel van vier procent heeft.

Nederland

Nederland is één van de koplopers als het om installaties van Windows 10 gaat. Het marktaandeel van Windows 10 is in twee weken tijd naar 7,8% stegen, aldus StatCounter. Daarmee zijn er meer Nederlanders die de nieuwe Windows-versie gebruiken dan het aandeel van Windows Vista (3,9%) en Windows XP (2,6%) bij elkaar opgeteld. Ook het aantal gebruikers van Windows 8.1 en Windows 7 is ten opzichte van vorige maand gedaald, wat laat zien dat gebruikers van beide platformen naar Windows 10 upgraden.

Image

Reacties (66)
14-08-2015, 11:55 door Anoniem
Nederlanders hebben niks te verbergen. Denken ze. Of zeggen ze in ieder geval. Nu wachten op de jammerverhalen.
14-08-2015, 12:04 door Anoniem
Als het maar gratis is, dan willen Nederlanders het wel hebben. Maakt niet uit of het de grootste troep is, dat hebben we liever dan ergens voor betalen en iets fatsoenlijks krijgen. Triest eigenlijk; want ook Facebook en Google zijn dolblij met Nederlanders als product.
14-08-2015, 12:30 door Anoniem
Bijna iedereen in mijn omgeving heeft inmiddels gedowngrade naar Win10.
Als ik mensen wijs op alle problemen en schending van hun privacy krijg ik reacties als: "Achja, het staat er nu toch al op."
Dat veel Nederlanders maar mee lopen als de rest het doet of als het hip of gratis is was me bekend maar dit neemt weer nieuwe vormen aan. Toch erg jammer.
14-08-2015, 12:32 door Anoniem
Het draait hier ook op een acht jaar oude laptop. Als een speer moet ik zeggen. Gratis en TOP!
14-08-2015, 12:35 door Anoniem
Iemand al eens bedacht wat de maker van de iPad en iPhone wel niet van je verzameld en vooral aan je verdiend door je verplicht via haar appstore en iTunes te laten kopen?

Ik heb Windows 10 aardig dicht weten te timmeren, door default settings gewoon uit te zetten..
14-08-2015, 12:51 door Anoniem
Door Anoniem:Facebook en Google zijn dolblij met Nederlanders als product.

Helemaal eens met dit statement.


“if you're not paying for it you're the product being sold”
14-08-2015, 12:59 door Anoniem
Het draait hier ook op een acht jaar oude laptop. Als een speer moet ik zeggen.

Daar kan ik u geen ongelijk in geven.

Ik heb Windows 10 aardig dicht weten te timmeren, door default settings gewoon uit te zetten..

Ik zit er op een test PC ook zo eentje dicht te timmeren en daar ben je echt een hele tijd met bezig want alles doet en gaat bijna à la ET Phone Home.

Ik las dat Win10 niet slecht zou zijn voor games maar dat moet ik nog even uittesten.

Kleine lettertjes bij gelegenheid ook nog eens goed doorlezen.

Nu wachten op de jammerverhalen.

Die zijn al op gang aan het komen en niet in de goede zin van het woord.
14-08-2015, 13:00 door Anoniem
Door Anoniem: Het draait hier ook op een acht jaar oude laptop. Als een speer moet ik zeggen. Gratis en TOP!
GRATIS bestaat niet. Je betaalr er altijd voor op 1 of andere manier.
14-08-2015, 13:04 door Anoniem
Door Anoniem: Iemand al eens bedacht wat de maker van de iPad en iPhone wel niet van je verzameld en vooral aan je verdiend door je verplicht via haar appstore en iTunes te laten kopen?

Ik heb Windows 10 aardig dicht weten te timmeren, door default settings gewoon uit te zetten..
Dit is nu weer zo'n typische Nederlandse reactie, als een ander het ook doet dan is er geen probleem. Dus als iedereen door rood rijd dan maakt het dus niet uit of een ander dat dan ook maar doet. Net of het daarmee ineens iets goeds wordt. Tja, de wereld lacht om het makke schapengedrag van de Nederlanders. Daarom worden hier ook zoveel surveillance technieken uitgeprobeerd want bij een volk dat toch alles pikt hoef je je niet aan regels te houden want daarmee creëer je alleen onrust en makke schapen moet je vooral mak houden en dat lukt erg aardig zo te zien.
14-08-2015, 13:10 door Fwiffo
Wat pas echt interessant is, is of deze Nederlanders over 28 dagen nog steeds op Windows 10 zitten. En of Microsoft (privacy) bezwaren van gebruikers met nieuwe patches tegemoet komt.

<ot>Zelf vind ik de remote keylogger functionaliteit zonder encryptie erg gevaarlijk klinken. Betekent dit dat een tijdelijk .txt documentje met vers getypte wachtwoorden zo onbeschermd over het net kan gaan?? En de passphrase op mijn gnupg geheime sleutel ook?? Kan dit haast niet geloven, maar we zullen het zien (of liever gezegd lezen) in de komende maanden... Ik sluit nog steeds niet helemaal uit dat ik ook over ga op Windows 10 het komende jaar (op eigen kosten dan, want ik zit nog op Vista).</ot>
14-08-2015, 13:11 door mcb - Bijgewerkt: 14-08-2015, 13:48
Door Anoniem 12:35: Ik heb Windows 10 aardig dicht weten te timmeren, door default settings gewoon uit te zetten.
Je bent goed op weg, maar het is nog niet genoeg.

Installeer ook een firewall dat uitgaand verkeer monitort en blokkeer de volgende bestanden:
- C:\Windows\System32\CompatTelRunner.exe
- C:\Windows\SystemApps\Microsoft.Windows.Cortana_cw5n1h2txyewy\SearchUI.exe
- C:\Windows\System32\consent.exe
- C:\Windows\System32\invagent.dll
- C:\Windows\System32\SIHClient.exe
- C:\Windows\System32\SppExtComObj.Exe
- C:\Program Files\WindowsApps\Microsoft.WindowsStore_2015.7.1.0_x64__8wekyb3d8bbwe\WinStore.Mobile.exe
- C:\Windows\System32\taskhostw.exe

[Edit 13:48]:
Blokkeer ook deze:
- C:\Windows\System32\appraiser.dll
- C:\Windows\System32\dasHost.exe
[/edit]

Daarnaast als je win10 pro hebt kan je met group policy nog veel meer dichtzetten.
14-08-2015, 13:35 door Anoniem
Onjuiste beeldvorming
Nederlanders stappen massaal over op Windows 10

maar in Nederland is de nieuwe Windows-versie echt een succes

Bij overstappen zou je een grote mate van vrijwilligheid verwachten.
Er is echter gebleken dat je hoe dan ook een upgrade naar 10 door je strot gedrukt krijgt en van goede technische huize moet komen dit tegen te houden.

https://www.security.nl/posting/438085/W10+upgrade+zonder+autorisatie+!!

De upgrade voorstellen als een succes en suggereren dat het massaal door gebruikers omarmd wordt is daarmee niet helemaal terecht omdat de meeste gebruikers nauwelijks in staat worden gesteld een vrije onbelemmerde keuze te maken in het niet omarmen van Windows 10.

Holle marketingretoriek die vooral ten doel heeft windows 10 te promoten op basis van het aantal installaties.
Als het maar veel is dan is het een zelfbenoemd succes te noemen.

http://www.theregister.co.uk/2015/07/31/microsoft_one_billion_windows_10_target_sad/

Doorzichtige marketingretoriek dus die de sommige media niet zo klakkeloos en onkritisch zouden moeten na-echoën.
14-08-2015, 13:48 door Anoniem
Als iets gratis is dan ben jij het product dat verkocht wordt...

heb 10 geprobeerd, heeft er twee dagen op gestaan, ben weer fijn terug bij 8.1.
Met vriendelijke groet,
ItsMe
14-08-2015, 13:49 door Anoniem
Fijn voor deze gebruikers, maar ik ga mooi niet overstappen. Windows 10 leeft op het verzamelen, analyseren en verkopen van jou persoonlijke informatie. Ik blijf nog even op Windows 7 terwijl ik de mogelijkheden bekijk om over te stappen naar een Ubuntu-gebaseerde distro. Nauwelijks ervaring met Linux, maar als ik zie hoe gemakkelijk de installatie van Lubuntu is gegaan op één van mijn laptops moet dat wel goedkomen.
14-08-2015, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb Windows 10 aardig dicht weten te timmeren, door default settings gewoon uit te zetten..
alleen jammer dat dat niet werkt...

http://arstechnica.com/information-technology/2015/08/even-when-told-not-to-windows-10-just-cant-stop-talking-to-microsoft/
14-08-2015, 14:03 door Anoniem
Plak het woord GRATIS!! op een drol en wij Nederlanders pakken het op, dat is nu eenmaal onze handelsgeest.

Windows 10 is op zich geen slecht OS, het werkt op zeer oude hardware van over de vijf jaar, is snel en als het niet alle calling home en account koppel troep had zou ik er ook tevreden mee zijn.

Zoals ik al eerder zei als je Ubuntu instaleer moet je ook een shitload aan dingen uit zetten om enigzins privacy te hebben, dus dat betreft rolt de bal twee kanten op.

De enige reden dat ik Windows 10 (en 8.1 op een tweede laptop) draai is omdat ik het zo nu en dan wel moet gebruiken, voor de rest is het Ubuntu, Mint en Kali hier :D
14-08-2015, 14:08 door potshot
Door Anoniem: Onjuiste beeldvorming
Nederlanders stappen massaal over op Windows 10

maar in Nederland is de nieuwe Windows-versie echt een succes

Bij overstappen zou je een grote mate van vrijwilligheid verwachten.
Er is echter gebleken dat je hoe dan ook een upgrade naar 10 door je strot gedrukt krijgt en van goede technische huize moet komen dit tegen te houden.

https://www.security.nl/posting/438085/W10+upgrade+zonder+autorisatie+!!

De upgrade voorstellen als een succes en suggereren dat het massaal door gebruikers omarmd wordt is daarmee niet helemaal terecht omdat de meeste gebruikers nauwelijks in staat worden gesteld een vrije onbelemmerde keuze te maken in het niet omarmen van Windows 10.

Holle marketingretoriek die vooral ten doel heeft windows 10 te promoten op basis van het aantal installaties.
Als het maar veel is dan is het een zelfbenoemd succes te noemen.

http://www.theregister.co.uk/2015/07/31/microsoft_one_billion_windows_10_target_sad/

Doorzichtige marketingretoriek dus die de sommige media niet zo klakkeloos en onkritisch zouden moeten na-echoën.

ga eens emmeren over linux dan..of zet je dan je roze bril op en pas je je conclusie aan..
de reacties hier zijn vol haat en nijd over windows10 en teleurstelling dat het goed aanslaat.
en tegenhouden is een makkie,je niet aanmelden is genoeg.
maar horror verhalen zijn altijd leuk heh?
ook al moet je ze zelf creeren..
14-08-2015, 14:12 door Sokolum
Alles bijelkaar opgeteld heeft Microsoft 89% in handen, in Nederland. Nog steeds behoorlijk veel.
14-08-2015, 14:25 door Anoniem
Voor iedereen die het vertikt te upgraden maar wel nieuwsgierig is; wat is nu eigenlijk het voordeel van Win 10 ?

(Zijn er ook nieuwe dingen die echt een verbetering / handig zijn?)
14-08-2015, 14:36 door Anoniem
Het draait hier op mijn vijf jaar oude laptop w7, en mijn desktops w8 (C:) als een speer moet ik zeggen zeer tevreden
desktops w7 (D:) als achterhand gehouden je weet het maar nooit ...:-)
14-08-2015, 14:52 door karma4
Voor de aluhoedjes en plotters. Ik ben eens achter ssw.live.com gegaan (GTFW). Het blijkt al oud te zijn (2010). Ik kom uit op: adam cogan log4net (apache open source) telemetry alles is daar. http://video.ch9.ms/sessions/teched/au/2014/DPP312.pptx

Verklaard volgens mij veel. Als ik een beetje de aanpak begrijp dan kan aan de server-beheer kant ook het nodige vinden. En ja https://technet.microsoft.com/en-us/library/jj129700.aspx en https://technet.microsoft.com/en-us/library/jj129704.aspx#BKMK_WER Allemaal te beheren via instellingen en voor de events. Dit zal in W10 niet anders zijn. Zijn er techneuten die er wat meer licht over kunnen laten schijnen (uitproberen desnoods). Die Fud postings vind ik zo irritant.

Het engels goed lezen. De service en privacy overeenkomsten doorgenomen. Daar vind ik niets schokkends, integendeel.
14-08-2015, 14:57 door karma4
Door Anoniem:GRATIS bestaat niet. Je betaal er altijd voor op 1 of andere manier.
Leg uit waar het alternatief Linux uit betaald wordt. Het belangrijkste argument dat altijd terugkomt .... het is gratis.
14-08-2015, 15:00 door Anoniem
Voor diegenen die wat tips willen om Windows 10 privacyvriendelijker in te stellen:
http://www.classity.nl/beveiligingsnieuws/windows-10-privacy-security-settings
14-08-2015, 15:16 door Anoniem
Door Anoniem: Iemand al eens bedacht wat de maker van de iPad en iPhone wel niet van je verzameld en vooral aan je verdiend door je verplicht via haar appstore en iTunes te laten kopen?

Ik heb Windows 10 aardig dicht weten te timmeren, door default settings gewoon uit te zetten..

Ben niet verplicht hoor software die alleen daar aangeboden wordt te installeren.
14-08-2015, 15:17 door Anoniem
Er werd in voorgaande Windows versies ook al telemetry / feedback data verzameld vanuit Windows. Nu Microsoft de gebruikers de keuze geeft om het uit te zetten is het ineens paniek. Als je niet je telemetry / feedback data wil leveren zet je het toch gewoon uit, zo simpel is het.
14-08-2015, 15:26 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:GRATIS bestaat niet. Je betaal er altijd voor op 1 of andere manier.
Leg uit waar het alternatief Linux uit betaald wordt. Het belangrijkste argument dat altijd terugkomt .... het is gratis.

Nee. Het is opensource. De betaling is mensen die code teruggeven aan het project. Dat is een wezenlijk verschil in mijn opinie. Lekker met z'n allen iets moois maken hippie crap :D weetje wel. Van wat ik hier uit de reacties begrijp wil Microsoft gewoon lekker dataminen.
14-08-2015, 15:39 door Anoniem
Lekker met z'n allen iets moois maken hippie crap
Heb zoveel problemen met Windows gehad...ben blij dat ik nu bij Linux (Mint) zit. Wat een verademing.
14-08-2015, 15:50 door Anoniem
De meeste Nederlanders weten niet eens dat ze het installeren, aangezien het als update wordt getoond. ZZit geen enkele bewuste keuze achter volgens mij bij het gros van de huidige installaties.
14-08-2015, 16:16 door karma4
Door Anoniem: Nee. Het is opensource. De betaling is mensen die code teruggeven aan het project.
Log4j Apache is open source net als log4net. Microsoft IBM Oracle en nog meer zijn de grote sponsors van open source. http://www.networkworld.com/article/2867020/opensource-subnet/big-names-like-google-dominate-open-source-funding.html. Kijk zelf ook eens op zijn opens source organisatie wie er achter zitten.

Van wat ik hier uit de reacties begrijp wil Microsoft gewoon lekker dataminen.
De overenkomsten sluiten dat uit. Het zijn de FUD reacties die ik zie, zonder echte duidelijkheid.
Dat minen gebeurt bijvoorbeeld bij: bol.com AH coolblue KPN etc. Daarvoor zetten die bedrijven bijvoorbeeld Revolution Analytics (R) en gebruiken zaken als MongoDB / Hadoop die dan in een public cloud datacenter gezet worden. Daar zou ik me wel zorgen over maken. Net zoals de analytics/data mining door een overheid op sleepnet data (NSA achtig).

De wereld zit iets anders in elkaar dan "hippie crap"...
Al in telemetry gedoken?
14-08-2015, 16:26 door yobi
Windows 10 zit goed in elkaar en draait lekker vlot. Alles gaat natuurlijk op basis van vertrouwen. Men heeft de keuze om een lokaal account te kiezen en alle privacy opties zo strikt mogelijk in te stellen. Ik heb geen enkel bewijs kunnen vinden, dat Microsoft in de officiële versie het vertrouwen beschaamt.

Graag zou ik deze privacy mogelijkheden (per applicatie uitschakelen) ook in mijn smartphone zien.
14-08-2015, 16:46 door Anoniem
Android heeft op mobile platform ook de meeste gebruikers, volgens mij is het daar veel erger dan bij Microsoft Windows 10 als het om privacy gaat...
14-08-2015, 17:39 door john west - Bijgewerkt: 14-08-2015, 17:40
Ik heb 3 licenties van Windows,maar ik heb geen update naar Windows 10 gedaan.
Reden 1 diverse programma's werken nog niet goed met Windows 10.
Reden 2 deze gratis commerciële,privacy schendende update van Windows 10 vind ik te ver gaan.

Ik heb overwogen om Windows 10 te kopen,maar na een test met een kopie zie ik daar vanaf.
Ik krijg een zeer onbehaaglijk gevoel van wantrouwen bij het gebruik van zo'n systeem.
Ook al heb ik alle diverse maatregelen genomen voor mijn privacy,weet ik in de verste verte niet of
er toch iets fout zit.

Vertrouwen van een integer product is de basis van elke koop die ik doe.
Helaas is dat niet bij Microsoft niet meer aanwezig.
14-08-2015, 17:53 door Anoniem
Door mcb:
Door Anoniem 12:35: Ik heb Windows 10 aardig dicht weten te timmeren, door default settings gewoon uit te zetten.
Je bent goed op weg, maar het is nog niet genoeg.

Hartelijk dank voor deze zeer nuttige aanwijzingen, ik heb ze direct geblokkeerd in de Comodo firewall.
14-08-2015, 18:37 door karma4
Vertrouwen: http://www.nrcq.nl/2015/08/13/apple-blijf-van-mijn-portemonnee-af
14-08-2015, 19:16 door Anoniem
Als ik de serieuze reacties scheid van de persoonlijke aversie tegen Microsoft, die het lezen van zinvolle reacties tot een zeer vermoeiende zaak maakt, kan ik alleen maar concluderen dat Microsoft Windows 10 gebruikt als een Trojaans paard.
Gratis maar een waardevolle informatiebron, om daarmee het verdienmodel van Android en ander smartphones software- boeren met glans te overtreffen. Zie reactie 13:56 door Anoniem:
http://arstechnica.com/information-technology/2015/08/even-when-told-not-to-windows-10-just-cant-stop-talking-to-microsoft/

Hiertegen zijn twee wapens.
1. Een class action Lawsuit wereldwijd tegen Microsoft om hiermee te stoppen.
2. Een nieuwe generatie blokkering-Add-ons

Het aantal redenen om voorlopig af te zien van het installeren van Windows 10 groeit dan ook elke dag.
Ik heb niks te verbergen, maar alleen al het feit, dat alles wat ik nu ook hier neer type, in Windows 10 wel eens automatisch in de grote database van Microsoft kunnen komen, is net zo onwelkom dan een gluurder voor je raam.
14-08-2015, 19:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Iemand al eens bedacht wat de maker van de iPad en iPhone wel niet van je verzameld en vooral aan je verdiend door je verplicht via haar appstore en iTunes te laten kopen?

Ik heb Windows 10 aardig dicht weten te timmeren, door default settings gewoon uit te zetten..
Dit is nu weer zo'n typische Nederlandse reactie, als een ander het ook doet dan is er geen probleem. Dus als iedereen door rood rijd dan maakt het dus niet uit of een ander dat dan ook maar doet. Net of het daarmee ineens iets goeds wordt.
Door Anoniem:
Door Anoniem: Iemand al eens bedacht wat de maker van de iPad en iPhone wel niet van je verzameld en vooral aan je verdiend door je verplicht via haar appstore en iTunes te laten kopen?

Ik heb Windows 10 aardig dicht weten te timmeren, door default settings gewoon uit te zetten..
Dit is nu weer zo'n typische Nederlandse reactie, als een ander het ook doet dan is er geen probleem. Dus als iedereen door rood rijd dan maakt het dus niet uit of een ander dat dan ook maar doet. Net of het daarmee ineens iets goeds wordt.

Je hebt gelijk: wanneer iemand anders een slechte dingen doet (e.g. privacy schenden), is het niet zo dat wanneer e.g. MS dit ook gaat doen, dit nu wel als positief ervaren moet ontvangen worden.
Echer, wanneer Piet en Klaas NIET klagen over die andere leveranciers (e.g. Google en Apple), is het fout wanneer ZIJ wel over MS gaan klagen. Helemaal wanneer het om MS vs Google gaat, aangezien het business model van Google afhankelijk is van privacy misbruik, terwijl dit bij MS (nog) niet het geval is.
Lees: men zou EERDER(!) voor Google bang moeten zijn (en dus geen Adroid mobieltjes kopen en/of GMail account hebben), dan voor Microsoft...
14-08-2015, 19:57 door Anoniem
Door Fwiffo: Wat pas echt interessant is, is of deze Nederlanders over 28 dagen nog steeds op Windows 10 zitten. En of Microsoft (privacy) bezwaren van gebruikers met nieuwe patches tegemoet komt.

<ot>Zelf vind ik de remote keylogger functionaliteit zonder encryptie erg gevaarlijk klinken. Betekent dit dat een tijdelijk .txt documentje met vers getypte wachtwoorden zo onbeschermd over het net kan gaan?? En de passphrase op mijn gnupg geheime sleutel ook?? Kan dit haast niet geloven, maar we zullen het zien (of liever gezegd lezen) in de komende maanden... Ik sluit nog steeds niet helemaal uit dat ik ook over ga op Windows 10 het komende jaar (op eigen kosten dan, want ik zit nog op Vista).</ot>

Houd aub uw mond over onderwerpen waar u niets van weet!
'Keylogger' was enkel in de preview/beta van toepassing en werd daarnaast zwaar overdreven (het effect en/of wat er gelogt zou worden).
Maar vertrouw a.u.b geen enkel OS en applicatie en ga lekker in de natuur wonen zonder elektriciteit: wel zo veilig voor u
14-08-2015, 20:00 door Anoniem
Door Anoniem: Fijn voor deze gebruikers, maar ik ga mooi niet overstappen. Windows 10 leeft op het verzamelen, analyseren en verkopen van jou persoonlijke informatie. Ik blijf nog even op Windows 7 terwijl ik de mogelijkheden bekijk om over te stappen naar een Ubuntu-gebaseerde distro. Nauwelijks ervaring met Linux, maar als ik zie hoe gemakkelijk de installatie van Lubuntu is gegaan op één van mijn laptops moet dat wel goedkomen.

U heeft geen mobieltje met Android erop?
U zoekt nooit met Google?

Anders heeft u een veel groter probleem dan dat u wilt doen geloven.
14-08-2015, 21:30 door dilbert55
Als je echte privacy wil trek dan de stekker uit je modem en gooi je telefoons allemaal weg!
Of het nu Google is of Apple of Windows ze doen allemaal het zelfde, vraag mij af of een systeem als Ubuntu hiermee doet?
14-08-2015, 21:51 door karma4
Door dilbert55: Als je echte privacy wil trek dan de stekker uit je modem en gooi je telefoons allemaal weg!
Of het nu Google is of Apple of Windows ze doen allemaal het zelfde, vraag mij af of een systeem als Ubuntu hiermee doet?

Kijk eens naar de namen achter Ubuntu. http://www.canonical.com/about Die partners moeten het geld verschaffen. Ze hebben een hele staf en her en der kantoren. Voor niets gaat de zon op. IBM Google ..., het hele rijtje komt langs.
De desktop wordt gratis weggegeven. Welk doel heeft gratis?
Denk dan ook aan https://www.security.nl/posting/439722/Onderzoekers+vinden+1%2C1+petabytes+aan+open+databases Waar denk je dat die gegevens vandaan komen en welk doel dat heeft. Het product ...
14-08-2015, 22:29 door Anoniem
Nederlanders stappen massaal over op Windows 10? Hoe dom kan je zijn.
14-08-2015, 22:32 door Anoniem
Lees dit eerst voordat je installeert. A Traffic Analysis of Windows 10
Note: Some readers have commented that the original source for the article is of questionably validity. If anyone can confirm or refute the original author's finding with actual data, please let me know in the comments, and I'll update this post accordingly.
Some Czech guy did a traffic analysis of data produced by Windows 10, and released his findings the other day. His primary thesis was that Windows 10 acts more like a terminal than an operating system -- because of the extent of the "cloud" integration, a large portion of the OS functions are almost dependent on remote (Microsoft's) servers. The amount of collected information, even with strict privacy settings, is quite alarming.
Information transmitted
All text typed on the keyboard is stored in temporary files, and sent (once per 30 mins) to:
oca.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
pre.footprintpredict.com
reports.wes.df.telemetry.microsoft.com
There isn't a clear purpose for this, considering there there's no autocorrect/prediction anywhere in the OS (There is autocorrect in certain text fields, but the supposed purpose for transmitting these keystrokes is to improve autocorrect across devices. Whether a full keylog is necessary for this (as opposed to just corrections) is questionable. Furthermore, this appears to still occur even if the user is not signed in to a Microsoft account, eliminating the "across devices" benefit. Perhaps there is a global autocorrect dictionary that benefits all users, but the privacy implications of an un-disableable always-on keylogger outweigh these potential benefits.). The implications of this are significant: because this is an OS-level keylogger, all the data you're trying to transmit securely is now sitting on some MS server. This includes passwords and encrypted chats. This also includes the on-screen keyboard, so there is no way to authenticate to a website without MS also getting your password.
Telemetry is sent once per 5 minutes, to:
vortex.data.microsoft.com
vortex-win.data.microsoft.com
telecommand.telemetry.microsoft.com
telecommand.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
oca.telemetry.microsoft.com
oca.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
sqm.telemetry.microsoft.com
sqm.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
You might think that "telemetry" has to do with OS usage or similar... turns out it's telemetry about the user. For example, typing a phone number anywhere into the Edge browser transmits it to the servers above. In another example, typing the name of any popular movie into your local file search starts a telemetry process that indexes all media files on your computer and transmits them to:
df.telemetry.microsoft.com
reports.wes.df.telemetry.microsoft.com
cs1.wpc.v0cdn.net
vortex-sandbox.data.microsoft.com
pre.footprintpredict.com
It's hard to imagine any purpose for this other than the obvious piracy crackdown possiblities.
When a webcam is first enabled, ~35mb of data gets immediately transmitted to:
oca.telemetry.microsoft.com
oca.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
vortex-sandbox.data.microsoft.com
i1.services.social.microsoft.com
i1.services.social.microsoft.com.nsatc.net
Everything that is said into an enabled microphone is immediately transmitted to:
oca.telemetry.microsoft.com
oca.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
vortex-sandbox.data.microsoft.com
pre.footprintpredict.com
i1.services.social.microsoft.com
i1.services.social.microsoft.com.nsatc.net
telemetry.appex.bing.net
telemetry.urs.microsoft.com
cs1.wpc.v0cdn.net
statsfe1.ws.microsoft.com
If this weren't bad enough, this behaviour still occurs after Cortana is fully disabled/uninstalled. It's speculated that the purpose of this function to build up a massive voice database, then tie those voices to identities, and eventually be able to identify anyone simply by picking up their voice, whether it be a microphone in a public place or a wiretap on a payphone.
Interestingly, if Cortana is enabled, the voice is first transcribed to text, then the transcription is sent to:
pre.footprintpredict.com
reports.wes.df.telemetry.microsoft.com
df.telemetry.microsoft.com
If Windows is left unattended for ~15 mins, a large volume of traffic starts being transmitted to various servers. This may be the raw audio data, rather than just samples.
Other concerns
While the inital reflex may be to block all of the above servers via HOSTS, it turns out this won't work: Microsoft has taken the care to hardcode certain IPs, meaning that there is no DNS lookup and no HOSTS consultation. However, if the above servers are blocked via HOSTS, Windows will pretend to be crippled by continuously throwing errors, while still maintaining data collection in the background. Other than an increase in errors, HOSTS blocking did not affect the volume, frequency, or rate of data being transmitted.
Original article, credit AE News

Bron http://localghost.org/posts/a-traffic-analysis-of-windows-10
Originele bron http://aeronet.cz/news/analyza-windows-10-ve-svem-principu-jde-o-pouhy-terminal-na-sber-informaci-o-uzivateli-jeho-prstech-ocich-a-hlasu/
15-08-2015, 02:16 door Anoniem
Door yobi: Windows 10 zit goed in elkaar en draait lekker vlot. Alles gaat natuurlijk op basis van vertrouwen. Men heeft de keuze om een lokaal account te kiezen en alle privacy opties zo strikt mogelijk in te stellen. Ik heb geen enkel bewijs kunnen vinden, dat Microsoft in de officiële versie het vertrouwen beschaamt.

Graag zou ik deze privacy mogelijkheden (per applicatie uitschakelen) ook in mijn smartphone zien.

Lees je eens beter in. Je kunt het verliezen van privacy niet uitschakelen, dat kan alleen met de enterprise versie.
15-08-2015, 07:00 door karma4
Door Anoniem: Lees dit eerst voordat je installeert. A Traffic Analysis of Windows 10/
De links hadden volstaan. Wat er staat is niets nieuws dan al het andere FUD.
Al in de verhalen van Adam Cogan en MS telemetry gedoken? Het is allemaal oud bekend.

Wat ik met al die verhalen mis is: http://www.scholieren.com/samenvatting/83715 (Redeneren en overtuigen) Hfstk 1
Ik zie op dit artikel dat niets anders is dan een waarneming is (statcounter) 7.5% NL "heeft geinstalleerd" wel erg veel van de "valse retoriek".
15-08-2015, 09:40 door Anoniem
Ik zie op dit artikel dat niets anders is dan een waarneming is (statcounter) 7.5% NL "heeft geinstalleerd" wel erg veel van de "valse retoriek".
Klopt, in feite doet Security.nl net zo hard mee aan riool journalistiek welke vermoedelijk door MS gesponsord wordt? Security.nl moet ook gewoon centjes hebben om een site te kunnen maken dus een sponsoring van MS om Windows 10 positief neer te zetten is dan meer dan welkom.
Ik vraag me al een tijdje af of Securiy.nl niet een 2e Webwereld aan het worden is want het niveau van de berichten wordt steeds droeviger van inhoud. Laatst stond er nog een bericht dat veel webservers nog op Windows XP draaien i.p.v. Windows 2003, later is dit pas aangepast. Dat is het niveau tegenwoordig want als je als redactie het verschil tussen XP en server 2003 niet weet snap ik niet waarom je er dan toch nog iets over wil gaan schrijven of kopieren. Waarschijnlijk alleen voor de sensatie?
15-08-2015, 10:26 door vertelheteens
Zolang de koppelverkoop blijft bestaan (pc+verplicht windows erop) zal windows altijd een groot martk aandeel houden, en door windows op deze manier te verspreiden is gewoon een slimme marketing keuze.
15-08-2015, 10:57 door Zeurkool
Door Anoniem: De meeste Nederlanders weten niet eens dat ze het installeren, aangezien het als update wordt getoond. ZZit geen enkele bewuste keuze achter volgens mij bij het gros van de huidige installaties.

Je geeft hier te kennen de meeste Nederlanders dus als dom te ervaren.

De upgrade naar Windows 10 wordt niet als update opgedrongen. Je moet jezelf wel degelijk aanmelden voor de upgrade. Hier 3 pc's staan waarvan er 1 niet is aangemeld en daar ook geen upgrade aanbieding gekregen.

De meeste Nederlanders zien het verschil wel tussen een upgrade of een update. Ook tussen gratis en betalen.

Als je werkelijk objectief een oordeel wilt geven over de privacy van Windows 10 raad ik je aan de gebruiksovereenkomst van alle bedrijven die besturingssystemen leveren te lezen.
Overigens kun je in W 10 behoorlijk wat uitzetten. Probeer dat maar eens in Android. En mss lukt dat wel in Android, maar dan heb je feitelijk niets meer aan je smart Phone!
15-08-2015, 13:39 door karma4 - Bijgewerkt: 15-08-2015, 13:39
Door Anoniem:
Ik zie op dit artikel dat niets anders is dan een waarneming is (statcounter) 7.5% NL "heeft geinstalleerd" wel erg veel van de "valse retoriek".
Klopt, in feite doet Security.nl net zo hard mee aan riool journalistiek welke vermoedelijk door MS gesponsord wordt?

Ik heb minder moeite met de artikelen vanuit de sponsor van deze site dan met de veel van de reacties van reaguurders.
Die opmerking over riool journalistiek en de verdachtmaking met MS sponsoring is zo iets.

De sponsor is advocaat en het advocatenbureau wordt netjes genoemd. De bekendheid en als het heel mooi is, leuke zaken krijgen, lijkt mij zijn bedoeling. Met privacy en security is er een mooi raakvlak en daar richt deze site zich op. Het ongewenste data lekken moet nog een mooie markt gaan opleveren.

Advies: Zoek eens op Arnoud Engelfriet en ICTrecht. .
15-08-2015, 13:55 door john west
Google gebrekkig vertaald van

http://aeronet.cz/news/analyza-windows-10-ve-svem-principu-jde-o-pouhy-terminal-na-sber-informaci-o-uzivateli-jeho-prstech-ocich-a-hlasu/

De operatie wordt uitgevoerd slechts 1x en ik gefaald haar nog maar eens. Het is mogelijk dat de dataoverdracht van een webcam draait op langere tijdsintervallen (dagen of weken). Ik weet niet wat en waarom de camera na zijn eerste beurt op uw uitgebreid tot het internet en verzonden veel gegevens. Gezien de twee bovengenoemde servers duren vrees ik dat dit een "feature" op het sociale netwerk dat uw foto integreert dan ergens, maar ik weet echt niet waar en liever niet dat ik wil weten. Het probleem voor diepere analyse is dat elke overdracht van gegevens naar Microsoft-servers worden gecodeerd en niet zonder enige diepere reverse engineering kan uitzoeken wat er eigenlijk stuurde. Uw foto's van web-camera's voor de Amerikaanse nationale veiligheid kan niet volledig worden uitgesloten variant. Vrij Ik vraag me af uitdrukking van iemand van Microsoft, wat betekent het.
Precies hetzelfde, zo niet erger is de situatie met Android, dat alle foto's en de input van een mobiele camera kunt opslaan op hun servers en zelfs als je geen Google Drive cloud storage, zeker geen probleem te gebruiken op afstand vanaf uw telefoon, trek de foto's. Het Windows-besturingssysteem is een beetje anders situatie. Het is een werkend systeem in bedrijven en in kantoren en dergelijke massale spionage en het verzamelen van gegevens kunnen worden misbruikt moet ook industriële spionage tegen de Verenigde Staten naar landen in Europa en andere landen.

Vertel me wie je bent en ik onthouden u, waar je hoort!

Het grootste probleem dat ik zie in de voice-poort Windows 10, dat onlangs is uitgerust met een stem assistent Cortana. Het systeem reageert alleen op Engels (nog) niet. . Maar toch heel intimiderend Voice voorbeelden van wat je zegt in een voice-poort, worden ze onmiddellijk naar deze servers aan Microsoft:

oca.telemetry.microsoft.com
oca.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
vortex-sandbox.data.microsoft.com
pre.footprintpredict.com
i1.services.social.microsoft.com
i1.services.social.microsoft.com.nsatc.net
telemetry.appex.bing.net
telemetry.urs.microsoft.com
cs1.wpc.v0cdn.net
statsfe1.ws.microsoft.com

Cortana stuurt gegevens naar het internet, ook al is haar van Windows 10 uitschakelen (zal schakelen), dat is een schandaal dat gaat door al hier, die stelt dat de klantenservice van Microsoft zei dat zelfs na de "off" Cortana instelling loopt Cortana blijft in het geheugen, die mijn analyse bevestigt. Communicatie is echt loopt de servers MS nog steeds. Dit is geen bug, maar een functie in Windows 10. bevestigt Maar mijn veronderstelling dat de stem-poort is volledig gescheiden van de stem van Cortana en analyse van Windows 10 vindt plaats op een lager niveau het besturingssysteem zonder uw medeweten, hoewel Cortana "uninstall". Volgens spraakvelden, moeten voldoende en de hoeveelheid die in handen voorbeeld. NSA zijn, zou het mogelijk zijn om een persoon te identificeren bv. Op luchthavens tegen afluisteren microfoons met een nauwkeurigheid groter dan 99%, of waar de microfoon benaderd.

Interessant is dat het verzenden van gegevens uit de voice-poort. Cortana eerste zet stem aan tekst. Ze worden verzonden naar de server:

pre.footprintpredict.com
reports.wes.df.telemetry.microsoft.com
df.telemetry.microsoft.com

Cortana en stuurt voice samples (.wav-bestanden), maar niet altijd. Uit de metingen vond dat Cortana heeft een basis woordenboek lokaal op elkaar kunnen worden gezien leeralgoritme, Cortana onderscheidt na enige tijd het woord beter en complexe zinnen en server vragen bij de minder vaak, maar wel in grotere hoeveelheden dataverkeer, die een beetje verontrustend.

Ongeveer 1 op de 15 minuten wordt verzonden (wanneer de computer niet actief is) een samenvatting van de gegevens van bijna 80 MB op de servers:

oca.telemetry.microsoft.com
oca.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
vortex-sandbox.data.microsoft.com
i1.services.social.microsoft.com
i1.services.social.microsoft.com.nsatc.net
pre.footprintpredict.com
telemetry.appex.bing.net
telemetry.urs.microsoft.com
cs1.wpc.v0cdn.net

Microsoft en (NSA?)als Big Brother

Wordt het tijd dat dit soort praktijken worden verboden.
Of zitten in het Europese parlement slapend rijk te worden.
15-08-2015, 16:19 door karma4 - Bijgewerkt: 15-08-2015, 18:02
Door john west: Google gebrekkig vertaald van Wordt het tijd dat dit soort praktijken worden verboden.
Of zitten in het Europese parlement slapend rijk te worden.
Die engelse link en ook de tsjechische zijn echt geen probleem voor een beetje nerd. Er staat echt niets nieuws hoe graag je dat ook wilt denken. Ga eens door dat Adam Cogan verhaal heen met de log4j/log4net telemetry, dat stamt uit echt oudere tijden dan W10. Een heel iets over softwarekwaliteit en dat je daarvoor monitoring moet doen.

Interessanter dan FUD zaaien is:
- je verdiepen in de overeenkomsten, die zijn niet slecht.
- je verdiepen in wat MS er zelf over heeft gepucliceerd. TechNet/MSDN het staat er overal in met de opties voor registry settings om zaken te activeren/uit te zetten. Ik verbaasde me over de compleetheid en openheid. Ze zullen echt niet iets compleet nieuws dan dat bestaande gemaakt hebben.

Het Europese parlement gaat niet over technische oplossingen hoe je iets doet of implementeerd. Ze gaan wel over misbruik van verzamelde data. Als dat blijkt te gebeuren kan er 10% jaaromzet boete volgen. Zo iets loopt op dit moment met Google.
Wat MS heeft beschreven klopt best aardig met 2009/24/EC en ik denk ook wel de andere directives (retention policies)
15-08-2015, 19:42 door Fwiffo
@karma4: TPM voor Windows Vista staat beschreven in http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html. Heb het al in geen jaren meer gelezen, maar het was toen (2003) een slecht idee en dat is het nu nog steeds.

Mijn Vista computer's moederbord heeft een plekje voor zo'n TPM, maar die is gelukkig nog leeg en Vista werkt prima zonder dit. Ik ga mij echt niet veiliger voelen met TPM. En de cloud hoeft van mij ook al niet. Onder Mac OS X 10.11 is ook een probleem dat dingen in de cloud worden gezet als je die niet eerst naar de lokale harddrive hebt gesaved. Daar moet je dus heel erg opletten als je dit niet wilt. De cloud is zo een gigantische side-channel aan het worden en telemetrie ("A pig with lipstick, it is still a pig" om een quote van Obama te noemen tijdens zijn eerste verkiezingen) maakt dit een steeds reëler risico voor niet enterprise gebruikers met hun eigen private cloud.
15-08-2015, 21:21 door karma4
Door Fwiffo: @karma4: TPM voor Windows Vista staat beschreven in http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html. Heb het al in geen jaren meer gelezen, maar het was toen (2003) een slecht idee en dat is het nu nog steeds.
Dat is een verhaal over DRM (Digitale Rechten) waarbij de muziekindustrie het liedjes luisteren (en video?) wilde inperken. Laat dat maar wegblijven aan zoiets hebben we niets.

Dat is wat anders dan de telemetry log4j log4net. Je opmerking over enterprise gebruikers is een goede in die wereld wil je juiste logging en alles kunnen monitoren. Hoe wou je anders aan SIEM (arcsight radar) en IDS doen. Logfiles vergaren en analyseren over de performance en wat je nog meer hebt (splunk). Daar zit niet zo maar business-data of wat dan ook door, het zijn duidelijk geprogrammeerde events door een programmeur. Het is niets nieuws dat was er al 30 jaar geleden https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_System_Management_Facilities .

Wat er gebeurd is:met Tivoli is ARM meegekomen.https://en.wikipedia.org/wiki/Application_Response_Measurement Let op de onderste link in in dat Wikipedia artikel het brengt je naar http://open-arm.sourceforge.net/logging_mediator.html en daar zie je log4j terug komen. Dat is de link naar Adam Cogan.

Ik dat je de cloud maar niets vind. Daar kun je over denken hoe je wil. Met de moderne apparatuur dat alles van overal bereikbaar moet zijn schuift het die kant op. Wil je terug dan met en de smartphone en de tablet weer weg.
Eigenlijk komt de oude topologie van een onbegrijpbare centrale computer waar alles gebeurd weer terug, dat heet nu cloud. Je smartphone tablet en pc worden een soort terminal. Hmmm raar even een flitsback: dat was het verhaal van de IBM sales in begin jaren 80 om pc's te promoten. Het is heel anders gelopen en toch krijgt hij zijn gelijk op deze manier.

Vergis je je niet in die quoting? Ik zou hem aan Donald Trump toeschrijven.

De uitspraak is veel ouder en meer algemeen in spraakgebruik zoiets als paarlen voor de zwijnen. Leuk Clark en SAP-AG.
16-08-2015, 09:30 door Fwiffo
Door karma4:
Door Fwiffo: @karma4: TPM voor Windows Vista staat beschreven in http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html. Heb het al in geen jaren meer gelezen, maar het was toen (2003) een slecht idee en dat is het nu nog steeds.
Dat is een verhaal over DRM (Digitale Rechten) waarbij de muziekindustrie het liedjes luisteren (en video?) wilde inperken. Laat dat maar wegblijven aan zoiets hebben we niets.
Niet alleen media bestanden, maar hele programma's worden opgesloten achter de crypto van de TPM iirc!
Ik kan mij voorstellen dat dit problemen geeft bij het monitoren van die programma's maar het zit in Windows Vista en hoger dus ze hebben hier vast wat op gevonden.

Dat is wat anders dan de telemetry log4j log4net. Je opmerking over enterprise gebruikers is een goede in die wereld wil je juiste logging en alles kunnen monitoren. Hoe wou je anders aan SIEM (arcsight radar) en IDS doen. Logfiles vergaren en analyseren over de performance en wat je nog meer hebt (splunk). Daar zit niet zo maar business-data of wat dan ook door, het zijn duidelijk geprogrammeerde events door een programmeur. Het is niets nieuws dat was er al 30 jaar geleden https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_System_Management_Facilities .

Wat er gebeurd is:met Tivoli is ARM meegekomen.https://en.wikipedia.org/wiki/Application_Response_Measurement Let op de onderste link in in dat Wikipedia artikel het brengt je naar http://open-arm.sourceforge.net/logging_mediator.html en daar zie je log4j terug komen. Dat is de link naar Adam Cogan.
Interessante links! Doet mij denken aan een goede debugger, maar dan voor data.

Ik dat je de cloud maar niets vind. Daar kun je over denken hoe je wil. Met de moderne apparatuur dat alles van overal bereikbaar moet zijn schuift het die kant op. Wil je terug dan met en de smartphone en de tablet weer weg.
Eigenlijk komt de oude topologie van een onbegrijpbare centrale computer waar alles gebeurd weer terug, dat heet nu cloud. Je smartphone tablet en pc worden een soort terminal. Hmmm raar even een flitsback: dat was het verhaal van de IBM sales in begin jaren 80 om pc's te promoten. Het is heel anders gelopen en toch krijgt hij zijn gelijk op deze manier.
Een smartphone of tablet heb ik nog niet (geen behoefde aan; duur en binnen een paar jaar zonder updates), maar je maakt een goed punt voor mensen die er wel eentje hebben. Of die veel reizen.

Vergis je je niet in die quoting? Ik zou hem aan Donald Trump toeschrijven.
Volgens mij heb ik het Obama zien zeggen in een debat met Sarah Palin... Ik was toen voor haar omdat vice president Joe Biden de entertainment industrie vertegenwoordigde (waar Obama waarschijnlijk ook het geld voor zijn campagne vandaan haalde).
16-08-2015, 11:18 door karma4
Door Fwiffo:
Interessante links! Doet mij denken aan een goede debugger, maar dan voor data.
ARM Applicatie Resource Monitoring. Het gaat om het gedrag van de code en de processing. Dat is voor mij geen "data debugging" omdat je daar met je tengels vanaf moet/wil blijven. Hier heeft data voor mij de betekenis van datgeen waar de klant/business eigenaar van is. Nu levert logging nieuwe gegevens op (data - metadata) daarmee kom je in de big-data arena.
Grootste uitdaging is, lijkt mij, dat we elkaar niet meer begrijpen door onvoldoende context aan woorden te geven. Die context vult ieder voor zich dan maar op zijn eigen manier en eigen idee in. Lijkt wel babylonisch.

Volgens mij heb ik het Obama zien zeggen in een debat met Sarah Palin... Ik was toen voor haar omdat vice president Joe Biden de entertainment industrie vertegenwoordigde (waar Obama waarschijnlijk ook het geld voor zijn campagne vandaan haalde).
Even wat politieke soap. https://en.wikipedia.org/wiki/Lipstick_on_a_pig die commercial 2002 is te vinden... https://www.youtube.com/watch?v=24sTGLxNNKs (de zin is er na 21s). Echt recent is http://uk.businessinsider.com/megyn-kelly-v-donald-trump-in-debate-2015-8?r=US&IR=T
Vanuit beide kampen democraten/republikijnen zit er grootgeld achter de touwtjes. Op één onderdeel zou ik geen keuze maken. Hoe de Republicans tegen ACA acteren (dus voor bescherming grootkapitaal medisch) is voor mij negatief. Ik vind dat, gezondheid, zwaarder wegen dan muziek.
16-08-2015, 11:48 door Fwiffo
@karma4, 11:18: Wat ik bedoel, is dat je bij programmeren ook programma's hebt die visualiseren waar in je code het meeste tijd wordt doorgebracht. Misschien heet dit niet een debugger. Maar voor mij zijn de links die je noemde helemaal nieuw, dus misschien begrijp ik het verkeerd.
16-08-2015, 13:47 door Anoniem
Oke en dan nu ook allemaal de smartphone de deur uit.
16-08-2015, 15:37 door karma4
Door Fwiffo: @karma4, 11:18: Wat ik bedoel, is dat je bij programmeren ook programma's hebt die visualiseren waar in je code het meeste tijd wordt doorgebracht. Misschien heet dit niet een debugger. Maar voor mij zijn de links die je noemde helemaal nieuw, dus misschien begrijp ik het verkeerd.
Dat visualiseren compilers/test/debugging is vaak gebonden aan vertaal opties waarbij de debug-code automatisch meegenomen wordt in runtime omgeving. je kunt het voor debuggen (fout oplossen) gebruiken maar ook voor code optimalisatie. Dat werkt goed zolang je process een single thread op een single machine is.

Met de opkomst van Client/Server applicaties is die tweede voorwaarde vervallen. Met multi threading is die eerste weg.
Kleine blokjes kun je nog steeds op de oude manier uitwerken en uittesten, het geheel niet.
Met ARM kan je het gebruiken als een soort zelf ingebouwde display/print als ware voor debugging en code/performance analyse maar dat alles op 1 plek (C/S) uitkomt, een centrale arm collector.

Met log4j / log4net zie ik de vrijheid in de configuratie opties nog groter. Je kan meerdere bestemmingen bepalen en er is een filtering op welke gecodeerde events je iets wil vastleggen (Info-Trace). Het is nog steed dat het alleen op gecodeerde calls door een programmeur kan. De vraag beantwoorden wat een programmeur er allemaal ingebouwd heeft is zeer lastig te beantwoorden.

Ja het lijkt op die debugging / performance analyse zoals jij noemde. http://logging.apache.org/log4j/1.2/
Nee, het is niet helemaal hetzelfde wegens C/S en threading, laat het single machine/single programma los.
De analyse zit er niet bij. Je zou (analyse) denk iets kunnen doen met https://logging.apache.org/chainsaw/
16-08-2015, 18:51 door Fwiffo
@karma4, 15:37: Bedankt voor de geduldige uitleg!

Ik begon mij steeds meer een fossiel te voelen (wat ik ook ben), maar voelde mij weer wat beter toen ik je links aanklikte en zag dat het om een AMD Duron processor als voorbeeld ging en om Windows 2000 ;-)

Ik moet mij eens gaan verdiepen in multi-threaded en C/S... Aan de andere kant mag je straks niets meer draaien zonder digitaal certificaat (veel gedoe lijkt me) en bovendien komen GPU's er aan (OpenCL) dus haast heb ik er niet mee!
In de jaren 80 begin 90 kon ik voor mijn gevoel veel meer met een computer.
16-08-2015, 18:52 door Anoniem
Door mcb:
Door Anoniem 12:35: Ik heb Windows 10 aardig dicht weten te timmeren, door default settings gewoon uit te zetten.
Je bent goed op weg, maar het is nog niet genoeg.

Installeer ook een firewall dat uitgaand verkeer monitort en blokkeer de volgende bestanden:
- C:\Windows\System32\CompatTelRunner.exe
- C:\Windows\SystemApps\Microsoft.Windows.Cortana_cw5n1h2txyewy\SearchUI.exe
- C:\Windows\System32\consent.exe
- C:\Windows\System32\invagent.dll
- C:\Windows\System32\SIHClient.exe
- C:\Windows\System32\SppExtComObj.Exe
- C:\Program Files\WindowsApps\Microsoft.WindowsStore_2015.7.1.0_x64__8wekyb3d8bbwe\WinStore.Mobile.exe
- C:\Windows\System32\taskhostw.exe

[Edit 13:48]:
Blokkeer ook deze:
- C:\Windows\System32\appraiser.dll
- C:\Windows\System32\dasHost.exe
[/edit]

Daarnaast als je win10 pro hebt kan je met group policy nog veel meer dichtzetten.
Het is gemakkelijker om je hosts file aan te passen zodat ET niet meer naar 'home' kan bellen.
16-08-2015, 22:01 door dilbert55
Ik wacht nog even een tijdje totdat duidelijk is hoe goed dit systeem eigenlijk is, Windows 7 bevalt mij tot nu prima!
17-08-2015, 01:16 door CrioWria
Heb het 1,5 week volgehouden en rap terug naar Windows 7, W10 is onwerkbaar, nog afgezien van die 40 knopjes die je moet omzetten om jouw privacy nog enigszins te beschermen.
Echter past Microsoft blijkbaar wat 'trucjes' toe om W 7 nu te verslechteren, zo werkten bijvoorbeeld antivirussoftware niet meer etc.
17-08-2015, 18:48 door Anoniem
Ik vraag me af of Microsoft Flightsimulator 10 zonder probleem gaat werken.

JWB
18-08-2015, 00:39 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Lees dit eerst voordat je installeert. A Traffic Analysis of Windows 10/
De links hadden volstaan. Wat er staat is niets nieuws dan al het andere FUD.
Al in de verhalen van Adam Cogan en MS telemetry gedoken? Het is allemaal oud bekend.

Wat ik met al die verhalen mis is: http://www.scholieren.com/samenvatting/83715 (Redeneren en overtuigen) Hfstk 1
Ik zie op dit artikel dat niets anders is dan een waarneming is (statcounter) 7.5% NL "heeft geinstalleerd" wel erg veel van de "valse retoriek".
Gelet op je reactie krijg ik de indruk dat je een Microsoft medewerker bent. En dan dit. Het bagatelliseren van het probleem maakt het probleem niet minder ernstig.
18-08-2015, 00:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik zie op dit artikel dat niets anders is dan een waarneming is (statcounter) 7.5% NL "heeft geinstalleerd" wel erg veel van de "valse retoriek".
Klopt, in feite doet Security.nl net zo hard mee aan riool journalistiek welke vermoedelijk door MS gesponsord wordt? Security.nl moet ook gewoon centjes hebben om een site te kunnen maken dus een sponsoring van MS om Windows 10 positief neer te zetten is dan meer dan welkom.
Ik vraag me al een tijdje af of Securiy.nl niet een 2e Webwereld aan het worden is want het niveau van de berichten wordt steeds droeviger van inhoud. Laatst stond er nog een bericht dat veel webservers nog op Windows XP draaien i.p.v. Windows 2003, later is dit pas aangepast. Dat is het niveau tegenwoordig want als je als redactie het verschil tussen XP en server 2003 niet weet snap ik niet waarom je er dan toch nog iets over wil gaan schrijven of kopieren. Waarschijnlijk alleen voor de sensatie?
Je schrijft: "Klopt, in feite doet Security.nl net zo hard mee aan riool journalistiek welke vermoedelijk door MS gesponsord wordt? Bewijs je stelling want aan geblaat heeft niemand behoefte.
18-08-2015, 17:56 door karma4
Door Anoniem:
Wat ik met al die verhalen mis is: http://www.scholieren.com/samenvatting/83715 (Redeneren en overtuigen) Hfstk 1

Gelet op je reactie krijg ik de indruk dat je een Microsoft medewerker bent. En dan dit. Het bagatelliseren van het probleem maakt het probleem niet minder ernstig.
Nee je zit er geheel naast. Ik heb gewoon last van mensen die het overzicht missen en verborgen agenda's voeren. Zie verder die scholierenlink. Als ik te veel vind wat niet klopt reageer ik daarop.
18-08-2015, 18:34 door Anoniem
U kunt uitschakelen Windows 10 keylogger uitschakelen door rechts te klikken op Start en het selecteer Opdrachtprompt ( Admin ) ; Voer de volgende commando's een voor een en druk op enter na elk commando .

sc delete DiagTrack

sc delete dmwappushservice

echo "" > C:\ProgramData\Microsoft\Diagnosis\ETLLogs\AutoLogger\AutoLogger-Diagtrack-Listener.etl

Bron: http://www.networkworld.com/article/2957205/microsoft-subnet/tweaks-to-windows-10-settings-for-privacy.html
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.