De meeste mensen denken dat Facebook gratis is, maar eigenlijk betalen ze met hun privégegevens die veel meer waard zijn. Facebook zou gebruikers dan ook moeten betalen, zo stelt Tim Wu, professor aan de Columbia Law School. Volgens Wu denken de meeste mensen dat Facebook "een goede deal" is.
"We denken dat Facebook 'gratis' is en, zoals marketingprofessoren uitleggen, overreageren consumenten op zaken die gratis zijn." De meeste mensen denken dat ze voor Facebook niets betalen, terwijl ze dit in werkelijkheid met hun privégegevens doen, ook al hebben ze niet het idee dat er een transactie plaatsvindt. Mensen onderschatten daarbij hoeveel hun gegevens daadwerkelijk waard zijn.
Onlangs vroeg een gebruiker aan Facebook om voor de dienst in cash te betalen. Het zou neerkomen op 20 dollarcent per maand, het bedrag dat Facebook aan advertenties verdient. Facebook reageerde niet, wat volgens Wu logisch is. De privégegevens zijn nuttig voor het tonen van advertenties, wat de voornaamste bron van inkomsten voor Facebook zijn. De data zijn echter zelf ook geld waard. "Het is als een virtuele Fort Knox waar een goudmijn aan vastzit", zo merkt hij op.
Bedrijven die direct door hun klanten worden betaald bestaan bij de gratie van hoe ze hun klanten bedienen en behandelen. Bij bedrijven die door gebruikers in aandacht en privégegevens worden betaald is er een conflict. "We zijn hun klanten, maar we zijn ook hun producten om uiteindelijk aan anderen te worden verkocht. We zullen waarschijnlijk altijd van gratis dingen gebruik blijven maken, maar uiteindelijk zullen we betalen en de vraag is alleen hoe", besluit Wu.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.