image

PvdA stelt Kamervragen over DDoS-aanval op Ziggo

vrijdag 21 augustus 2015, 13:54 door Redactie, 18 reacties

De PvdA heeft Kamervragen gesteld over de twee DDoS-aanvallen waar Ziggo deze week mee te maken kreeg. De vragen zijn afkomstig van Kamerlid Oosenbrug en gericht aan minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie. Zo vraagt Oosenburg in hoeverre door storingen bij grote internetbedrijven zoals Ziggo de publieke dienstverlening wordt geraakt. Bijvoorbeeld omdat publieke dienstverleners waaronder de Belastingdienst, het UWV of gemeentelijke diensten voor miljoenen personen niet meer bereikbaar zijn.

Ook moet Van der Steur laten weten of hij van mening is dat vanwege deze dienstverlening storingen bij particuliere internetbedrijven ook het publieke belang raken en op welke wijze hij bijdraagt aan het voorkomen en oplossen van genoemde problemen en het beschermen van de digitale infrastructuur. Verder moet de minister antwoord geven of hij DDoS-aanvallen actiever wil aanpakken, aangezien de overheid vanaf 2017 steeds meer zaken met burgers digitaal wil afhandelen.

Tevens vraagt Oosenbrug of Van der Steur bekend is met particuliere initiatieven voor de beveiliging tegen DDoS-aanvallen, zoals de Nationale anti-DDoS Wasstraat (NaWas) en of hij het wenselijk vindt om met dergelijke particuliere initiatieven te overleggen of de overheid kan bijdragen aan het beveiligen tegen DDoS-aanvallen. Als laatste moet de minister laten weten of het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) een concrete taak heeft in het beveiligen van internetbedrijven tegen DDoS-aanvallen. De minister heeft drie weken de tijd om de vragen (pdf) te beantwoorden.

Reacties (18)
21-08-2015, 13:58 door Anoniem
PvdA moet zich eerst maar bezig houden met ouderen in financiële problemen en vluchtelingen die geen hulp krijgen door onterechte gelukszoekers.
Wat een schande dit. Verspilling van belastinggeld en voor wat? Wat aandacht? Nou op mijn stem kunnen ze weer een stuk minder rekenen!
21-08-2015, 14:02 door Anoniem
Volgens mij is mevrouw te lui om thuis tijdens de storing in de wachtrij van de klantenservice te wachten zoals de de normale burgers.
21-08-2015, 15:01 door Anoniem
Nee hè... Eerst er voor kiezen dat we vanaf 2017 allemaal met één enorme bus gaan rijden waar geen enkel dak op past,
en pas na een "hoe is het toch mogelijk"-incidentje inzien hoeveel mensen er wel niet nat zullen worden als het regent?

Dat is pas lol zeg. En dat moet ons land regeren?
Wanneer komt er eens een ministererie van ICT met een bekwame minister aan het hoofd? (ik stel me beschikbaar) ;-)

Goeroehoedjes.
21-08-2015, 15:42 door Anoniem
Door Anoniem: PvdA moet zich eerst maar bezig houden met ouderen in financiële problemen en vluchtelingen die geen hulp krijgen door onterechte gelukszoekers.
Wat een schande dit. Verspilling van belastinggeld en voor wat? Wat aandacht? Nou op mijn stem kunnen ze weer een stuk minder rekenen!

Waarom? De vraag of de publieke dienstverlening wordt geraakt is wel degelijk van belang omdat die vrijwel volledig afhankelijk is geworden van het internet. Even de gemeente bellen is vrijwel ondoenlijk geworden, alles moet via het internet omdat u anders gewoon geen zinvolle reactie krijgt. Ook bruggen gaan open en dicht op afstand. Het gevaar dat men via het internet het land vrijwel volledig lam kan leggen groeit met de dag. Dit is wel degelijk iets om u grote zorgen om te maken.
21-08-2015, 16:03 door karma4
Wat zijn dat nu voor politiek gekleurde reacties? We worden afhankelijk gemaakt van het internet. UWV belastingdienst betalingsverkeer zorg. Nu dat internet niet zo betrouwbaar is als verondersteld, zou een politicus daar geen vragen over mogen stellen. Dan andere vragen: waarom en door wie worden we afhankelijk gemaakt van internet?
21-08-2015, 16:10 door Anoniem
Door Anoniem: PvdA moet zich eerst maar bezig houden met ouderen in financiële problemen en vluchtelingen die geen hulp krijgen door onterechte gelukszoekers.
Wat een schande dit. Verspilling van belastinggeld en voor wat? Wat aandacht? Nou op mijn stem kunnen ze weer een stuk minder rekenen!

Helemaal mee eens.
21-08-2015, 16:13 door vertelheteens
Nu ze zelf zijn getroffen gaan ze vragen stellen? En als het de gewone mens betreft dan hoor je ze nergens over. Laat weer eens zien waar ze voor staan. Ikke ikke ikke en de rest .....
21-08-2015, 17:16 door ben987
gelukkig weet pvda zijn prioriteiten te stellen, is een stuk belangrijker dan weer eens 5 miljard in een bodemloze griekse put....
21-08-2015, 19:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: PvdA moet zich eerst maar bezig houden met ouderen in financiële problemen en vluchtelingen die geen hulp krijgen door onterechte gelukszoekers.
Wat een schande dit. Verspilling van belastinggeld en voor wat? Wat aandacht? Nou op mijn stem kunnen ze weer een stuk minder rekenen!

Waarom? De vraag of de publieke dienstverlening wordt geraakt is wel degelijk van belang omdat die vrijwel volledig afhankelijk is geworden van het internet. Even de gemeente bellen is vrijwel ondoenlijk geworden, alles moet via het internet omdat u anders gewoon geen zinvolle reactie krijgt. Ook bruggen gaan open en dicht op afstand. Het gevaar dat men via het internet het land vrijwel volledig lam kan leggen groeit met de dag. Dit is wel degelijk iets om u grote zorgen om te maken.
Door Anoniem:
Door Anoniem: PvdA moet zich eerst maar bezig houden met ouderen in financiële problemen en vluchtelingen die geen hulp krijgen door onterechte gelukszoekers.
Wat een schande dit. Verspilling van belastinggeld en voor wat? Wat aandacht? Nou op mijn stem kunnen ze weer een stuk minder rekenen!

Helemaal mee eens.

Als publieke diensten zoals Bruggen of de Belastingdienst de default particuliere DNS server gebruikt van Ziggo hebben we een groter probleem dan dat deze (nogal slecht beveiligde) betreffende DNS servers worden aangevallen met een simpele DDOS.
21-08-2015, 20:13 door Anoniem
Zo lang grote bedrijven en politiek zich laten adviseren door mensen zonder echte security technische kennis zal er geen reet veranderen. Lekker 180 euro per uur blijven betalen of meer voor dure consultants die geen werkelijke technische kennis hebben. Hoe kun je iets beveiligen als je technisch NIET begrijpt waar je het over hebt. Maar goed na de inhuur van duizenden van dit soort personen van dergelijke organisaties kunnen de managers en politici zelf voor dergelijke clubs gaan werken tegen absurde salarissen. Dat is nou echt de conspiracy die gaande is....

Ik moet nog de eerste persoon tegen komen in echte positie van macht in een organisatie die van de inhoud is ipv alleen de politiek!!! Ik snap dat politiek nodig is maar blijkbaar is het tegenwoordig het enige wat men nodig denkt te hebben. Daar betalen we dus met zijn allen de prijs voor, klanten, aandeelhouders en burgers als er weer eens een bank om flikkert....
22-08-2015, 01:14 door Anoniem
Door Anoniem: Zo lang grote bedrijven en politiek zich laten adviseren door mensen zonder echte security technische kennis zal er geen reet veranderen. Lekker 180 euro per uur blijven betalen of meer voor dure consultants die geen werkelijke technische kennis hebben. Hoe kun je iets beveiligen als je technisch NIET begrijpt waar je het over hebt. Maar goed na de inhuur van duizenden van dit soort personen van dergelijke organisaties kunnen de managers en politici zelf voor dergelijke clubs gaan werken tegen absurde salarissen. Dat is nou echt de conspiracy die gaande is....

Ik moet nog de eerste persoon tegen komen in echte positie van macht in een organisatie die van de inhoud is ipv alleen de politiek!!! Ik snap dat politiek nodig is maar blijkbaar is het tegenwoordig het enige wat men nodig denkt te hebben. Daar betalen we dus met zijn allen de prijs voor, klanten, aandeelhouders en burgers als er weer eens een bank om flikkert....

Ik ben blij dat jij in ieder geval geen idee hebt wat er bij de grote bedrijven gebeurt..
22-08-2015, 08:01 door [Account Verwijderd]
Het gaat hierbij niet om Ziggo of de PVDA maar om het feit dat we, en het is al eerder in een van de reacties aangehaald, we volledig afhankelijk zijn geworden van online loketten en het bijna onmogelijk is geworden om op en andere manier contact te hebben met de instantie.

De internet infrastructuur is een primaire behoefte aan het worden en het wordt tijd dat we dat inzien en er naar gaan handelen.
22-08-2015, 08:49 door Anoniem
De PvdA kan zich beter zorgen maken om hun imago nu bekend is geworden dat Zonnekoning Koenders een militair vliegtuig voor €90.000 wilde laten overschilderen, omdat hij anders niet een klimaat conferentie in Spitsbergen kon bezoeken.
Het laat vooral zien, dat op gebeurtenissen in ons land zoals de aanval op Ziggo niet echt de politici wakker houd, maar dat daar routinematig Kamervragen worden gesteld, om te laten zien dat het hun aandacht heeft.
22-08-2015, 09:46 door Anoniem
Door Anoniem: PvdA moet zich eerst maar bezig houden met ouderen in financiële problemen en vluchtelingen die geen hulp krijgen door onterechte gelukszoekers.
Wat een schande dit. Verspilling van belastinggeld en voor wat? Wat aandacht? Nou op mijn stem kunnen ze weer een stuk minder rekenen!

Spark ooit met een IT'r van de KLM. Storing in het betaalsysteem.

Wie stond er als eerste voor de deur?
U raad het al, Eurlings
22-08-2015, 12:44 door Anoniem
Wordt moe van die overspannen papieren horken politieke Hobbisten op het binnehof & Brussel omdat hun belasitngaftrekbare gratis ziggo internet verbinding niet doet waarop ze geen centje fooi hoeven te geven ok al wordt hun internet verbinding sneller. Grierig Breed grijzend in hun grijze fantasieloze pakken met en hun mond die gen millimeter te vele mag uitscheuren want het zal maar geld kosten... bah wat een zielige beweging
24-08-2015, 10:05 door Anoniem
Als ik minister was zou ik eenvoudig antwoorden dat er niets aan de hand is omdat (bijna) iedereen een smartphone met internettoegang heeft.

Indien er dringende zaken te regelen zijn bij het UWV, Belastingdienst o.i.d. EN de internetprovider heeft een storing, kan men altijd nog via mobiel contact maken met die sites........
Zo, nu verder met echte grote problemen en uitdagingen!
24-08-2015, 11:34 door Anoniem
Hé, de politiek toont interesse in ons vakgebied. Kom, we gaan ons snel allemaal verontwaardigd voelen! </we_voelen_ons_niet_begrepen_boehoe_modus>
24-08-2015, 19:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: PvdA moet zich eerst maar bezig houden met ouderen in financiële problemen en vluchtelingen die geen hulp krijgen door onterechte gelukszoekers.
Wat een schande dit. Verspilling van belastinggeld en voor wat? Wat aandacht? Nou op mijn stem kunnen ze weer een stuk minder rekenen!

Waarom? De vraag of de publieke dienstverlening wordt geraakt is wel degelijk van belang omdat die vrijwel volledig afhankelijk is geworden van het internet. Even de gemeente bellen is vrijwel ondoenlijk geworden, alles moet via het internet omdat u anders gewoon geen zinvolle reactie krijgt. Ook bruggen gaan open en dicht op afstand. Het gevaar dat men via het internet het land vrijwel volledig lam kan leggen groeit met de dag. Dit is wel degelijk iets om u grote zorgen om te maken.

Dat klopt helemaal we worden steeds afhankelijker van het internet. We moeten ons daar wel degelijk zorgen over maken. De regering heeft de morele plicht om ons tegen deze gevaren te beschermen. En ze zouden zeker als het om de internet aanbieders gaat deze moeten helpen om hun beter te beschermen tegen hackers. Daar zijn ze zelf ook bij gebaad aangezien de overheid sites ook niet bereikbaar zijn als het internet eruit ligt door een DDoS-aanval.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.