De politie en andere opsporingsdiensten hebben vorig jaar 42 taps bij XS4ALL geplaatst, iets minder dan een jaar eerder, zo laat de internetprovider in het transparantierapport (pdf) van 2014 weten. 25 keer werd er een tap voor internettelefonie geplaatst en 17 keer een tap voor het opslaan van internetverkeer.
Een jaar eerder ging het nog om 61 geplaatste taps, terwijl het in 2012 ook 42 taps waren. Verder vroegen opsporingsdiensten 72 keer om historische klantgegevens, zoals bijvoorbeeld naam, adres en woonplaats, bankgegevens, afgenomen diensten, telefoonnummer, IP-adres en e-mailadres. XS4ALL merkt op dat het hier om historische gegevens van ouder dan één dag gaat. Gegevens van minder dan één dag oud kunnen door opsporingsdiensten namelijk direct uit het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT) worden opgehaald.
Tevens ontving de provider 22 verzoeken om verkeersgegevens van internettelefonie en e-mail. Het gaat dan bijvoorbeeld om informatie over wie met wie belt of mailt en hoe lang en wanneer. Het gaat hier alleen om informatie over de communicatie, niet om de inhoud ervan. Die kan via het plaatsen van een tap worden verkregen. Vorig jaar kreeg XS4ALL 68 verzoeken om historische klantgegevens en 19 verzoeken om verkeersgegevens, terwijl dit er in 2012 respectievelijk 86 en 21 waren.
Volgens XS4ALL is het rapport bedoeld ter verduidelijking van de cijfers die de Nederlandse overheid zelf publiceert over het aftappen van telecommunicatienetwerken. "We hopen daarmee een positieve bijdrage te leveren aan het transparantiebeleid, en daarmee aan het inzicht van de Nederlandse burgers in de werking van hun maatschappij", aldus privacy officer Niels Huijbregts.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.