image

Politie plaatste vorig jaar 42 taps bij XS4ALL

maandag 31 augustus 2015, 16:11 door Redactie, 8 reacties

De politie en andere opsporingsdiensten hebben vorig jaar 42 taps bij XS4ALL geplaatst, iets minder dan een jaar eerder, zo laat de internetprovider in het transparantierapport (pdf) van 2014 weten. 25 keer werd er een tap voor internettelefonie geplaatst en 17 keer een tap voor het opslaan van internetverkeer.

Een jaar eerder ging het nog om 61 geplaatste taps, terwijl het in 2012 ook 42 taps waren. Verder vroegen opsporingsdiensten 72 keer om historische klantgegevens, zoals bijvoorbeeld naam, adres en woonplaats, bankgegevens, afgenomen diensten, telefoonnummer, IP-adres en e-mailadres. XS4ALL merkt op dat het hier om historische gegevens van ouder dan één dag gaat. Gegevens van minder dan één dag oud kunnen door opsporingsdiensten namelijk direct uit het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT) worden opgehaald.

Tevens ontving de provider 22 verzoeken om verkeersgegevens van internettelefonie en e-mail. Het gaat dan bijvoorbeeld om informatie over wie met wie belt of mailt en hoe lang en wanneer. Het gaat hier alleen om informatie over de communicatie, niet om de inhoud ervan. Die kan via het plaatsen van een tap worden verkregen. Vorig jaar kreeg XS4ALL 68 verzoeken om historische klantgegevens en 19 verzoeken om verkeersgegevens, terwijl dit er in 2012 respectievelijk 86 en 21 waren.

Volgens XS4ALL is het rapport bedoeld ter verduidelijking van de cijfers die de Nederlandse overheid zelf publiceert over het aftappen van telecommunicatienetwerken. "We hopen daarmee een positieve bijdrage te leveren aan het transparantiebeleid, en daarmee aan het inzicht van de Nederlandse burgers in de werking van hun maatschappij", aldus privacy officer Niels Huijbregts.

Reacties (8)
31-08-2015, 16:17 door Anoniem
"Gegevens van minder dan één dag oud kunnen door opsporingsdiensten namelijk direct uit het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT) worden opgehaald. "

Waarbij je mag verwachten dat elke dag een volledige kopie wordt gemaakt voor de backoffice.
31-08-2015, 16:43 door Anoniem
en het antwoord is .... 42 ;)
31-08-2015, 16:50 door Anoniem
Als er meer providers zijn die deze gegevens publiceren, zou het interessant zijn om te kijken of de verhouding taps:klanten min of meer constant is .

xs4all zit qua prijs in het premium segment - je kunt je afvragen of de gemiddelde tap-waardige klant misschien vaker bij budget providers zit.
31-08-2015, 17:55 door Anoniem
Er zijn meer providers die dit publiceren. Dit heet een transparancy report en is bij veel europese providers op te vragen of via de website in te zien.
31-08-2015, 17:58 door Anoniem
Oud nieuws, alles en iedereen word al sinds de jaren 60 volledig automatisch gemonitord!
http://webwereld.nl/beveiliging/53691-kpn-luistert-abonnees-af-met-deep-packet-inspection
31-08-2015, 23:17 door Anoniem
Het antwoord is dat deze overzichten zinloos zijn en contraproductief.
Voorheen waren ze munitie om te kunnen laten zien hoe gestoord Nederland is aan het riempje van de VS.
Nu zeggen ze niets meer omdat tapverzoeken alleen nog maar gegeven worden als men bang is niet alles te krijgen. De rest komt uit de 24 uur database.
Van minder tappen kan geen sprake zijn als alles per definitie getapt wordt en de Jack Bauer database niet gelogd mag worden
01-09-2015, 17:55 door Anoniem
Door Anoniem: en het antwoord is .... 42 ;)
Ja, maar waarschijnlijk hebben ze Deep Thought de verkeerde vraag gesteld. LOL
03-09-2015, 10:51 door Anoniem
Door Anoniem: "Gegevens van minder dan één dag oud kunnen door opsporingsdiensten namelijk direct uit het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT) worden opgehaald. "

Waarbij je mag verwachten dat elke dag een volledige kopie wordt gemaakt voor de backoffice.
Er is iets waar ook opsporingsdiensten zich aan moeten houden. Een heel raar concept, dat ze 'De Wet' noemen. We zitten hier niet in Rusland.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.