image

Plasterk: AIVD kan aftappen KPN niet bevestigen

maandag 31 augustus 2015, 10:06 door Redactie, 13 reacties

De AIVD kan niet bevestigen of verbindingen van KPN door de Duitse inlichtingendienst BND zijn afgetapt, zo heeft hij aan de Tweede Kamer laten weten. Eind mei publiceerde de Oostenrijkse politicus Peter Pilz een lijst (docx) met daarop 71 verbindingen tussen Nederland en andere internationale bestemmingen met daarbij de naam van KPN als carrier.

Die verbindingen zouden door de BND in opdracht van de Amerikaanse National Security Agency (NSA) zijn afgeluisterd. Naar aanleiding van deze documenten heeft de AIVD onderzocht of Nederland, Nederlandse bedrijven of Nederlandse burgers doelwit zijn (geweest) van de activiteiten van de BND of de NSA, of dat deze diensten op andere manieren de rechten van Nederlandse burgers hebben geschonden. In dat kader is er gesproken met Pilz, de Duitse autoriteiten en KPN.

Volgens Plasterk wijzen de documenten van Pilz erop dat de BND met medewerking van Deutsche Telecom aan kabelinterceptie heeft gedaan. "Dit past overigens binnen de wettelijke bevoegdheden van de BND. Of hierbij kabelverbindingen van en naar Nederland zijn afgetapt en of daarbij met de NSA zou zijn samengewerkt, blijkt niet uit deze documenten", aldus de minister.

KPN verklaarde eerder al dat de betreffende verbindingen destijds werden gebruikt voor generiek internationaal telefoonverkeer en niet in verband te brengen zijn met specifieke personen of organisaties. De provider concludeerde dan ook dat niet te achterhalen valt of de verbindingen daadwerkelijk zijn afgetapt. Nu stelt ook de AIVD dat de beschikbare informatie geen aanknopingspunten biedt om te kunnen concluderen dat er 'ongeoorloofde praktijken' tegen Nederland of tegen Nederlandse bedrijven, burgers of belangen hebben plaatsgevonden. "Ik kan dit evenwel ook niet volledig uitsluiten" zo laat Plasterk weten (pdf).

Reacties (13)
31-08-2015, 10:31 door Anoniem
KPN verklaarde eerder al dat de betreffende verbindingen destijds werden gebruikt voor generiek internationaal telefoonverkeer en niet in verband te brengen zijn met specifieke personen of organisaties.
Dus men geeft toe dat er ongericht werd getapt? Zeg het dan ronduit!
31-08-2015, 10:41 door Anoniem
Kan je nagaan hoe controleerbaar alles wordt als je intentionele backdoors overal in verwerkt en niet alleen naar in principe verouderde backbones kijkt... (tenminste, zo zie ik dit deel wel.)
31-08-2015, 11:03 door Reinder
"Ik kan het niet bevestigen maar ook niet volledig uitsluiten" betekent meestal "Ja, maar ik zeg liever niet ja".
31-08-2015, 11:46 door Mansan
Door Reinder: "Ik kan het niet bevestigen maar ook niet volledig uitsluiten" betekent meestal "Ja, maar ik zeg liever niet ja".

Wat zou Plasterk denken als hij zichzelf in de spiegel ziet......Mijn naam is haas...
31-08-2015, 12:28 door Anoniem
Al die telecomboeren werken mee met massa aftappen.
#1 omdat ze het leuk vinden
#2 omdat geen nee durven verkopen tegen overheidsinstanties, je weet immers nooit wanneer dat in je gezicht terugkomt.

Dus werken ze massaal mee aan de economie kapot te maken want de Duitsers tappen Nederland af, de Nederlanders tappen Duitsland af, en zo heeft de VS van alles iedereen te pakken en gebruiken ze het om Boeing, Pepsi, Heinz enz te helpen.

En die telco's maar denken dat ze goed bezig zijn.
Vervolgens betalen ze miljoenen teveel voor zendfrequenties maarja, de rekening komt bij ons.
Net zoals de rekening bij ons komt als Airbus geen orders krijgt maar Boeing.
31-08-2015, 14:18 door Anoniem
Door Anoniem: Al die telecomboeren werken mee met massa aftappen.
#1 omdat ze het leuk vinden
#2 omdat geen nee durven verkopen tegen overheidsinstanties, je weet immers nooit wanneer dat in je gezicht terugkomt.

Dus werken ze massaal mee aan de economie kapot te maken want de Duitsers tappen Nederland af, de Nederlanders tappen Duitsland af, en zo heeft de VS van alles iedereen te pakken en gebruiken ze het om Boeing, Pepsi, Heinz enz te helpen.

En die telco's maar denken dat ze goed bezig zijn.
Vervolgens betalen ze miljoenen teveel voor zendfrequenties maarja, de rekening komt bij ons.
Net zoals de rekening bij ons komt als Airbus geen orders krijgt maar Boeing.

lol , je hebt helemaal gelijk alleen ik kan de link kpn airbus niet leggen :)
31-08-2015, 15:27 door Anoniem
Door Anoniem:
KPN verklaarde eerder al dat de betreffende verbindingen destijds werden gebruikt voor generiek internationaal telefoonverkeer en niet in verband te brengen zijn met specifieke personen of organisaties.
Dus men geeft toe dat er ongericht werd getapt? Zeg het dan ronduit!
Huh? Men geeft helemaal niets toe in dat citaat. Wat KPN zegt over die verbindingen is ongeveer hetzelfde als wanneer Rijkswaterstaat zegt dat een snelweg die via Duitsland ergens heen gaat open staat voor iedereen en niet aan specifieke weggebruikers te koppelen is. Het is een generieke weg. Kan je daaruit opmaken dat *dus* de Duitse verkeerspolitie ongericht controles uitvoert over de grens? Nee, je kan alleen afleiden dat dat een mogelijkheid is, niet dat het ook echt gebeurt.

Het punt is dat alle betrokken Nederlandse partijen zeggen dat ze op basis van wat zij weten en kunnen achterhalen ze niet kunnen bevestigen dat er wordt getapt (of gecontroleerd in de snelweg-analogie). Dat zou zo maar waar kunnen zijn, het zou tenslotte door Duitse organisaties gedaan. Als Deutsche Telecom eraan heeft meegewerkt dan zal het op hun infrastructuur zijn gebeurd, niet die van KPN.
31-08-2015, 16:31 door Anoniem
Fijn dat de AIVD dat niet kan bevestigen. Maar is het niet de minister zelf die dit wel/niet kan bevestigen ? Het is wel erg gemakkelijk om als verantwoordelijk minister naar je ambtenaren te wijzen. Beetje standaard procedure bij kwesties aangaande de AIVD. Andere ministers verwijzen bij vragen toch ook niet door naar hun ambtenaren ?
31-08-2015, 19:23 door atoom
Wij van WC-eend kunnen niet zien of colega WC-eend stoute dingen heeft uitgevoerd. Dit verkondigd de minister der overkoepelende WC-eend organisatie.
31-08-2015, 19:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
KPN verklaarde eerder al dat de betreffende verbindingen destijds werden gebruikt voor generiek internationaal telefoonverkeer en niet in verband te brengen zijn met specifieke personen of organisaties.
Dus men geeft toe dat er ongericht werd getapt? Zeg het dan ronduit!
Huh? Men geeft helemaal niets toe in dat citaat.

Lees eens tussen de regels door...dan zie je het vanzelf.
31-08-2015, 19:51 door Anoniem
Plasterk, zoals vele politici kun je ze kopen voor een paar euro en zeggen ze alles wat 'democratisch' verantwoord is. In Afrika heet het corruptie, in Nederland is het gewoon geinstitutionaliseerde corruptie.... Wim Kok, Camiel Eurlings, Gerrit Zalm en vul het rijtje maar aan van de geslaagde bestuurders die hun ziel verkocht hebben.
01-09-2015, 07:55 door Eric-Jan H te D
Misschien moet Plasterk eens aan de BND vragen of zij ergens het telefoontje tussen van Reij en Teeven hebben liggen.
01-09-2015, 09:58 door Bert de Beveiliger
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Dus werken ze massaal mee aan de economie kapot te maken want de Duitsers tappen Nederland af, de Nederlanders tappen Duitsland af, en zo heeft de VS van alles iedereen te pakken en gebruiken ze het om Boeing, Pepsi, Heinz enz te helpen.

Net zoals de rekening bij ons komt als Airbus geen orders krijgt maar Boeing.

lol , je hebt helemaal gelijk alleen ik kan de link kpn airbus niet leggen :)

"Anoniem" heeft het over het gebruik van aftappen als middel om bedrijfsspionage te plegen.
Zie bijvoorbeeld Petrobras:

http://www.dailydot.com/politics/nsa-brazil-petrobras-economic-espionage/
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.