Door Reinder: Waarom precies zou Facebook die gebruikers moeten betalen voor het gebruiken van een dienst die ze al "gratis" aanbieden? Het lijkt mij dat als iemand vind dat de dienst te duur is, hij of zij eenvoudigweg kan stoppen met het gebruik van die dienst.
Ik denk dat ik veilig kan stellen dat voor het overgrote deel van de computergebruikende mensheid de computer is wat ze eraan kunnen zien. Dat dat de voor menselijke consumptie bedoelde presentatie is van de uitkomst van een indrukwekkende reeks bewerkingen die onzichtbaar en abstract zijn is te ver verwijderd van hun belevingswereld om er iets mee te kunnen. Het gaat verder, een steeds groter deel van die verwerking speelt zich af in sciencefiction-achtige computerzalen van soms adembenemende afmetingen waar ook nog eens allerlei voor hun onzichtbare bewerkingen plaatsvinden die helemaal niet gericht zijn op wat zij en hun vrienden op hun schermpje zien maar op de commerciële belangen van exploitanten van die data waar ze misschien zelfs nooit van gehoord hebben. Dat valt helemaal buiten hun blikveld en bevattingsvermogen.
Als je die dingen niet kan overzien dan kan je onmogelijk weten hoeveel je voor die ogenschijnlijk gratis diensten betaalt. Misschien merk je wel nooit op dat bijvoorbeeld sommige verzekeringen voor jou duurder zijn dan voor een ander, en als je het al opmerkt weet je nog niet waar dat verschil door veroorzaakt wordt.
Je kan besluiten dat je iets te duur vindt en er daarom mee kappen als je kan bepalen hoe duur het is. Dat vergt dat je volledig wordt voorgelicht over wat er met je gegevens gebeurt. Het vergt dat je verteld wordt of zelf kan bedenken wat voor consequenties dat heeft of kan hebben. En het vergt ook dat het overzicht niet uit zo overdonderend veel data bestaat dat je het niet meer kan verwerken. Die voorlichting is er niet, en als die er zou zijn zou het resultaat te omvangrijk zijn om als gewoon mens nog wat mee te kunnen. Als mensen zo rationeel zouden zijn als ze (we) zelf graag denken zou dat een reden moeten zijn om er zoveel mogelijk afstand van te nemen, maar de mensheid is erg gevoelig voor hypes en menigeen doet nogal wat dingen vooral omdat iedereen ze lijkt te doen.
De discussie over dit soort dingen woedt inderdaad al een tijdje, trouwens, maar meer met de nadruk op wat advertenties ons eigenlijk kosten dan Facebook in het bijzonder. Een filosoof heeft er een prikkelende blog over geschreven, waarin Facebook ook genoemd wordt:
http://www.philosophersbeard.org/2015/07/advertisers-should-pay-you.html