De afgelopen dagen kreeg het Tsjechische anti-virusbedrijf AVG vanwege het nieuwe privacybeleid een storm van kritiek te verduren. In het privacybeleid, dat op 15 oktober ingaat, zegt AVG dat het niet-persoonlijke data verzamelt om de gratis producten kosteloos aan te blijven bieden.
Het gaat dan om surf- en zoekgeschiedenis, waaronder metadata. Ook worden de gebruikte internetprovider of mobiele netwerkprovider opgeslagen, alsmede informatie over andere software die gebruikers op hun computer of apparaat hebben geïnstalleerd. Het privacybeleid stelt dat AVG de niet-persoonlijke data met derde partijen mag delen en verzamelde of anonieme informatie mag publiceren. Vanwege alle ophef heeft AVG nu een verklaring gepubliceerd. Daarin laat het weten dat de meeste softwareprogramma's en websites gebruiksgegevens verzamelen. Op deze manier kunnen de producten worden verbeterd en nieuwe producten worden ontwikkeld.
AVG zegt dat consumenten zelf kunnen bepalen of ze aan het geanonimiseerde dataverzamelingsprogramma gaan meedoen. De optie die ervoor zorgt dat gebruiksgegevens worden verzameld wordt aan de gratis consumentenproducten van het bedrijf toegevoegd. "En we kunnen bevestigen dat er geen data worden gedeeld totdat onze klanten deze keuze hebben kunnen maken", aldus de virusbestrijder. Daarbij laat het anti-virusbedrijf weten dat het geen persoonlijke identificeerbare data gaat verkopen en dat op dit moment ook niet doet.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.