Een verwarde man in de Thalys waardoor Rotterdam Centraal werd ontruimd, een beveiligingsmedewerker op Schiphol die een telefoonhoesje voor een wapen aanzag waardoor een deel van de luchthaven werd afgesloten, een mogelijke 'poederbrief' waardoor een UWV-kantoor in Rotterdam werd ontruimd en een verdacht pakketje waardoor het treinverkeer op Rotterdam Centraal werd stilgelegd. In alle gevallen bleek het loos alarm.
Volgens Beatrice de Graaf, professor en terrorismedeskundige aan de Universiteit van Utrecht, zorgt de manier waarop de autoriteiten in dit soort situaties reageren dat het maatschappelijke leven kan worden ontwricht. Er is volgens haar dan ook een evaluatie nodig, zo laat ze tegenover BNR weten. "Hoeveel heeft dat ons gekost, het stilleggen van het treinverkeer? Het stilleggen van de economie en handel? Wat staat daar tegenover? En is die balans nog terecht?", aldus De Graaf.
De professor vraagt zich af of er bij mogelijke incidenten niet te hoog wordt ingeschaald. Zeker nu erin korte tijd meerdere keren loos alarm bleek te zijn. Het evalueren van het beleid moet volgens De Graaf door de politiek worden gedaan. "Je kunt het de diensten en instellingen niet verwijten, die voeren het stelsel uit. Het stelsel waar de burgers en het parlement mee hebben ingestemd."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.