image

Adblockers groot succes in Apple App Store

maandag 28 september 2015, 16:50 door Redactie, 8 reacties

Apps waarmee gebruikers advertenties op websites kunnen blokkeren zijn een groot succes in de Apple App Store en leveren de ontwikkelaars vele tienduizenden dollars op, zo meldt de Wall Street Journal. Sinds de lancering van iOS 9 is het mogelijk om advertenties op iPhones en iPads te blokkeren.

In de eerste week sinds de lancering van iOS 9 zijn de 10 populairste adblocker-apps bij elkaar zo'n 600.000 keer gedownload. De adblocker-app Crystal wist meer dan 100.000 downloads in een week te halen, wat de ontwikkelaar naar schatting 75.000 dollar opleverde. Een andere adblocker-app, het 4 dollar kostende Blockr, heeft de 35.000 downloads inmiddels gepasseerd. Sinds de lancering heeft de adblocker-app Purify de ontwikkelaar meer dan 150.000 dollar opgeleverd.

De eerste populaire adblocker in de App Store was Peace, die in twee dagen tijd de 38.000 downloads passeerde en de ontwikkelaar 110.000 dollar opleverde. Hij besloot zijn creatie echter uit de App Store te verwijderen omdat die te rigoureus advertenties blokkeerde. In de meeste gevallen worden de apps door één of twee ontwikkelaars gemaakt. Zo is Crystal door één programmeur gemaakt, die hier twee maanden mee bezig was.

Conferentie

Vandaag start de Advertising Week conferentie in New York. Een week lang komt de advertentie-industrie bijeen, waarbij adblockers één van de meest besproken onderwerpen zullen zijn. Veel uitgevers en advertentienetwerken maken zich zorgen over de opkomst van adblockers, die niet langer door alleen 'geeks' worden gebruikt, maar inmiddels mainstream zijn geworden. "We hebben mensen geleerd hoe ze advertenties kunnen omzeilen en dat is een probleem", aldus Maryam Banikarim, chief marketing officer van hotelketen Hyatt Hotels.

Reacties (8)
28-09-2015, 20:38 door Anoniem
Adblockers zijn een groot succes, en steeds meer mensen gebruiken het. Zegt iets over de irritatiefactor bij de mensen. En wat doen de adverteerders? Juist: méér reclame door je strot douwen, en zelfs adblockbouwers geld toestoppen om hun advertenties te whitelisten.

Hoe bedoel je "schijt aan alles en iedereen hebben"?
29-09-2015, 01:23 door Anoniem
Ik vind adblocking in beginsel maar een slechte zaak. Je maakt iemand zijn gewenste business model onmogelijk, maar je gebruikt wel zijn product en bandbreedte. Bij een normale marktwerking zou je gewoon die sites niet moeten bezoeken.

Anders vind ik het als enkel advertenties die inbreuk maken op jouw rechten geblocked worden. Want als iemand een inbreuk maakt op je privacy voordat je uberhaubt toestemming kan geven dan moet je jezelf natuurlijk kunnen beschermen.

Maar ja, ethics en internet gaan niet samen. Adblocker makers willen zoveel mogelijk installaties, Apple wil zijn concurrenten dwarsbomen en mensen willen performance en adverteerders willen data. En de website eigenaren draaien daarvoor op en moeten reclames verdoezelen voor scripts en integreren met content, waarbij de eindgebruiker weer last van sluikreclame zal hebben. Dat is de realiteit waar we het mee moeten doen.
29-09-2015, 08:05 door Anoniem
Door Anoniem: Adblockers zijn een groot succes, en steeds meer mensen gebruiken het. Zegt iets over de irritatiefactor bij de mensen. En wat doen de adverteerders? Juist: méér reclame door je strot douwen, en zelfs adblockbouwers geld toestoppen om hun advertenties te whitelisten.

Hoe bedoel je "schijt aan alles en iedereen hebben"?

Mooi hè, dat paniekerige struisvogelgedrag :p
29-09-2015, 09:16 door Anoniem
Blokkeren lijkt me geen oplossing voor dit structurele probleem maar wel een eerste stap.

Waarom geen gevangenisstraf op het verspreiden van reclame..? Dit is immers een vorm van afval in de vorm van het zinloos verspillen van resources.

En als we gewone mensen de-vervuiler-betaald laten spelen dan is het op zijn minst eerlijk als er boetes of heffingen komen voor advertentieboeren of ze verplichten per advertentie uit te betalen aan de persoon die ze moet bekijken. Eigenlijk is online reclame een groot pyramidespel waar de overheid een berg kansspel belasting misloopt. Het is immers niet aangetoond dat de bedrijfjes onder aan de pyramide er werkelijk iets aan overhouden.

De advertentieindustrie begint een beetje te lijken op de arrogante platenmaatschappijen die uiteindelijk ook moesten inzien dat ze een waardeloos en antiek verdienmodel hanteerde. Waardeloos omdat niemand advertenties en mallware wil, net als dat mensen niet meer naar de winkels willen om cd's met rootkits te kopen.

Advertenties op je website ok, maar doe het dan zelf door een statische advertentie (niet opdringerig, met raakvlakken mbt je website) in je website te coden. Dan heb je best kans dat de persoon die er op klikt OOK WERKELIJK IETS KOOPT.

En als we geen reclamefolders met asbest en benzeen verspreiden, waarom dan wel online ads met mallware...?! Daar mogen ze eens over nadenken bij deze conferentie.

De oplossing; weg met online advertenties en in plaats daarvan speciale reclame zoekmachines waar aleen reclame in te vinden is. Is je tv of wasmachine kapot? Dan ga je bewust naar producten.advertentieboer.nl en krijg je daar alle relevante advertenties. Als community websites dan statische advertenties gebruiken en hier een mooi en vast bedrag voor krijgen, zullen mensen die de community nuttig vinden deze ook niet blokkeren en indien relevant misschien wel waarderen en nog mooier iets aanschaffen, waarbij de website wat de reclame host een deel van de aankoopprijs zou kunnen krijgen.

Voila.
Iedereen happy...
29-09-2015, 09:22 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind adblocking in beginsel maar een slechte zaak. Je maakt iemand zijn gewenste business model onmogelijk, maar je gebruikt wel zijn product en bandbreedte. Bij een normale marktwerking zou je gewoon die sites niet moeten bezoeken.

Anders vind ik het als enkel advertenties die inbreuk maken op jouw rechten geblocked worden. Want als iemand een inbreuk maakt op je privacy voordat je uberhaubt toestemming kan geven dan moet je jezelf natuurlijk kunnen beschermen.

Maar ja, ethics en internet gaan niet samen. Adblocker makers willen zoveel mogelijk installaties, Apple wil zijn concurrenten dwarsbomen en mensen willen performance en adverteerders willen data. En de website eigenaren draaien daarvoor op en moeten reclames verdoezelen voor scripts en integreren met content, waarbij de eindgebruiker weer last van sluikreclame zal hebben. Dat is de realiteit waar we het mee moeten doen.

Dat is dan jammer als het business model niet past bij de website. Ga dan maar eens nadenken over een ander business model zou ik zo denken.
Als je dan zo nodig reclames nodig hebt voor je business: als jij aangeeft dat de site zelf alle ongemakken rechtsgeldig op zich neemt hoor je mij niet klagen. Aka reclame met malware -> website is recht aansprakelijk voor schade. Zo niet geen reclame. Ik ben zo wie zo ervoor dat wij gebruikers copy-right-achtig rechten qua surfgedrag horen te hebben. Website gaat surfers betalen voor het bekijken van je site als je met toestemming dit surfgedrag van je site-bezoekers gaat verkopen aan derden.
29-09-2015, 09:29 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind adblocking in beginsel maar een slechte zaak. Je maakt iemand zijn gewenste business model onmogelijk, maar je gebruikt wel zijn product en bandbreedte. Bij een normale marktwerking zou je gewoon die sites niet moeten bezoeken.

Humor.

De advertenties (blijkbaar ongewenst door de bezoeker) gebruiken de bandbreedte van de bezoeker, niet die van de webiste(hoster).
En als iemand jouw vorm van marktwerking volgt, en deze sites dus niet meer bezoekt omdat de reclame onwenselijk is, dan krijgen die sites ook geen inkomsten. Het gekozen businessmodel faalt dan ook.

Dat een site voor een bepaalt businessmodel kiest, betekent nog niet dat de bezoeker van alles (oa. malware) door zijn strot geduwd moet krijgen door die site.

De praktijk van vandaag de dag is heel simpel:
1. de ongewenste delen van een website worden door de bezoeker geblokkeerd via oa adblockers,
2. de site detecteert adblockers (en andere 'ongewenste" plugins) en weigert de bezoeker

In beide gevallen raakt de website bezoekers kwijt. Gebeurt dat vaak genoeg, dan zal de website een andere businessmodel moeten kiezen :-)

En DAT is echte marktwerking.
Vraag en aanbod stemmen zich vanzelf op elkaar af. :-)
29-09-2015, 09:39 door Anoniem
Mensen zijn door Ad-blocker gewoon een vuist aan het maken tegen de advertentie markt.

Ene kant vind ik het wel goed wat Adblocker doet als het gaat om het whitelisten van bepaalde reclame die aan eisen voldoet.
Dit dwingt de "vrije" advertentie markt om zich ergens aan te houden.

Daarnaast wordt het sterk afgeraden om geen onbekende websites te bezoeken.
Helaas dringt een banner om te me te doen. Dus moet je hem wel blokkeren.
29-09-2015, 09:53 door Anoniem
De advertentiebedrijfstak is vanaf het moment dat de communicatiemogelijkheid van het WWW in al zijn breedte bekend werd, als de kip met de gouden eieren gaan zien. Met de komst van Flash en Java veranderde het Internet zelfs in een schreeuwerige knipperende reclamezuil waartussen je anno 2015 nog net iets van de oude functionaliteit van het internet terugvindt maar dan geclusterd in Wikizus en Wikizo sites.
Eerst kreeg je allerhande reclame voorgeschoteld door op de voorgrond springende Pop-ups waarna de Pop-up onderdrukker gemeengoed werd als browserfunctie. Daar baalden de vlotte reclameboys- en girls natuurlijk gigantisch van, waarna de direct-inject Flash en Java ondersteunde commercial gemeengoed werd.
Net als de oorzaak/gevolg introductie van de Neen-Neen en Neen-Ja sticker op de brievenbusklep was te verwachten dat deze commerciële obstipatie na verloop van tijd zou gaan irriteren en dus snakt de doelgroep naar een laxeermiddel om al die 'bagger' van het display te spoelen. Dus...
Zonder de perpetuum discussie over het nut van reclame aan te zwengelen moet de reclame bedrijfstak opnieuw voelen dat het merendeel van hun doelgroep he-le-maal niet zit te likkebaarden bij het 'geflashte' oeverloze flitsende blèrende gesnater over nieuwe producten, diensten etc. die hun favoriete sites overspoelen
Het merendeel van de mensheid wil wel op de hoogte blijven van alles nieuws/vernieuwd onder de zon maar de wijze waarop overschiet al jaren het doel. Gevolg: je krijgt een Neen-Neen sticker voor je neus: een Ad-Blocker. Leer er maar mee leven!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.