Apps waarmee gebruikers advertenties op websites kunnen blokkeren zijn een groot succes in de Apple App Store en leveren de ontwikkelaars vele tienduizenden dollars op, zo meldt de Wall Street Journal. Sinds de lancering van iOS 9 is het mogelijk om advertenties op iPhones en iPads te blokkeren.
In de eerste week sinds de lancering van iOS 9 zijn de 10 populairste adblocker-apps bij elkaar zo'n 600.000 keer gedownload. De adblocker-app Crystal wist meer dan 100.000 downloads in een week te halen, wat de ontwikkelaar naar schatting 75.000 dollar opleverde. Een andere adblocker-app, het 4 dollar kostende Blockr, heeft de 35.000 downloads inmiddels gepasseerd. Sinds de lancering heeft de adblocker-app Purify de ontwikkelaar meer dan 150.000 dollar opgeleverd.
De eerste populaire adblocker in de App Store was Peace, die in twee dagen tijd de 38.000 downloads passeerde en de ontwikkelaar 110.000 dollar opleverde. Hij besloot zijn creatie echter uit de App Store te verwijderen omdat die te rigoureus advertenties blokkeerde. In de meeste gevallen worden de apps door één of twee ontwikkelaars gemaakt. Zo is Crystal door één programmeur gemaakt, die hier twee maanden mee bezig was.
Vandaag start de Advertising Week conferentie in New York. Een week lang komt de advertentie-industrie bijeen, waarbij adblockers één van de meest besproken onderwerpen zullen zijn. Veel uitgevers en advertentienetwerken maken zich zorgen over de opkomst van adblockers, die niet langer door alleen 'geeks' worden gebruikt, maar inmiddels mainstream zijn geworden. "We hebben mensen geleerd hoe ze advertenties kunnen omzeilen en dat is een probleem", aldus Maryam Banikarim, chief marketing officer van hotelketen Hyatt Hotels.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.