De Jamaicaanse telecomaanbieder Digicel die in het Caribisch gebied en de Zuid-Pacific actief is heeft besloten om online advertenties op netwerkniveau te blokkeren, wat abonnees 10% aan dataverkeer zou moeten schelen. Dat heeft het bedrijf via een persbericht bekendgemaakt.
Voor het blokkeren van de advertenties werkt de provider samen met het Israëlische Shine Technologies. Digicel is de eerste telecomaanbieder ter wereld die de software van Shine gaat uitrollen. Via de software is het mogelijk om advertenties op netwerkniveau te blokkeren. Het gaat om advertenties op zowel websites als in video's die van advertentienetwerken afkomstig zijn. De advertentieblokkade werkt zowel voor mobiele browsers als apps.
Volgens Digicel kunnen abonnees op deze manier internetten en apps gebruiken zonder hinder van ongewenste advertenties. Het bedrijf stelt dat voor mobiele netwerkaanbieders bandbreedte één van de grootste kostenposten is. Digicel vraagt aan Google, Yahoo en Facebook om een deel van de netwerkkosten te dragen. Op dit moment betalen de bedrijven niet voor het gebruik van mobiele netwerken, maar verbruiken ze wel bandbreedte waar ze uiteindelijk zelf van profiteren, aldus de Jamaicaanse telecomaanbieder.
Via het delen van de inkomsten zou dit moeten worden rechtgetrokken en kan er in een verdere uitrol van het mobiele netwerk worden geïnvesteerd. "Bedrijven zoals Google, Yahoo en Facebook praten veel over het idee van breedband voor iedereen, maar ze steken er geen geld in. In plaats daarvan profiteren ze van de investeringen van netwerkaanbieders zoals Digicel. Dat is onacceptabel en als netwerkaanbieder dwingen we ze om de portemonnee te trekken en een echte rol te spelen in het verbeteren van de economische mogelijkheden voor de wereldwijde bevolking", aldus Denis O'Brien van Digicel.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.