Banken moeten het gebruik van links in e-mails beperken, zodat consumenten aanleren om zelf het adres van de banksite in de browser te typen, zo laat de Belgische federatie van banken Febelfin tegenover Security.NL weten. Een dergelijk specifiek advies zien de Nederlandse banken vooralsnog niet zitten.
Onlangs presenteerde Febelfin de cijfers van fraude met internetbankieren in België. Daaruit bleek dat de schade door deze vorm van cybercrime aan het toenemen was. Werd er in heel 2014 zo’n 653.000 euro gestolen, in de eerste helft van 2015 staat de teller al op zo’n 710.000 euro. Ook in Nederland is er sprake van een stijging van de schade door fraude met internetbankieren. Ging het in de eerste helft van 2014 om 2,1 miljoen euro, in de eerste zes maanden van dit jaar werd er 3,1 miljoen euro gestolen.
Om fraude te voorkomen adviseerde Febelfin dat internetgebruikers nooit via links in e-mails hun banksite moeten bezoeken. “Surf niet naar internetbankingwebsites via een hyperlink in een e-mail”, aldus de organisatie. Veel banken blijven echter e-mails met linkjes versturen, wat consumenten kan verleiden om hier toch op te klikken.
Aangezien een link vaak ook de eerste stap in een phishingaanval is heeft Febelfin de Belgische banken gevraagd om het gebruik van hyperlinks in e-mails zoveel als mogelijk te beperken. "De Belgische banken maken bijgevolg slechts in uiterst beperkte gevallen gebruik van deze communicatievorm, om hun klanten te bereiken. Een voorbeeld hiervan zou het invullen van een tevredenheidsenquête kunnen zijn. Dergelijke bank webpages zijn niet beveiligd met codes zodat er niet direct een risico is", zegt woordvoerster Isabelle Marchand.
Ze merkt op dat banken die er toch voor kiezen om e-mails met linkjes te versturen niet automatisch de deur naar fraude openzetten. "Als sectorfederatie, willen wij het grootste comfort bieden aan de particulieren en bedrijven om fraude met internetbankieren te vermijden, en het is in die context dat onze tip gelezen dient te worden. Wij willen daarbij in de eerste plaats wijzen op hyperlinks naar bankwebsites die internetbankieren voorzien, en waarbij dus een persoonlijke code dient ingegeven te worden."
Volgens Berend-Jan Beugel, woordvoerder van Betaalvereniging Nederland, hebben de uniforme veiligheidsregels voor internetbankieren en campagnes van de banken de afgelopen jaren voor een daling van de fraude gezorgd. Het afraden van hyperlinks in bankmails zoals Febelfin doet staat dan ook niet op de agenda. "Het is belangrijk om een consequente en heldere boodschap over het voetlicht te brengen waarin we niet voortdurende wijzigingen in aanbrengen." Wel stelt Beugel dat de banken op een gegeven moment kunnen besluiten om het advies aan te passen, afhankelijk van ontwikkelingen die plaatsvinden.
Eventuele beveiligingsadviezen moeten wel eerst met de banken worden afgestemd, aldus de woordvoerder. "Banken gebruiken e-mail als een marketingtool en we zouden heldere afspraken met de banken moeten maken voordat we zo’n advies naar buiten kunnen brengen." Beugel merkt op dat internetgebruikers phishing vooral kunnen herkennen omdat er naar persoonlijke codes wordt gevraagd. "Daarin onderscheiden phishingmails zich toch van de bonafide mails van banken aan een rekeninghouder."
Zelfs als er een dergelijk specifiek advies vanuit de Nederlandse banken komt om nooit op een link te klikken wil dat nog niet zeggen dat het phishingprobleem voorbij is, zo benadrukt Beugel. "We zijn ook heel duidelijk over wat je wel en niet met je pincode moet doen en toch zijn er mensen die hun pincode aan anderen verstrekken en hun pinpassen opsturen. Zo’n boodschap op zich geeft geen garantie dat mensen niet meer op linkjes in e-mails klikken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.