Door zoekmachines zoals Google maken mensen steeds minder gebruik van hun eigen brein om informatie te herinneren, zo blijkt uit onderzoek (pdf) van Kaspersky Lab onder 6.000 mensen in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, België, Luxemburg en Groot-Brittannië.
Meer dan een derde van de Europeanen die aan het onderzoek deelnam gebruikt als eerste Google in plaats van iets zelf te herinneren en 24% vergeet wat ze hebben gevonden zodra ze het hebben gebruikt. De neiging om feiten te vergeten die via het internet of computers zijn op te vragen noemen onderzoekers "digitaal geheugenverlies". Een aandoening die volgens de onderzoekers kan worden versterkt doordat mensen ongeduldig zijn en meteen antwoord op iets willen.
Het onderzoek liet zien dat 57% van de mensen die een vraag kreeg die zelf probeert te beantwoorden, maar 36% zoekt meteen op internet, wat naar 40% stijgt bij mensen van 45 jaar en ouder. Een kwart van de respondenten bekent dat ze een online antwoord vergeten zodra ze het hebben gebruikt, wat bij mensen van 45 jaar en ouder 27% is. "Ons brein lijkt een herinnering elke keer dat we het herinneren te versterken, en vergeet tegelijkertijd irrelevante herinneringen die ons afleiden", zo stellen de onderzoekers.
Ze laten verder weten dat digitaal geheugenverlies een weerspiegeling is van het altijd met internet verbonden en informatierijke leven dat mensen leiden. "Ons onderzoek naar deze aandoening laat zien dat we informatie die we van een digitaal apparaat of het internet kunnen halen niet langer in ons geheugen opslaan." Er spelen echter meer zaken bij digitaal geheugenverlies, waaronder de behoefte om direct antwoord op een vraag te krijgen. De onderzoekers vragen zich dan ook af of het geen kwestie van onvermogen is om zaken te herinneren, maar dat we te ongeduldig zijn geworden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.