Het blokkeren van online content, en dan met name advertenties en trackers, gebeurde al veel op de desktop, maar is met de komst van iOS 9 ook in het mobiele ecosysteem aan een opmars bezig. Aanleiding voor Mozilla om een voorstel te presenteren voor het blokkeren van online content.
"Het blokkeren van content zal niet verdwijnen, het is nu een onderdeel van onze online ervaring. Maar het landschap wordt niet goed begrepen, wat het lastig maakt om te kijken hoe we een open en gezond web kunnen bevorderen", zegt Mozilla's Denelle Dixon-Thayer. Volgens haar laat de groeiende beschikbaarheid en het gebruik van contentblockers zien dat gebruikers hun online ervaring willen controleren.
"Dit is een goede ontwikkeling. Maar het blokkeren van sommige content kan schadelijk zijn zonder dat dit meteen duidelijk is", zo stelt ze. Het gaat dan bijvoorbeeld om contentblockers die straks bepalen welke content wel of niet word getoond. Dit kan uiteindelijk competitie en innovatie schaden. Op de lange termijn kunnen gebruikers dan ook net zoveel controle verliezen als ze winnen, zo waarschuwt Dixon-Thayer.
Mozilla heeft daarom drie principes voor contentblocking voorgesteld. Ten eerste moeten contentblockers zich op de behoeftes van gebruikers richten, in plaats van specifieke content te blokkeren, zoals advertenties. Daarnaast moeten contentblockers transparant tegenover gebruikers zijn en hen de controle geven. Als laatste principe pleit Mozilla voor openheid. Het blokkeren zou voor een gelijk speelveld moeten zorgen, ongeacht de herkomst van de content. Dit laatste principe richt zich op bepaalde adblockers die advertenties van bepaalde partijen wel doorlaten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.