image

NS start proef met bodycams voor medewerkers

donderdag 8 oktober 2015, 13:38 door Redactie, 19 reacties

De Nederlandse Spoorwegen gaan de komende tijd een proef doen met zogeheten bodycams. Nog deze maand wordt een groep (externe) beveiligers en een groep Veiligheid & Service-medewerkers (V&S) van NS uitgerust met een dergelijke camera en kunnen reizigers ze in de trein tegenkomen.

Dat heeft NS vandaag bekendgemaakt. "Uit de proef moet blijken of bodycams een de-escalerend effect hebben in lastige situaties en of de camera’s een extra gevoel van veiligheid geven aan onze collega’s. Ervaringen in andere landen en bij de politie zijn positief", zegt Frank Reitsma, directeur Concernveiligheid bij NS. Volgens Reitsma is het een bijkomend voordeel dat de beelden - in aanvulling op de camera’s die er al zijn in treinen en op stations - kunnen worden gebruikt voor opsporingsdoeleinden.

Medewerkers schakelen de camera in op het moment dat er een onveilige situatie ontstaat. De camera neemt zowel beeld als geluid op. Medewerkers van de NS Veiligheidscentrale kunnen live meekijken als de medewerker de camera inschakelt. De Veiligheidscentrale kan zo nodig met spoed extra hulp inroepen, zoals politie of NS-collega’s. De proef loopt ongeveer een half jaar. Om de effecten te kunnen meten doet NS geen mededelingen over de aantallen en waar de camera’s worden ingezet. Na afronding van de proef en de evaluatie wordt bekeken of ze eventueel breder kunnen worden ingezet.

Reacties (19)
08-10-2015, 13:46 door Anoniem
Ik voel er niets voor. Wéér komen er nog meer camera's in ons dagelijks leven die alles opnemen. Dat zorgt er voor dat mensen bang worden, of zich juist bedreigd voelen. Met alle gevolgen van dien.

NS moet een oplossing zoeken voor het OV-geweldsprobleem, maar dit lijkt mij geen goede oplossing.
08-10-2015, 13:57 door Anoniem
Ervaringen in andere landen en bij de politie zijn positief.

Misschien moeten Plassterk & van der Steur dat voortaan ook maar gaan zeggen als legitimatie bij elk nieuw surveillance ideetje dat ze hebben.
Gewoon algemeen houden en vooral niet specificeren.

Anderen vonden het ook een goed idee.
Of die anderen bestaan, binnen welk het kader de beoordeling plaatsvond, de mate of de vraag of die anderen wel neutraal zijn in hun oordeelsvorming doen er volstrekt niet toe.
Heel positief allemaal als je het zelf maar als positief brengt.

Welkom in de tijd van de beeldvorming, een tijd waarin feiten er volstrekt niet meer toe doen.
08-10-2015, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem: Ik voel er niets voor. Wéér komen er nog meer camera's in ons dagelijks leven die alles opnemen.

Dat doen die camera's niet hoor. Ze nemen pas op als ze gestart zijn.
08-10-2015, 15:16 door ben987 - Bijgewerkt: 08-10-2015, 15:17
wie zegt mij dat die bodycam gewoon niet standaard aanstaat ? dus degenen die op een anoniem kaartje reizen zijn dus ook niet anoniem meer ? daar gaat het laatste stukje privacy.

ik stel voor iedere burger een bodycam plus gps tussen de ogen te implanteren, kan de roverheid 24/7 weten waar de stoute burger is, wat ie doet, wat ie zegt, met wie die omgaat, etc...

2015, het nieuwe 1984......
08-10-2015, 15:19 door ben987


Dat doen die camera's niet hoor. Ze nemen pas op als ze gestart zijn.
zou ik ook denken als ik zoveel vertrouwen in de roverheid had....
08-10-2015, 15:38 door PietdeVries - Bijgewerkt: 08-10-2015, 15:39
Ok - alle blijken van afkeur zijn inmiddels over tafel gevlogen, niemand is het er mee eens en de roverheid is de schuld. Onze anonimiteit gaat eraan en Plassterk wil alles van je weten.

Maar heeft iemand ook nog wat opbouwende kritiek, of blijft het bij afzeiken? Als bodycams niet helpen tegen in elkaar geslagen conducteurs, wat moet er volgens jullie dan wel gebeuren? Allemaal een tazer? Of een glock? Zero tolerance of juist alles door de vingers zien? Wat vindt de security specialist een goed alternatief voor bodycams?
08-10-2015, 16:20 door ph-cofi
Ja hoor, ik verwacht dat het zien van veel van dit soort personeel al helpt:
een groep (externe) beveiligers en een groep Veiligheid & Service-medewerkers (V&S)

NS, doe maar een onderzoek naar invloed op gedrag in de nacht
- een controlegebied waarin niets veranderd (laten we zeggen, Amsterdam)
- een onderzoeksgebied met toegenomen aantal beveiligingsmedewerkers zonder camera's (die dan bij Rotterdam)
- een onderzoeksgebied met toegenomen aantal beveiligingsmedewerkers zonder camera's (die dan bij Den Haag)

3 maanden incidenten meten en wegen.
08-10-2015, 16:32 door [Account Verwijderd]
Als je voor je WERK bijna DAGELIJKS met agressie te maken hebt.
Dan weet je dat de tegenpartij de schuld bij jouw legt. (je ben de zelfde morgen thuis ongelukkig gevallen)

Niet zo lang geleden schoot iemand zijn ex-vriendin neer.

Nu verteld zijn advocaat:
1- Zijn ex had het wapen dat op ZIJN naam staat in haar bezit en richt dat op hem.
2- Het wapen ging per ongeluk af toen hij beet pakte.

Mijn dashcam van 20 euro heeft mij al 5000 Euro aan uitgekeerde schade gescheeld.

Het scheelt namelijk of iemand achteruit van links komt aanrijden
of van rechts waar hij wel voorrang zou hebben.

Aan de schade zou een expert wel kunnen zien dat het twijfelachtig is.
Maar voor de verzekering is het simpeler om gewoon niet uit te keren.
08-10-2015, 19:00 door Shadowlight
Of iemand nu achteruitrijdend van rechts of van links komt maakt niet uit. Hij heeft dan nl sowieso geen voorrang, daar het een speciale verrichting betreft.
08-10-2015, 19:46 door Ron625 - Bijgewerkt: 08-10-2015, 19:47
Door PietdeVries: Als bodycams niet helpen tegen in elkaar geslagen conducteurs, wat moet er volgens jullie dan wel gebeuren?
Iedere controleur heeft een portofoon, met alarm functie.
Na een alarm-melding de trein stilzetten en wachten op de politie.
De dader vervolgens aansprakelijk stellen voor alle hierdoor ontstane schade van de NS, van de passagiers (ook van andere treinen die vertraging hierdoor ondervinden) en natuurlijk de kosten voor de politie.
Met schade bedoel ik de directe schade, de indirecte schade en de vervolg schade.
Dan kunnen er er zeker van zijn, dat dit soort tuig de rest van hun leven op een sociaal minimum staan, als voorbeeld!
08-10-2015, 19:48 door Anoniem
Door ben987:


Dat doen die camera's niet hoor. Ze nemen pas op als ze gestart zijn.
zou ik ook denken als ik zoveel vertrouwen in de roverheid had....

Als ze niet opnemen zit de lensdop er voor. Is een soort klik-open systeem.
08-10-2015, 20:47 door ben987
Door PietdeVries: Ok - alle blijken van afkeur zijn inmiddels over tafel gevlogen, niemand is het er mee eens en de roverheid is de schuld. Onze anonimiteit gaat eraan en Plassterk wil alles van je weten.

Maar heeft iemand ook nog wat opbouwende kritiek, of blijft het bij afzeiken? Als bodycams niet helpen tegen in elkaar geslagen conducteurs, wat moet er volgens jullie dan wel gebeuren? Allemaal een tazer? Of een glock? Zero tolerance of juist alles door de vingers zien? Wat vindt de security specialist een goed alternatief voor bodycams?
man man, wat een trieste reactie, ga er niet eens op reageren..
08-10-2015, 20:59 door Anoniem
alsof er in het hele ov-chipkaartsysteem niet al meer dan genoeg agressie tegen de reiziger is verwerkt!
09-10-2015, 08:02 door Anoniem
Nooit opgevallen dat de pas scanner van de conducteur ook een camera heeft, gericht op de reiziger?
09-10-2015, 08:11 door karma4
Door ben987:
Door PietdeVries: Ok - alle blijken van afkeur zijn inmiddels over tafel gevlogen, niemand is het er mee eens en de roverheid is de schuld. Onze anonimiteit gaat eraan en Plassterk wil alles van je weten.

Maar heeft iemand ook nog wat opbouwende kritiek, of blijft het bij afzeiken? Als bodycams niet helpen tegen in elkaar geslagen conducteurs, wat moet er volgens jullie dan wel gebeuren? Allemaal een tazer? Of een glock? Zero tolerance of juist alles door de vingers zien? Wat vindt de security specialist een goed alternatief voor bodycams?
man man, wat een trieste reactie, ga er niet eens op reageren..

Nee Ben987 Piet de Vries heeft een goed punt. Je vergeet:
- Het zijn mensen die hun werk uitvoeren
- Er schijnen genoeg gekken te zijn die misbruik maken van de algehele lamlendigheid en naar opspelen
- Voor een rechterlijke beoordeling heb je bewijs nodig, dat kan alle kanten op gaan.
Camera beelden in die situaties hoeven niet persé verkeerd te zijn. Het is in openbare ruimtes waar reizigers zich horen te gedragen en zich niet agressief moeten richten op mensen die hun werk uitvoeren.
- Overwogen gericht inzetten van nieuwe technologie mag geen probleem zijn.

Jij komt niet met een beter oplossing, anlyseert het probleem niet. Het enige waarop je op uit lijkt te zijn is ... afzeiken.
Kom eens met wat positiefs ipv van dat negatieve gedoe.
09-10-2015, 09:18 door Anoniem
+1 voor PietdeVries en karma4

We hebben oplossingen nodig voor problemen in plaats van de problemen alleen te benoemen.
09-10-2015, 10:03 door Anoniem
Door ben987:
Door PietdeVries: Ok - alle blijken van afkeur zijn inmiddels over tafel gevlogen, niemand is het er mee eens en de roverheid is de schuld. Onze anonimiteit gaat eraan en Plassterk wil alles van je weten.

Maar heeft iemand ook nog wat opbouwende kritiek, of blijft het bij afzeiken? Als bodycams niet helpen tegen in elkaar geslagen conducteurs, wat moet er volgens jullie dan wel gebeuren? Allemaal een tazer? Of een glock? Zero tolerance of juist alles door de vingers zien? Wat vindt de security specialist een goed alternatief voor bodycams?
man man, wat een trieste reactie, ga er niet eens op reageren..

Dit is juist een uitstekende reactie.
09-10-2015, 15:57 door Anoniem
Vreemd.
De ov-chipkaart zou er juist voor zorgen dat het allemaal veel vrediger zou worden , goedkoper ook .
Was dat een leugen ? (ns -> overheid -> totale controle surveillance)

Er hangen trouwens genoeg (zoom)camera's op het station met geluid ! ook registreren de camera's IN de trein ook loepzuiver beeld & geluid ! Alles wat je doet & zegt staat op hd's en komt in bulkdata op de servers ! inclusief de ovdata van de passagiers.

Misschien het ov betaalbaarder maken , weer terug naar het papieren kaartje ? Zou een hele hoop ellende schelen.
12-10-2015, 11:44 door JanAnoniem
Sprak laatst via Skype-Intergalactisch een Alien die onderweg was naar de aarde. Toen ik hem vertelde over die bodycams vloog hij door naar een ander sterrenstelsel ergens heel ver weg.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.