Apple heeft verschillende adblockers uit de App Store verwijderd die rootcertificaten installeerden om het verkeer van gebruikers te inspecteren. Via de rootcertificaten kunnen advertenties binnen apps worden geblokkeerd, maar het geeft de adblocker ook de mogelijkheid om via HTTPS-versleuteld verkeer te analyseren, waaronder vertrouwelijke informatie.
De situatie is vergelijkbaar met het Superfish-debacle waar Lenovo eerder dit jaar mee te maken kreeg. Vanwege het beveiligings- en privacyrisico heeft Apple deze adblockers nu verwijderd. "We hebben een aantal apps uit de App Store verwijderd die rootcertificaten installeerden waardoor netwerkgegevens van gebruikers konden worden gemonitord wat weer kon worden gebruikt om SSL/TLS-oplossingen te compromitteren", aldus een woordvoerder tegenover iMore.
Apple stelt dat het met de app-ontwikkelaars samenwerkt zodat de apps weer terug in de App Store kunnen worden geplaatst, zonder dat hierbij de veiligheid en privacy van gebruikers gevaar loopt. Eén van de verwijderde adblockers is van Been Choice. De ontwikkelaars van deze app laten via Twitter weten dat ze adblocking voor de apps van Facebook, Google, Yahoo en Pinterest zullen verwijderen om zo weer aan de regels van Apple te voldoen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.