De Eerste Kamer heeft gisteren ingestemd met het wetsvoorstel Elektronisch Berichtenverkeer waardoor de Belastingdienst de interactie met burgers en bedrijven volledig mag gaan digitaliseren. Hierdoor zal uiteindelijk digitale post de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen.
Het afscheid van de envelop gebeurt geleidelijk. De eerste berichtenstroom die volledig digitaal gaat is de voorschotbeschikking van Toeslagen in november en december van dit jaar. De berichtenstromen rondom de aangifte in 2016 gaan komend jaar nog op papier en digitaal. De digitale post wordt verstuurd naar de persoonlijke Berichtenbox op MijnOverheid. Via MijnOverheid kunnen burgers post van de overheid ontvangen, kijken welke gegevens de overheid over hen heeft vastgelegd en lopende zaken bekijken. Inloggen op MijnOverheid gebeurt via DigiD.
Voor iedere stroom die overgaat naar volledig digitaal hanteert de Belastingdienst een gewenningsperiode van twee jaar. In deze periode worden berichten zowel op papier als digitaal in de Berichtenbox op MijnOverheid bezorgd. Mensen die niet vertrouwd zijn met digitale communicatie worden geholpen. Dat doet de Belastingdienst zelf of met inzet van andere partijen zoals maatschappelijk dienstverleners.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.