Door Anoniem: Tja, en jij denkt natuurlijk dat allerlij gratis webdiensten er blijven, indien de makers geen geld meer kunnen verdienen m.b.v. advertising.
Je reageert op iemand die wat al te kort door de bocht redeneert, maar er zit wel een kant aan die je niet uit het oog moet verliezen: op het vroege web kwam je nagenoeg geen advertenties tegen, en toch sloeg het aan, toch werd het groter, toch werd het populair. Pas toen het zonder hulp van advertentieinkomsten groot genoeg was geworden om commercieel interessant te zijn zag je naast access providers allerlei andere bedrijven erop duiken. Daarna is er een explosie van content geweest die zonder de mogelijkheid eraan te verdienen niet zou hebben plaatsgevonden, en die trouwens ook een berg totaal oninteressante non-informatie heeft opgeleverd. Verlies nooit uit het oog dat dat pas gebeurde toen het web zonder hulp van advertentieinkomsten groot genoeg was geworden om interessant te zijn voor adverteerders.
Er zijn meer dan genoeg mensen op de wereld die zonder betaling hun kennis en inspanningen willen delen. Denk aan al die mensen die als vrijwilliger aan Wikipedia hebben bijgedragen. Denk aan al die mensen die als vrijwilliger aan OpenStreetmap hebben bijgedragen. Denk aan al die mensen die als vrijwilliger aan open source software hebben bijgedragen. Het zijn niet exclusief vrijwilligers, maar ze bestaan wel degelijk, en het zijn er meer dan genoeg om een web in stand te kunnen houden dat kleiner is dan het huidige maar wel degelijk interessant, misschien zelfs gemiddeld aanzienlijk informatiever dan het huidige web.
Als je daarbij stilstaat is het evident dat het vaak gebruikte argument dat het web zonder advertenties niet kan bestaan onzin is.
En degene op wie je reageert kan weer wat realiteitszin in de andere richting gebruiken.
Door Anoniem: Daar is het web helemaal niet voor bedacht! Vraag maar eens aan Tim Berners-Lee waarvoor het wel is bedacht.
Tim Berners-Lee had het bedacht om bij CERN documentatie van verschillende teams algemeen toegankelijk te maken, ongeacht op welke server het was opgeslagen. HTML zoals hij het daarvoor bedacht kende nog geen formulieren of input-elementen. Door deze reactie te plaatsen gebruik je het web zelf op een manier waar het oorspronkelijk niet voor bedoeld was. Je maakt niet de indruk daar bezwaar tegen te hebben. En wat advertenties betreft, het is niet inherent slecht dat bedrijven adverteren, het is de manier waarop die ernstig uit de hand is gelopen, ze zitten als verwende kinderen voortdurend om aandacht, aandacht en nog meer aandacht te krijsen. Dát is wat er niet deugt aan hoe het nu gaat. Adverteren is niet slecht, een concurrentiestrijd aangaan om onze aandacht wel.