Door Anoniem: Door Anoniem: Door Buran: Door Anoniem: Grappig dat mensen zich hier druk om maken. Draadloze diefstal is snel te achterhalen, direct vergoed, en makkelijk te traceren.
Weet je wie die vergoeding betaald? Jij zelf (wij als klanten met z'n allen).
Natuurlijk betaal je die zelf, en dat is geen probleem als er een goede risico analyse is gemaakt. Als het goedkoper is om eens in de zoveel tijd een diefstal te vergoeden, dan om een volledig foutloos systeem te implementeren, dan ben je als klant gewoon goedkoper uit. Waarom denkt iedereen toch dat de kosten van een onfeilbaar systeem door het bedrijf betaald worden en de kosten van fraude door de klant?
Door Anoniem:
Sterker nog, de techniek en infrastructuur voor het draadloze betalen is evengoed voor de rekening van de klant. Per saldo is het dus zelfs duurder. Daarnaast is het onbetrouwbaarder en heeft het geen voordelen (met contant geld kun je ook draadloos betalen).
Dit is een erg eenzijdige blik: banken hebben juist een enorme kostenbesparing kunnen realiseren door inzet van ICT: je bent kennelijk niet op de hoogte van de kosten van gewoon papieren geld
Q
Misschien heb je daar het probleem wel: banken denken alleen maar aan meer winst maken. Echter banken hebben een sociale plicht die boven winst maken moet staan. Burgers zijn namelijk afhankelijk van banken terwijl ze bv niet afhankelijk zijn van Wehkamp of de Bijenkorf. Burgers kunnen niet zonder een bankrekeningnummer. Burgers dan verplicht blootstellen aan extra risico om winst te maken is idioot. Wat ook idioot en best wel ziek is, is dat banken geld verdienen aan betalingsgedrag en volggedrag dat met deze technieken mogelijk wordt.
Banken gebruiken ICT niet om kosten te besparen, ze gebruiken het voor nieuwe, omstreden verdienmodellen. Als je als bank 20 euro moet vergoeden omdat het digitaal gestolen wordt en 20 euro die contant gestolen wordt niet hoeft te vergoeden, dan kun jij niemand wijsmaken dat dit een manier is van kosten besparen.
Papier (grondstoffen) besparen door bankafschriften digitaal af te leveren heeft niets met het omstreden contactloos betalen te maken. Iedereen die men een contactloze pas opstuurt zonder te vragen en hem niet wil; daarvoor heb je een enorme berg plastic en elektronica verspild. En ja de bank kan het limiet dus telkens ophogen en ook ineens besluiten geen diefstal meer te vergoeden. Dat is automatisch de volgende stap in de winst verder vergroten. Aangezien bankiers totaal niet te vertrouwen zijn en alleen maar € tekens in hun ogen hebben, zullen niet veel mensen staan te trappelen om hun geld en data juist aan deze groep mensen toe te vertrouwen. Banken misbruiken nu techniek om mensen toch zover te dwingen. Laten we niet vergeten aan wie we jaren financiële ellende in Europa te danken hebben. We hebben in 2008 met z'n allen echt aan de afgrond gestaan door dit onverantwoorde gedrag van banken.
Omstreden graai methoden van banken goedpraten is als smeken om een nieuwe financiële crisis.