Vooral oudere internetgebruikers krijgen met telefoonscammers te maken die zich voordoen als medewerkers van Microsoft, maar slachtoffers in werkelijkheid oplichten. De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) getuigde deze week voor een comité van de Amerikaanse Senaat.
In de eerste acht maanden van dit jaar ontving de FTC meer dan 18.000 klachten over telefoonscammers, voornamelijk van senioren. 76% van de mensen die klaagde was tenminste 50 jaar oud en 56% was boven de 60 jaar. Drie jaar geleden voerde de FTC een internationale operatie uit waarbij zes scams, voornamelijk in India, werden stilgelegd. Ook vorig jaar werd er actie tegen de scammers ondernomen, die volgens de Amerikaanse toezichthouder duizenden consumenten voor meer dan 100 miljoen dollar hebben opgelicht.
Om het probleem structureel aan te pakken werd er vorig jaar in India een internationale conferentie gehouden, om zo een langetermijnstrategie tegen deze en andere vormen van telefoonfraude uit India te ontwikkelen. Afgelopen maand was er een vervolgconferentie, maar de problematiek speelt nog altijd. Microsoft liet eerder al weten dat dit jaar 3,3 miljoen mensen door de telefonische oplichters zullen worden opgelicht.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.