Door Anoniem:Ben ook benieuwd hoelang ze dit volhouden. als 30% van all duitsers een adblocker gebruikt dan gaan ze misschien wel wat inkomsten missen. want niet iedereen wilt betalen voor wat er in de krant staat omdat het heel vaak in meerdere kranten komt te staan. Dan gaan ze gewoon naar een andere waar ze het wel kunnen lezen.
Ik denk eigenlijk dat het voor zo'n site niet zo werkt. Als 100% (of bijna 100%) van de inkomsten van die site bestaat uit advertenties, en daar lijkt het wel op, dan verdienen ze niets aan aan mensen die de Ads blokkeren. Die mensen gebruiken wel bandbreedte en server-capaciteit, dus ze kosten wel geld. De redenatie is dan vrij simpel: Die bezoekers zijn ongewenst. En dan gaan ze maar naar een andere site, dat maakt niet uit, en dat is sowieso iets dat ze toch niet kunnen voorkomen. Het is gewoon een rekensommetje: liever 50 bezoekers zonder ad-blocker dan 100 bezoekers waarvan de helft een adblocker heeft, want de opbrengst is hetzelfde maar in het eerste geval zijn de kosten lager. Als meer kranten en nieuws-sites hun voorbeeld volgen, dan zou het zelfs zo kunnen zijn dat alle sites het moeten gaan doen, om in principe dezelfde reden. Stel je voor dat er 5 sites zijn die allemaal 100 bezoekers hebben waarvan de helft een adblocker heeft. Nu besluit 1 van die sites adblockers te gaan weren. Ze verliezen 50 bezoekers die naar andere sites gaan. Nu is er 1 site die succesvol is en marge draait (want hun kosten liggen lager en hun door-klik percentages zijn hoger) en die andere 4 krijgen de 50 adblock-gebruikende bezoekers erbij. Hun rendement daalt, ze krijgen wel meer bezoekers, maar dat zijn allemaal adblockers die niets opleveren maar wel kosten. Als nog een site besluit adblockers te gaan weren, herhaalt het effect zich, voor die site verbetert de marge, voor de overige sites verslechtert het. Als 4 van de 5 sites adblockers weren krijgt de laatst overgebleven site 300 bezoekers, waarvan er 250 adblockt (de originele 50 plus 4 maal 50 van de andere sites). Hun bezoekersaantalen zijn hoog, hun server- en bandbreedte kosten verdrievoudigen, maar hun opbrengst blijft gelijk. Als door de toestroom van nieuwe bezoekers de snelheid en responsetijd van de site achteruit gaat, zouden de niet-adblockende originele gebruikers zelfs de site de rug toe kunnen keren en naar een van de 4 alternatieven gaan, waar ze omdat ze geen blocker gebruiken meer dan welkom zijn.
Kortom, de redenatie "dan bezoek ik ze toch lekker, moeten ze zelf weten, ze komen wel tot inkeer als mensen ze niet meer bezoeken" gaat vrees ik niet op, omdat die mensen geen omzet genereren en alleen maar kosten. De site is slechts een zakelijk product bedoeld om advertentie-inkomsten te genereren, het is geen filantropie of ideeele activiteit. Deze kranten doen slechts datgene wat andere bedrijven ook doen. Koffietenten bieden gratis Wifi, zolang maar genoeg mensen die dat gebruiken ook koffie kopen. De meubelzaak bied "gratis" refills aan van frisdrank als je een beker hebt gekocht, maar dat blijven ze maar doen zolang mensen ook flauwe gehaktballetjes blijven kopen, etc etc. Deze bedrijven zouden ook stoppen als hele volksstammen er naar binnen gaat om niets te kopen en alleen maar de "gratis" producten komt gebruiken. Ik ben een groot fan van ad-, script- en tracking-blockers maar ik vrees echt dat de detectie-software steeds beter en beter gaat worden, en dat steeds meer sites niet meer te bezoeken zullen zijn. Ik vind het jammer, maar het is niet anders.