De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is vandaag een campagne gestart waarbij consumenten worden gewaarschuwd voor de privacygevolgen van het installeren van allerlei apps. De campagne heet "Elke app heeft een prijs" en moet consumenten bewustmaken dat zij bij het installeren van een app toegang geven tot grote hoeveelheden gegevens.
"Zij betalen weinig of geen geld voor de app, maar realiseren zich niet dat hun gegevens ook een betaalmiddel zijn", aldus de toezichthouder. Uit onderzoek dat ACM samen met NJR heeft gedaan onder jongeren blijkt dat zij vaak niet weten dat aanbieders van apps geld verdienen aan hun persoonlijke gegevens. En dat ze bij gratis apps in feite betalen met hun gegevens. Ook blijkt dat veel jongeren (92%) meestal niet de moeite nemen om de voorwaarden door te lezen.
"Het is heel belangrijk dat consumenten zich bewust zijn waar ze 'ja' tegen zeggen als ze een app installeren. Dat is wat ons betreft het begin van de bewustwording die we nastreven. En 'nee' zeggen kan natuurlijk ook", zegt Anita Vegter, bestuurslid ACM. Consumenten kunnen voordat ze een app installeren controleren tot welke gegevens een app toegang wil.
Ook adviseert de ACM om de voorwaarden van de aanbieder te controleren en op zijn minst de privacy-instellingen, ook van de apps die al worden gebruikt. Consumenten kunnen bijvoorbeeld apps die veel gegevens uitlezen en zelden worden gebruikt besluiten te verwijderen. Om consumenten hierbij te helpen is er een stappenplan en APPK-check online gezet.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.