image

Kritiek op sponsoring Facebook van Amsterdamse privacyweek

dinsdag 27 oktober 2015, 16:50 door Redactie, 5 reacties

De Amsterdamse privacyweek is onder vuur komen te liggen vanwege sponsoring door Facebook. Van 23 oktober tot en met 29 oktober vinden er in Amsterdam drie internationale privacyconferenties plaats. De Amsterdam Privacy Conference 2015 beleefde gisteren zijn laatste dag.

Tot onvrede van verschillende mensen was Facebook een "diamond sponsor", terwijl Google als "platinum sponsor" stond vermeld. "Eén van de grootste problemen van deze tijd, één van de grootste krachten die vrijheid en democratie ondermijnen, dat wordt besproken op de twee-na-oudste universiteit in Nederland, wordt gesponsord door de voornaamste oorzaak van het probleem. Degenen die ik het Silicon Empire noem", zegt schrijver Sidney Vollmer.

Volgens Vollmer heeft de privacyweek door sponsorschap van Facebook drie fouten gemaakt. Ten eerste geeft het Facebook een kans om zich te rehabiliteren, waarmee de privacyweek eigenlijk de "vervuiling" van de sociale netwerksite witwast, aldus Vollmer. Daarnaast maakt hij zich ook zorgen over de invloed van de sponsoren. Als laatste heeft de privacyweek de eigen autoriteit op deze manier in de verkoop gedaan.

Dit soort evenementen zijn volgens Vollmer hard nodig. "Big data verarmt de middenklasse, en leidt tot een asymmetrische concentratie van rijkdom, data en informatie." Dit gebeurt buiten het toezicht van Nederlandse en Europese jurisdictie, en ook buiten het zicht van het publiek. "Dit onderwerp is te belangrijk om geloofwaardigheid te verliezen." Iets wat wel gebeurd is door Facebook als sponsor, besluit Vollmer.

Reacties (5)
27-10-2015, 18:33 door Anoniem
Dit is inderdaad witwasserij van Facebook. Belabberd dat je zo'n soort bedrijf als sponsor accepteert.
27-10-2015, 20:55 door Anoniem
Ik ben het helemaal eens met Vollmer. Juist het om globale schaal verzamelen van privacy gegevens zou bedrijven die dit doen moeten uitsluiten van sponsoring van een dergelijk event.
28-10-2015, 08:32 door Anoniem
Lol, lekker geloofwaardig indien je zo'n week laat sponsoren door bedrijven welke dag in, dag uit de privacy juist schenden, en welke privacy gevoelige informatie zien als interessante handelswaar.....
28-10-2015, 09:39 door Anoniem
Bekend verschijnsel, zoiets als Saoedi Arabie als voorzitter van de VN mensenrechtenraad en Al Gore met een (prive) jaarverbuik van 220000 KWh als voorman tegen global warming.
28-10-2015, 21:40 door Anoniem
Net zoals McDonald's en Coca-Cola hun naam willen zuiveren op de Olymische Spelen. Zeer respectloos!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.