image

Onderzoeker vermoedt laptopsabotage in Duits hotel

donderdag 29 oktober 2015, 10:12 door Redactie, 21 reacties

De Duitse beveiligingsonderzoeker Stefan Esser vermoedt dat hij in een hotel in Frankfurt het slachtoffer van sabotage is geworden, waarbij iemand mogelijk heeft geprobeerd zijn laptopschijf te kopiëren of manipuleren. Dat maakte Esser deze week via Twitter bekend.

"Dat verschrikkelijke moment als je je laptop in een hotelkamer achterlaat en terugkomt en de laptop dan vervolgens beweert dat het geheugen defect is", aldus de Duitse onderzoeker. Volgens hem probeerde iemand zijn computer te backdooren, maar deed dit niet al te professioneel, waardoor er duidelijk braaksporen achterbleven. Via zijn Twitteraccount publiceerde Esser verschillende foto's, onder andere van een harde schijf die mogelijk uit de laptop is gehaald.

Op een andere foto laat Esser een foto van de deurkruk zien die beschadigd is. Essert stelt dat de schade aan zijn MacBook niet door de schoonmaakster kan zijn veroorzaakt. "De laptop was slechts twee uur tijdens het diner alleen, lang nadat de kamer was schoongemaakt". De 'aangevallen' laptop draaide Mac OS X El Capitan met volledige schijfversleuteling via FileVault. Daarbij had Esser voor de schijfversleuteling een ander wachtwoord dan zijn accountwachtwoord ingesteld. De onderzoeker is onder andere bekend vanwege het zoeken naar kwetsbaarheden in iOS en PHP.

Image

Reacties (21)
29-10-2015, 10:48 door Anoniem
Begrijp niet dat hij z'n laptop onbeheerd op zijn hotelkamer laat staan. Er staat niet voor niks, doe je waardevolle spullen in een kluisje of neem ze mee.
29-10-2015, 10:55 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 29-10-2015, 11:17
[Verwijderd]
29-10-2015, 11:09 door Anoniem
Het gebroken slot vind ik geen sterke aanwijzing aangezien het in hotels altijd om elektronische sloten gaat (de uitzonderingen daar gelaten) die je met je eigen pasje kan openen

? Het gebroken slot duidt er toch op dat de dader dus geen pasje had ?
29-10-2015, 11:09 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 29-10-2015, 11:10
[Verwijderd]
29-10-2015, 11:11 door PietdeVries - Bijgewerkt: 29-10-2015, 11:15
Een laptop harde schijf is toch zonder kast open te maken te verwijderen? Da's vaak niet meer dan 1 schroefje, hooguit 2. Verloopnippeltje mee en je hangt 'm zo aan je eigen laptop, image maken en terugstoppen.

Zouden ze zijn RAM hebben willen uitlezen om te zien of er nog encryptie-keys in zaten?

Edit: never mind - bij Macbooks gaat het verwijderen van de disc vast minder makkelijk dan bij gewone laptops. Dat verklaart de extra schade...
29-10-2015, 11:16 door Anoniem
Of iemand heeft de laptop op de grond gegooid (wie dat dan ook moge zijn).
29-10-2015, 11:29 door Anoniem
Hoog aandachts gehalte.

Als je niet met je Mactop wilt gaan zeulen tijdens een diner haal dan thuis je HDD/SSD eruit en boot/werk vanaf een encrypted USB stick, die kan je altijd bij je houden.
29-10-2015, 11:39 door Anoniem
Door MAC-user:
Door Anoniem: Begrijp niet dat hij z'n laptop onbeheerd op zijn hotelkamer laat staan. Er staat niet voor niks, doe je waardevolle spullen in een kluisje of neem ze mee.
Kluizen zijn niets waard. Zelf had ik eens mijn spullen in de kluis (in mijn hotelkamer) opgeborgen en afgesloten, en een paar uur later bij binnenkomst in mijn kamer bleek de kluis open te staan. Weliswaar waren mijn spullen nog aanwezig, maar mijn vraag is wie de 'masterkey' van die dingen in bezit heeft?

Of je hebt de instructies niet goed gevolgd of de kluis was defect. De schoonmaak heeft de kluis open gezet omdat dit de richtlijn is bij lege kluizen (dan ziet de klant dat het ding gebruikt kan worden) en heeft 'm open laten staan om jou te waarschuwen dat je iets verkeerd hebt gedaan bij het afsluiten.

Occams scheermes https://nl.wikipedia.org/wiki/Ockhams_scheermes, ook goed bruikbaar bij dit soort mysteries.
29-10-2015, 11:49 door Anoniem
Door MAC-user:[/i]
Door Anoniem: Begrijp niet dat hij z'n laptop onbeheerd op zijn hotelkamer laat staan. Er staat niet voor niks, doe je waardevolle spullen in een kluisje of neem ze mee.
Kluizen zijn niets waard. Zelf had ik eens mijn spullen in de kluis (in mijn hotelkamer) opgeborgen en afgesloten, en een paar uur later bij binnenkomst in mijn kamer bleek de kluis open te staan. Weliswaar waren mijn spullen nog aanwezig, maar mijn vraag is wie de 'masterkey' van die dingen in bezit heeft?

Diverse hotelmedewerkers, minimaal .
Het zal een magische usb stick of single-wire button zijn - die hopelijk tenminste voor dat hotel specifiek is.

Want _natuurlijk_ zijn met grote regelmaat mensen de pincode vergeten terwijl hun paspoort nog in de kluis ligt en de taxi naar het vliegtuig al staat te wachten.

Ik denk dat in jouw geval ook zo iets speelde, maar iemand zich vergiste in het kamernummer - en dat de magische key een pincode reset doet .
Dan doen ze de kluis open, "oeps, verkeerde kamer" . Maar ze kunnen 'm niet meer dicht doen, want dan sta jij voor een kluis waarop je pincode niet meer werkt . Dus hebben ze de kluis maar open gelaten.
29-10-2015, 12:04 door Anoniem
Door MAC-user:
Door Anoniem: Begrijp niet dat hij z'n laptop onbeheerd op zijn hotelkamer laat staan. Er staat niet voor niks, doe je waardevolle spullen in een kluisje of neem ze mee.
Kluizen zijn niets waard. Zelf had ik eens mijn spullen in de kluis (in mijn hotelkamer) opgeborgen en afgesloten, en een paar uur later bij binnenkomst in mijn kamer bleek de kluis open te staan. Weliswaar waren mijn spullen nog aanwezig, maar mijn vraag is wie de 'masterkey' van die dingen in bezit heeft?
Kluisjes zijn inderdaad weinig waard. Recent gehad dat mijn spullen er in zaten en hij niet meer open ging. Stuurde de receptie de klusjesman die aan de onderkant een apparaatje via USB inplugde. Had m in een minuut open door zo 4 cijferige codes te genereren. Batterijen van kluisje bleken leeg, maar iedereen met zo'n code generator heeft een kluisje dus zo open.
29-10-2015, 12:24 door Anoniem
Tja Hotelkamers daar heben te veel mensen een sleutel voor,
Ik verwissel altijd de cilinder(s) voor een eigen meegebracht model.

Voor laptops te beveiligen naast encrypty op de laptop zou ik nagellak en transfers/stickers gebruiken om de schroeven te verbergen.
29-10-2015, 12:36 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
29-10-2015, 12:56 door Anoniem
Door MAC-user:
Door Anoniem: Begrijp niet dat hij z'n laptop onbeheerd op zijn hotelkamer laat staan. Er staat niet voor niks, doe je waardevolle spullen in een kluisje of neem ze mee.
Kluizen zijn niets waard. Zelf had ik eens mijn spullen in de kluis (in mijn hotelkamer) opgeborgen en afgesloten, en een paar uur later bij binnenkomst in mijn kamer bleek de kluis open te staan. Weliswaar waren mijn spullen nog aanwezig, maar mijn vraag is wie de 'masterkey' van die dingen in bezit heeft?

Heb je gelijk in hoor. Het is wel echter zo dat als jij je spullen onbeheerd achter laat dan is het hotel niet verantwoordelijk. Als je ze in een kluisje doet is het hotel, voor zo ver ik het weet, wel aanpsprakelijk.
29-10-2015, 13:05 door Anoniem
Door Anoniem: Hoog aandachts gehalte.

Als je niet met je Mactop wilt gaan zeulen tijdens een diner haal dan thuis je HDD/SSD eruit en boot/werk vanaf een encrypted USB stick, die kan je altijd bij je houden.

Moet het wel makkelijk gaan. De nieuwste macbook booten niet meer zo makkelijk van TAILS af namelijk ondanks rEFInd.
29-10-2015, 13:41 door Anoniem
Door Anoniem:


Moet het wel makkelijk gaan. De nieuwste macbook booten niet meer zo makkelijk van TAILS af namelijk ondanks rEFInd.

Je kan probleemloos OS-X vanaf USB stick draaien, je maakt thuis een 1:1 kopie (b.v. met Superduper) van je SSD/HDD op je USB stick en wist je HDD/SSD of haalt deze eruit. Je hoeft dus geen alternatief OS op je MAC te draaien maar dat kan natuurlijk wel.

Eenmaal weer thuis zet je de disk er weer in en sync't je data van USB naar HDD/SSD.
29-10-2015, 13:52 door Anoniem
Nog een aantal tips buiten de USB stick oplossing:

Sterke disk encryptie en wachtwoorden.
Verzegel je computer, dat kan o.a. met wat nagellak op je schroefjes maar ook met echte zegel stickers.
Verzegel desnoods je USB poorten zodat er niks op aan gesloten kan worden, wanneer mogelijk uitschakelen in de BIOS.
Zet eventueel belangrijke data niet lokaal op je computer maar b.v. encrypted in een PRIVATE cloud.
Zet je computer altijd UIT en niet in standby om 'RAM' uitlezen te voorkomen.

Op deze manier kan er weinig gebeuren als onverlaten toch fysieke toegang tot je computer kunnen krijgen.
29-10-2015, 14:03 door Anoniem
Door PietdeVries: Een laptop harde schijf is toch zonder kast open te maken te verwijderen? Da's vaak niet meer dan 1 schroefje, hooguit 2. Verloopnippeltje mee en je hangt 'm zo aan je eigen laptop, image maken en terugstoppen.

Zouden ze zijn RAM hebben willen uitlezen om te zien of er nog encryptie-keys in zaten?

Edit: never mind - bij Macbooks gaat het verwijderen van de disc vast minder makkelijk dan bij gewone laptops. Dat verklaart de extra schade...

Je valt niet voor Apple producten, dat is me al eerder opgevallen.
Geeft niets maar waarom roer je je dan in Apple topics?
Want als je er nou overduidelijk de ballen verstand van hebt, dus overduidelijk volkomen geen kennis hebt van Macbooks, waarom dan toch dit nutteloze gezw**?
Hou je dan bij de onderwerpen waar je wel kennis van hebt en 'fan' van bent.



Wat betreft de 'Steffie' Macbook

Het ziet ernaar uit dat het een 13 inch Unibody Macbook pro uit 2009-2012 betrof waarbij de dief kennelijk inderdaad grote haast had en er bij het weer vastzetten van de achterkant (= 10 schroefjes) de harddisk er niet goed had ingelegd. Op dat hoekpunt in de Mac moet je de disk er namelijk netjes inhaken alvorens de andere zijde te laten zakken en vast te zetten.
Dat laatste zie je meteen als je het fout doet en je bent een enorme lijp als je vervolgens de achterkant er toch overheen probeert vast te zetten.
Het even opnieuw loshalen van wat schroefjes kost echt niet veel tijd.

Ram
Wat betreft de ram, het loshalen van de ram was niet nodig om bijvoorbeeld bij de harddisk te komen in dit geval, maar vermoedelijk heeft de inbreken eerst even gekozen voor een andere methode, namelijk om te kijken of er via een andere boot methode bij de bestanden viel te komen.
Dat lukte waarschijnlijk niet omdat 'Steffie' de boel vast had beveiligd met een firmware lock waardoor de aanvaller mogelijk heeft gedacht dat met wat gerommel met het ram de boel unlocked zou raken.
Kennelijk lukte de alternatieve boot methode dus niet en heeft hij toen besloten de harddisk eruit te halen (om snel een image te maken? Kost toch ook even tijd hoor voor 250/320GB.)
Via een dergelijke (trial and error) aanpak begin je dan inderdaad redelijk door je tijd heen te raken als je krap twee uur beschikbaar hebt om met een laptop te gaan lopen kloten.

Nieuwere Mac
Had publici 'Steffie' nou een nieuwere Mac gehad, die hij gezien de prijzen van zijn workshops makkelijk kan betalen, namelijk een Retina Mac van eind/na 2012, dan had hij ram gehad dat is vastgesoldeerd (dus niet los te halen) en een interne Mac structuur die alweer wat meer tijd en nette concentratie vraagt om bij de (inmiddels SSD) te komen, dat openhalen etc. in een dergelijk kort tijdsbestek mogelijk te krap wordt en dan eigenlijk geen zin meer heeft.
'Leen' dan gewoon de hele laptop en lever hem desgewenst later weer in bij de gevonden voorwerpen ;)

Firmware en Root
Wat aan andere mogelijkheden nog overblijft is bijvoorbeeld een poging de firmware van de Mac zelf te compromitteren of andere resistente infecties aan te brengen in de root directory van OS X.
Dat dat kan weet 'Steffie' maar al te goed omdat hijzelf maanden geleden zonder Apple te contacten met de nodige publiciteit zelf een lek op straat gooide dat een ander nota bene had gevonden. Weliswaar deed hij dat onder vermelding van een gratis (dat wel) beschikbaar gestelde eigen geschreven tijdelijke fix met daarbij een wel erg opgedrongen promo voor eigen security workshops in de aanbieding ('nog plaatsen vrij'.)
'Steffie' houdt dus wel van publiciteit, dit persmomentje kan ik wèl begrijpen.

'Opgelost'
Maar goed, voor de nieuwere Mac's is, bij mijn weten het firmware probleem inmiddels verholpen en dichtgetimmerd en zijn er alsmede onder El Capitan direct wijzigingen onder de root motorkap aangebracht door de introductie van extra bescherming onder OS X met System Integrity Protection.
Heb je een oudere Mac (hier het geval) en een ouder OS X (niet het geval bij 'Steffie' maar dat wist de aanvaller misschien niet), dan had wellicht eerst kunnen worden volstaan met een soort Evil Maid Attack via de Thunderbolt / Firewire (of usb) poort om een firmware aanpassing te bewerkstelligen en zo resistente spyware te installeren.
Of, dat kan ook, op meer klassieke wijze de Mac anders te booten en malware te installeren (mits de disk dan niet encrypted zou zijn en er geen firmware lock op zou staan).

High(er) Profile Target
Welke malware of spyware dat dan zou zijn geweest is moeilijk te zeggen. Bij dergelijke high profile targeted attacks wordt speciaal geschreven malware in gezet die te kostbaar is om breed in te zetten en waardoor het daarmee goed mogelijk is dat betreffende malware ook nog niet bekend is.
Je zou in een dergelijk geval dan in ieder geval een zorgvuldiger aanpak verwachten, deze moeite van Bulldozer Kraak & Co is immers volkomen voor niets geweest en heeft tevens ervoor gezorgd dat 'Steffie' vanaf nu weet dat hij een target is.

Zo kijk ik aan tegen deze story, maar misschien zie ik nog wel wat over het hoofd en heb ik het ook mis, de referentie van een Macbook deelplaatje blijft wat karig.


O,ja, een lakje verf (nagellak?) over de schroefjes kan natuurlijk altijd, dan zie je of de schroefjes los zijn geweest en ik meen mij te herinneren dat er zelfs wel commerciële oplossingen voorhanden zijn om je poorten af te schermen.
Disk encryptie en gebruik van een firmware password zijn in ieder geval goede methoden om de boel tegen te houden en te vertragen.
En dat ding altijd bij je houden natuurlijk, laat voor geïnteresseerden om te spelen dan maar een Honypot Mac Dummie achter op de hotelkamer . ;)
29-10-2015, 16:24 door Anoniem
Door Anoniem: Tja Hotelkamers daar heben te veel mensen een sleutel voor,
Ik verwissel altijd de cilinder(s) voor een eigen meegebracht model.

Voor laptops te beveiligen naast encrypty op de laptop zou ik nagellak en transfers/stickers gebruiken om de schroeven te verbergen.

Ik snap iets niet ...
"Ik verwissel altijd de cilinder(s) " klinkt als iemand met veel ervaring enzo .
Terwijl ik in de hotels waar ik kom in JAREN al geen cilinder meer gezien heb, maar alleen die magneetstrip kaarten.

Kom je dan in zulke andere hotels/landen dan ik, of praat je alleen maar vanachter je computer over dingen je verzint maar in de praktijk gewoon zo niet werken ?

In de hotels waar ik kom maken ze trouwens ook de kamer dagelijks schoon, en dat vind ik wel handig. (betaal er ook voor, tenslotte).
Dan komt er vast een hoop heisa als ze de deur niet open krijgen. De slotenmaker is waarschijnlijk net weg als je weer op je kamer komt .
29-10-2015, 17:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door MAC-user:
Door Anoniem: Begrijp niet dat hij z'n laptop onbeheerd op zijn hotelkamer laat staan. Er staat niet voor niks, doe je waardevolle spullen in een kluisje of neem ze mee.
Kluizen zijn niets waard. Zelf had ik eens mijn spullen in de kluis (in mijn hotelkamer) opgeborgen en afgesloten, en een paar uur later bij binnenkomst in mijn kamer bleek de kluis open te staan. Weliswaar waren mijn spullen nog aanwezig, maar mijn vraag is wie de 'masterkey' van die dingen in bezit heeft?

Heb je gelijk in hoor. Het is wel echter zo dat als jij je spullen onbeheerd achter laat dan is het hotel niet verantwoordelijk. Als je ze in een kluisje doet is het hotel, voor zo ver ik het weet, wel aanpsprakelijk.

Ik betwijfel of dat zo werkt, als het over echt geld gaat.
Misschien als je gebruik maakt van de hotelkluis (en een hotel medewerker dus expliciet iets in bewaring neemt ).

Maar als je bij de balie staat te claimen dat je echt waar ik zweer het een dure laptop (of je juwelen) in het pincode kamer kluisje gelegd had, dat ze nu weg zijn en dat het hotel dus maar moet betalen ?
Ik meen me herinneren dat er in of op zo'n kluisje wel iets staat van 'wij zijn niet aansprakelijk ' .
29-10-2015, 20:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Het gebroken slot vind ik geen sterke aanwijzing aangezien het in hotels altijd om elektronische sloten gaat (de uitzonderingen daar gelaten) die je met je eigen pasje kan openen

? Het gebroken slot duidt er toch op dat de dader dus geen pasje had ?
Ach een aanval op de laptop "lijkt" hem ook "aannemelijk".
Volgende keer huren we de mac-user in als deskundige.
Mmmm....
02-11-2015, 11:27 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.