image

Kapper betaalt 1.000 euro na ransomware-infectie

vrijdag 30 oktober 2015, 12:05 door Redactie, 7 reacties
Laatst bijgewerkt: 30-10-2015, 12:36

Een Schotse kapper is het slachtoffer van ransomware geworden, waarbij een database met klantgegevens werd versleuteld. Ondanks het betalen van 1.000 euro aan losgeld bleek een groot deel van de bestanden te zijn beschadigd, waardoor de kapper contactgegevens van klanten en andere informatie is verloren.

Hoe de aanval precies plaatsvond laat kapsalon Ellen Conlin Hair & Beauty in Glasgow niet weten. Volgens de Evening Times zouden de aanvallers niet alleen de bedrijfsdatabase hebben versleuteld, maar ook belangrijk informatie hebben verwijderd. Hoe de aanval precies plaatsvond is onduidelijk. Wel zou de aanval de kapsalon mogelijk duizenden euro's vanwege misgelopen afspraken kunnen kosten. Het aangevallen systemen bevatte afspraken, salarisgegevens, klantengeschiedenis, aandeleninformatie en marketinggegevens.

De kapsalon overweegt nu de ontwikkelaar en leverancier van de software aan te klagen. "Ik betaal ze om mijn informatie veilig op te slaan", aldus de eigenaar van de kapsalon dat zo'n 3.000 klanten heeft. Hij gaf de leverancier de opdracht om het losgeld te betalen. Dat was eerst 350 dollar, maar werd naar 1.000 euro verhoogd. Uiteindelijk stuurden de aanvallers een decryptiesleutel, maar die bleek niet goed te werken. Een groot deel van de informatie was beschadigd. Daardoor is het bedrijf meer dan een jaar aan belangrijke gegevens verloren.

Reacties (7)
30-10-2015, 12:14 door DanielG
Het kapsalon overweegt nu de ontwikkelaar en leverancier van de software aan te klagen. "Ik betaal ze om mijn informatie veilig op te slaan", aldus de eigenaar

Dan kan hij ook meteen de maker van zijn OS aanklagen, zijn e-mail provider waar de virus hoogstwaarschijnlijk op is binnengekomen, de maker van het softwarepakket waar de virus wellicht een exploit in heeft gebruikt, etc.
30-10-2015, 12:16 door Anoniem
het kapsalon
en
Een aangevallen systemen bevatte
doen mij denken aan Google-trans late. Daarnaast: backuppen loont !!!
30-10-2015, 12:30 door Flashback956
Door DanielG:
Het kapsalon overweegt nu de ontwikkelaar en leverancier van de software aan te klagen. "Ik betaal ze om mijn informatie veilig op te slaan", aldus de eigenaar

Dan kan hij ook meteen de maker van zijn OS aanklagen, zijn e-mail provider waar de virus hoogstwaarschijnlijk op is binnengekomen, de maker van het softwarepakket waar de virus wellicht een exploit in heeft gebruikt, etc.

Kapper kan beter zichzelf aanklagen. <:o)
30-10-2015, 13:46 door Anoniem
De kapsalon overweegt nu de ontwikkelaar en leverancier van de software aan te klagen.

Tja, het is niet de ontwikkelaar of de leverancier die hier een fout heeft gemaakt. Eerder de kapper zelf. Ook heeft hij kennelijk geen voorzorgsmaatregelen genomen (zoals het maken van backups), waarmee hij zelf deze problemen had kunnen oplossen. Een aanklacht lijkt mij volstrekt kansloos.
30-10-2015, 14:36 door Anoniem
Ojee

Als deze meneer dan maar niet op een iOT slimme schaar gaat overstappen.
Want als de knipschaar eenmaal gelocked is....
...blijven alleen de kletspraatjes nog over.
30-10-2015, 21:16 door Anoniem
Dan zet-ie toch een backupje terug? Hoe moeilijk kan het zijn...
31-10-2015, 00:27 door Anoniem
als je als ondernemer zo afhankelijk bent van betrouwbare en beschikbare informatie dan mag je zelf ook wel beter uitkijken.....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.