Om er voor te zorgen dat Nederlandse kinderen verantwoord en veilig online kunnen is het belangrijk dat zij op school een internetdiploma halen, zo adviseert de Cyber Security Raad (CSR) in het vandaag verschenen rapport: 'advies over cybersecurity in onderwijs en bedrijfsleven' (pdf).
Volgens de CSR is het van groot belang dat Nederland in onderwijs en bedrijfsleven meer aandacht geeft aan het thema cybersecurity. "De digitale toekomst van Nederland is in het geding en dat kan gevolgen hebben voor onze positie als een van de meest concurrerende economieën in de wereld", zo laat het weten (pdf). Dat de digitale toekomst van Nederland in het geding is, heeft onder andere te maken met een tekort aan cybersecurity-professionals en een gebrek aan aandacht voor cybersecurity in het basis- en voortgezet onderwijs.
Eerder liet onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatie Centrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie al zien dat erop dit moment al een kwalitatief tekort is aan goede cybersecurity-professionals en dat er een kwantitatief tekort dreigt. Ook sluiten de arbeidsmarkt en de opleidingswereld onvoldoende op elkaar aan, waardoor de kwaliteit van cybersecurity-professionals onder druk blijft staan.
Volgens de CSR is daarbij cybersecurity een onderbelicht aspect in het Nederlandse onderwijs. "Er is onvoldoende aandacht voor algemene cybersecurity-kennis en -kunde bij jongeren en competenties die hen in staat stellen actief en bewust veilig deel te nemen aan de digitale samenleving. Deze nalatigheid kan Nederland zich niet veroorloven." Om ervoor te zorgen dat jongeren toch veilig online kunnen adviseert de CSR een internetdiploma dat op school gehaald kan worden.
Hiervoor zullen leraren moeten worden bijgeschoold en gecoacht door experts uit het bedrijfsleven. Onderwijs en bedrijfsleven moeten daarvoor meer dan nu het geval is de handen ineenslaan, aldus de Raad. Het advies moet er uiteindelijk voor zorgen dat Nederland over voldoende en juist gekwalificeerde cybersecurity-professionals beschikt en dat Nederlandse jongeren goed voorbereid worden op hun digitale toekomst. Daarbij moet niet alleen naar de allerjongste scholieren worden gekeken, maar de gehele keten van basis- tot beroepsonderwijs.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.