Nederlandse internetgebruikers hebben nu al maanden met zogenaamde winacties van Ikea, Albert-Heijn, Kruidvat, NS en andere bedrijven te maken, die mensen proberen op te lichten, zo waarschuwen verschillende organisaties. Al in juli waarschuwde Ikea voor de malafide winacties, waarbij wordt geprobeerd om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen.
Ook Albert-Heijn waarschuwde dezelfde maand voor de winacties en het Kruidvat volgde in september. De zogenaamde winacties blijven nog altijd voor overlast zorgen, zo melden de Fraudehelpdesk en Consumentenbond. "Consumenten die hun gegevens invullen, lopen een aantal risico's: vastzitten aan een abonnement, slachtoffer worden van phishing of aan het lijntje gehouden worden bij een duur 0909-nummer", aldus de Consumentenbond.
De organisatie vreest dat het einde nog niet in zicht is. "Als een bedrijf stappen onderneemt tegen prijsvragen die zogenaamd van hen afkomstig zijn, gaat dit soort misleiding weer verder met de naam van een ander bedrijf." Consumenten krijgen daarom het advies om nooit te reageren op bedrijven die zomaar iets weggeven. De misleidende prijsvragen kunnen consumenten flink op kosten jagen. De 'NS-dagkaartactie' lokte de aangeschrevenen naar een prijsvraagabonnement van 12 euro per week en de Ikea-prijsvraag stuurde deelnemers naar een 0909-nummer waar ze 200 vragen moesten beantwoorden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.