De Omniture-tracker die op de website van ABN Amro actief is, is nodig voor bepaalde functionaliteiten van internetbankieren, zoals rekeningafschriften, zo heeft de bank laten weten. De aanwezigheid van de Omniture-tracker is een onderwerp dat al jaren bij klanten speelt.
Het is vooral een probleem voor gebruikers van de populaire Ghostery-browseruitbreiding. Ghostery blokkeert standaard de Omniture-tracker, waardoor ABN Amro-klanten niet op internetbankieren kunnen inloggen. "Voor bepaalde functionaliteiten binnen het Internet Bankieren heb je dit nodig. Het meeste kan zonder", zo laat de bank op Twitter aan een klant weten. De klant vroeg de bank of hij ook zonder de tracker kon internetbankieren. Volgens ABN Amro is Omniture voor bijvoorbeeld rekeningafschriften nodig. Daarnaast is de data die de tracker verzamelt "voor ons van groot belang", aldus de bank.
Die liet in 2013 nog weten dat het internetbankieren zonder trackingcookies ging aanbieden. Vorig jaar zou het voor klanten mogelijk moeten zijn om bepaalde cookies, verbonden met Omniture, social media platformen en Google locator, als groep te weigeren. Voor klanten is het echter nog steeds niet mogelijk om Omniture te blokkeren. We hebben ABN Amro dan ook om een reactie gevraagd.
ABN Amro laat in een reactie tegenover Security.NL weten dat de bank Omniture (nu Adobe Analytics) op haar website gebruikt om data op te halen die helpen de website te optimaliseren. Daarbij hebben gebruikers van de website de keuze om hun bezoek niet door Adobe Analytics te laten meten. "Er zijn verschillende programma's waarmee Adobe Analytics kan worden geblokkeerd. Als klanten onze website en Internet Bankieren willen gebruiken maar tevens Adobe Analytics wil blokkeren, is het advies dat zij daarvoor een programma in te zetten dat niet actief ingrijpt in de code van onze website", aldus een woordvoerster.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.