image

ACM adviseert consument over betaalwijze bij online shoppen

woensdag 11 november 2015, 09:41 door Redactie, 2 reacties

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is vandaag een campagne gestart waarin het consumenten adviseert over de betaalwijze bij online shoppen. Zo moet worden voorkomen dat mensen hun geld kwijt zijn als het product niet wordt geleverd of bij andere problemen.

Het gaat dan vooral hoge aankoopbedragen bij een onbekende webwinkel. In dit geval is het volgens de ACM belangrijk dat de consument de manier waarop hij betaalt bewust kiest. Door bijvoorbeeld achteraf of verzekerd te betalen, is hij zijn geld niet kwijt als er iets mis gaat. Ook bij sommige betaalwijzen waarbij de consument vooraf betaalt, kan hij zijn geld terugkrijgen als de webwinkel niet levert.

De ACM geeft drie tips om bewust te kiezen hoe er tijdens het online winkelen wordt betaald. Zo moet eerst de betrouwbaarheid van de webwinkel worden gecontroleerd. Vervolgens moet er worden gekeken welke betaalmogelijkheden de webwinkel biedt en als laatste moet de consument controleren of hij zelf wel van voldoende betaalmogelijkheden gebruik kan maken. Voor het controleren van de betrouwbaarheid van webshops is er de Online ShopScan.

Het afgelopen jaar heeft de ACM tegen verschillende webwinkels opgetreden die niet leverden. Zo werd er voor één webwinkel een publieke waarschuwing afgegeven. Daarnaast hebben enkele webwinkels hun activiteiten beëindigd en hebben andere webwinkels hun werkwijze en de informatie op hun website aangepast waardoor zij nu geen klachten meer veroorzaken.

Reacties (2)
11-11-2015, 10:43 door Anoniem
Daarnaast hebben enkele webwinkels hun activiteiten beëindigd ...
... en zijn onder een andere naam opnieuw begonnen.

Peter
11-11-2015, 15:55 door Anoniem
Goed advies geven is dus geen iDeal gebruiken, maar Paypal. Die houdt het geld lang vast waardoor je je geld indien niet geleverd kan terug claimen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.