Telefoonscammers die mensen thuis bellen en stellen dat er problemen zijn met de computer doen zich niet alleen meer voor als medewerkers van Microsoft, ook doen ze zich voor als medewerker van internetproviders en vertellen dat er problemen met de internetverbinding zijn.
Het gaat dan bijvoorbeeld om een trage internetverbinding die sneller kan worden gemaakt. Hiervoor moeten slachtoffers een programma downloaden waarmee de telefoonscammer de controle over de computer kan overnemen. Vervolgens wordt er geld van bankrekeningen gestolen. Dat meldt Financial Fraud Action UK. Volgens de organisatie is er een toename van het aantal gemelde incidenten over deze scam.
Tijdens het telefoongesprek krijgen slachtoffers te horen dat ze recht op een vergoeding hebben. De scammer vraagt vervolgens of het slachtoffer op zijn bankrekening wil inloggen. De scammer heeft echter nog steeds toegang tot de computer en laat een nagemaakt rekeningscherm zien waardoor het lijkt alsof het geld is overgemaakt. Vervolgens wordt er in de achtergrond geld van de rekening overgemaakt.
Daarbij vragen de scammers om een transactiecode, die nodig zou zijn om de vergoeding te verwerken. In werkelijkheid wordt deze code gebruikt om geld van de rekening te stelen. Voor zover bekend doet deze scam zich alleen in Groot-Brittannië voor. De scam met de zogenaamde Microsoftmedewerkers begon eerst ook in Engelssprekende landen, maar breidde zich later uit naar andere landen, waaronder Nederland.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.