Nederlanders vinden het commercieel gebruik van betaaldata door banken onacceptabel, zo blijkt uit onderzoek dat het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) onder ruim 1200 Nederlanders liet uitvoeren (pdf). De meerderheid vindt het gebruik van betaalgegevens voor commerciële doeleinden, wanneer een bank of een derde partij aanbiedingen doet op basis van een analyse van betaalgegevens, niet acceptabel.
Vooral het ontbreken van toestemming voor het gebruik van de betaalgegevens weegt zwaar, alsmede de privacyschending die daarvan het gevolg is. Als voorbeeld werd deelnemers aan het onderzoek gevraagd wat ze ervan vinden als ze op Schiphol geld pinnen en vervolgens een vraag van de bank krijgen of ze een reisverzekering willen afsluiten.
89% van de Nederlanders vindt het gebruik van betaalgegevens in deze situatie niet acceptabel. Het grootste bezwaar van deze Nederlanders is dat zij vinden dat ze de bank geen toestemming hebben gegeven voor het gebruik van betaalgegevens in deze situatie (55%). Ook wordt aangegeven dat men niet in aanbiedingen is geïnteresseerd (45%) en dat de bank hiermee de privacy schendt (41%).
22% noemt als bezwaar dat zij hier niet over zijn geïnformeerd door hun bank. Verder geeft 9% aan het gevoel te hebben de controle te verliezen als de bank de betaalgegevens in deze situatie zou gebruiken en vindt 6% dat de bank hen op deze wijze kan discrimineren. 5% noemt andere redenen. Het gebruik van betaalgegevens voor algemene, niet-commerciële doelen, zoals het nakomen van (wettelijke) verplichtingen, beveiliging en fraudebestrijding (80%), het verbeteren van de service (68%) of het ontdekken van trends (47%) is voor een groot deel van de ondervraagde Nederlanders geen probleem.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.