image

Fraude met internetbankieren in België via sms-berichten

vrijdag 27 november 2015, 11:37 door Redactie, 1 reacties

Belgische consumenten zijn door Febelfin, de koepelorganisatie van Belgische banken, gewaarschuwd voor nieuwe technieken die worden gebruikt om te frauderen met internetbankieren. Maakten criminelen vooral gebruik van e-mail om consumenten te bereiken, sinds kort worden ook sms-berichten ingezet.

In beide gevallen is het doel hetzelfde: slachtoffers naar een phishingsite leiden om hun persoonlijke informatie en inloggegevens voor internetbankieren te ontfutselen. Fraudeurs proberen ook steeds vaker rechtstreeks de bankpas en bijhorende pincode van de consument te bemachtigen. Zo wordt deze laatste bijvoorbeeld via e-mail of sms gevraagd om zijn bankpas te vervangen.

De bankpas moet naar een bepaald adres worden gestuurd en de pincode moet op een phishingsite worden ingevuld. Met zowel de bankpas als de bijhorende pincode kunnen criminelen vervolgens geld van de rekening stelen. Tevens is er een ontwikkeling gaande waarbij criminelen zich niet alleen meer op consumenten richten, maar ook bedrijven aanvallen. Hiervoor wordt malware ingezet, aldus Febelfin.

Slachtoffers

Ondanks de nieuwe technieken en ontwikkelingen daalde in het derde kwartaal het aantal Belgische slachtoffers van fraude met internetbankieren. Er werden in totaal 43 slachtoffers geregistreerd, waarbij er bijna 93.000 euro werd gestolen. In het tweede kwartaal ging het nog om 57 slachtoffers, maar bedroeg het schadebedrag bijna 539.000 euro. De daling is volgens Febelfin te danken aan de inzet van banken, consumenten en politie. Zo vonden er enkele "significante arrestaties" plaats. Toch blijft waakzaamheid geboden, stelt Febelfin-topman Michel Vermaerke.

Image

Reacties (1)
28-11-2015, 08:50 door Anoniem
Goedemorgen 1999
Smishing. Look it up, it's a thing............
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.