KPN, Vodafone, Translink en de openbaar vervoerbedrijven zijn een proef gestart waarbij OV-reizigers via hun smartphone kunnen in- en uitchecken. Smart-OV, zoals het initiatief wordt genoemd, is een nieuwe manier van betalen in het OV met de smartphone, zo hebben Translink en KPN bekendgemaakt.
Om deze betaalwijze in de toekomst te realiseren zijn de verschillende partijen met een proef van drie maanden gestart. Het hoofddoel van de proef is om te bepalen in hoeverre de techniek in de praktijk werkt. Tijdens de proef checken reizigers in en uit met hun smartphone en wordt er op saldo gereisd. Via de Smart-OV app kan de reiziger vervolgens kijken of hij is in- of uitgecheckt en wat de reis hem heeft gekost.
Reizigers die aan de proef meedoen ontvangen een nieuwe simkaart waar de OV-chipkaart op wordt geladen. De nieuwe NFC-simkaart biedt mobiele abonnees de mogelijkheid tientallen denkbare betaal-, toegangs- en identificatietoepassingen op de simkaart op te slaan. Volgens KPN zou voor wie dit wil deze sim-oplossing uiteindelijk alle (betaal)passen in de portemonnee kunnen vervangen.
KPN zal vanaf 1 januari alle nieuwe mobiele abonnees voorzien van een NFC-simkaart. Huidige KPN-klanten krijgen bij een reguliere simkaartvervanging of op aanvraag de NFC-simkaart geleverd. Aan de proef van Smart-OV kunnen maximaal 200 reizigers meedoen. Geinteresseerden kunnen zich via Smart-OV.nl aanmelden. Het is de bedoeling om de nieuwe reis- en betaalmethode in 2016 aan een breed publiek aan te bieden. Ook kunnen andere telecombedrijven dan aansluiten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.