image

Verzekering tegen cybercrime voor particulieren

dinsdag 1 december 2015, 09:46 door Redactie, 11 reacties

Ook consumenten kunnen zich voortaan tegen cybercrime verzekeren. Het gaat dan om zaken als aantasting van de e-reputatie, identiteitsdiefstal, betalingsfraude en geschillen met een e-handelaar. De verzekering heet Cyber Protect en wordt door AXA Assistance in België en Frankrijk aangeboden.

In Nederland zal verzekeringsmaatschappij VKG de dienst gaan aanbieden. De verzekering biedt in verschillende situaties rechtsbijstand en een vergoeding als de consument schade leidt bij identiteitsdiefstal en bij aantasting van zijn reputatie op het internet, maar ook als hij schade leidt bij webaankopen of bij frauduleus gebruik van zijn betaalmiddelen. De verzekering stelt wel verschillende voorwaarden. Zo moet erop het systeem actieve anti-virussoftware worden gebruikt en moet de gebruiker regelmatig updates installeren, zo laat de verzekeraar tegenover BNR weten. De kosten bedragen iets meer dan 8 euro per maand voor een enkel persoon en 12,50 euro per maand voor een gezin.

Reacties (11)
01-12-2015, 09:55 door Flashback956
Met een beetje geluk is dit een gat in de markt voor de verzekeringsmaatschappij.
01-12-2015, 10:13 door Anoniem
Alle banken vergoeden tot nu toe nog alles.
De verzekeraars spelen gewoon in op de angst bij de bevolking, want concreet gezien loopt de consument echt zo goed als geen enkel financieel risico online.
01-12-2015, 10:31 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 01-12-2015, 10:31
[Verwijderd]
01-12-2015, 10:46 door Anoniem
Veel van de narigheid die via het internet ontstaat heeft als oorzaak de gebruiker.
Onwetendheid/onkunde, onzorgvuldigheid, vertrouwen enz.
Ben bang dat de verzekering, net als de banken, regels opstellen waar de "gewone" gebruiker niet of nauwelijks aan kan voldoen om nog maar te zwijgen van de bewijslast en het bepalen van de schade.
Als de gebruiker wel aan de regels voldoet is de kans op narigheid zo klein dat het de vraag is of een verzekering wel zin heeft.

Natuurlijk: eerst de "kleine" lettertjes lezen en dan pas een eind oordeel, ben benieuwd.
01-12-2015, 11:06 door Anoniem
Door Anoniem: Alle banken vergoeden tot nu toe nog alles.
De verzekeraars spelen gewoon in op de angst bij de bevolking, want concreet gezien loopt de consument echt zo goed als geen enkel financieel risico online.

ben wel blij dat volgens JOU de banken ook reputatie schade en internet aankopen vergoeden als er iets mis gaat !
dat ga ik een proberen als ik weer eens iets van een shady marktplaats verkoper koop die niet levert (credit card gebruik uitgezonderd natuurlijk)
01-12-2015, 12:00 door Anoniem
In de kleine lettertjes komt zeer waarschijnlijk (eigenlijk kun je op rekenen) te staan dat er niets vergoed wordt indien blijkt dat de schade gevolg is van nalatig handelen (of bijv niet op tijd updaten van systeem en softeware). Dat is niet anders dan wat de banken doen!

Het enige waar het dan eventueel nog goed voor is, is voor die webshop die niet levert of zelfs blijkt niet te bestaan. Maar daar zullen ze ongetwijfeld een eigen risico voor hebben bedacht, zodat niet om ieder wissewasje een schadeclaim wordt ingediend. Of andere voorwaarden die het indienen van een claim onaantrekkelijk maken.

En... in elke polis staat dat de verzekering de stekker eruit mag trekken, dat gebeurt vooral bij 'veel schades'. Dat zal hier niet anders zijn.

Daarnaast dekt dit natuurlijk nooit die 'stommelingen' die zelf grote bedragen overmaken omdat een of andere Nigeriaan zo lief doet of een mooi groot bedrag uit een erfenis beloofd heeft.

Inderdaad eerst de voorwaarden zien, maar ik denk dat de meesten er niets aan hebben, zeker diegenen die een beetje alert zijn op het Internet.

Een verzekeringsmaatschappij zet zo'n polis echt niet op de markt om jou te helpen. Het gaat allemaal om eigen winst.
01-12-2015, 13:05 door Ron625
Het klinkt leuk, maar voor mijn systeem is er geen goed actief antivirus programma (Clamav wil ik niet goed vinden), maar updaten doe ik 3x per dag.
Gelukkig is mijn bank makkelijker, die begrijpen het ...........
01-12-2015, 15:49 door Anoniem
klinkt als een gevalletje hippe termen verzekering. Waarom moet je je extra verzekering tegen schade als gevolg van een cyber aanval? Volgens mij worden al deze dingen al gedekt.

In de VS hebben ze een keer een test gedaan. "Mensen konden een repatriëringsverzekering afsluiten voor $10 of een repatriëringsverzekering als gevolg van een terroristische aanslag voor $30" Het bleek dat de "repatriëringsverzekering als gevolg van een terroristische aanslag" beter verkocht dan de standaard verzekering die ongeacht de oorzaak (dus ook terroristische aanslag" van overlijden uit keerde. Conclusie mensen betalen graag voor angst. Er waren ook mensen die geen enkel risico nam en alle twee afsloten.
01-12-2015, 17:17 door Anoniem
Door Anoniem: Alle banken vergoeden tot nu toe nog alles.
De verzekeraars spelen gewoon in op de angst bij de bevolking, want concreet gezien loopt de consument echt zo goed als geen enkel financieel risico online.
En dat is dan ook precies de reden dat een verzekeraar dit product aanbiedt! Er is geen enkel risico, maar ze kunnen er wel geld voor vragen. Hoe gemakkelijk wil je je geld verdienen?

Het mooiste is nog dat de klant ook nog eens tevreden is met dit product, ondanks dat hij er niks beter van wordt.
02-12-2015, 08:52 door Anoniem
Alle banken vergoeden tot nu toe nog alles.

Volgens mij leef jij in een droomwereld. Dat de banken dikwijls roepen dat ze alles vergoeden, wil nog niet zeggen dat dit ook de praktijk is. Net zoals een verzekeraar gaat een bank direkt op zoek naar een reden waarom ze *niet* hoeven te betalen. Het is niet voor niets dat banken met allerlij regels komen waar je aan moet voldoen, wil je in geval van schade het bedrag van hen terug krijgen.

Overigens moet je ook bij dit soort verzekeringen goed opletten wat ze wel dekken, en wat niet.
02-12-2015, 08:58 door Anoniem
Alle banken vergoeden tot nu toe nog alles.

Right....

Geld van bankrekening verdwenen en bank weigert vergoeding
http://financieel.infonu.nl/geld/102773-geld-van-bankrekening-verdwenen-en-bank-weigert-vergoeding.html

Banken stellen nieuwe regels voor internetbankieren om bij fraude geld terug te krijgen
https://www.security.nl/posting/370459/Banken+stellen+nieuwe+regels+voor+internetbankieren

Rabobank weigert compensatie bij phishing
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/rabobank-weigert-compensatie-bij-phishing/speel/1/

Vrouw moet schade skimming betalen na misser online afschrift
https://www.security.nl/posting/377865/Vrouw+moet+schade+skimming+betalen+na+misser+online+afschrift

Het begint al met leuke regeltjes dat je schade bijvoorbeeld ''binnen 24 uur'' moet melden, want anders verzuim je het ''uitvoeren van je controle plicht'' als consument. Leuk als je een paar dagen niet inlogt in je internet bankieren en daarom ''te laat'' merkt dat je slachtoffer bent.....

Verbazingwekkend dat er mensen zijn die daadwerkelijk geloven dat de bank je altijd schadeloos stelt, indien je slachtoffer wordt van fraude......
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.